عمل پیوند ریه امیدی تازه برای نجات بیماران کرونایی

عمل پیوند ریه امیدی تازه برای نجات بیماران کرونایی

جراحان طی عملی در آمریکا که یکی از اولین ها در نوع خودش به شمار می رود، به یک بیمار مبتلا به کووید-۱۹ دو ریه پیوند زده اند.

به گفته ی پزشکان این جراحی تنها شانس نجات زن بیست و چند ساله ای بود که ۶ هفته با دستگاه تنس مصنوعی نفس کشیده بود. ریه های این زن چنان آسیبی از این بیماری دیده بودند که چاره ای جز پیوند ریه برای پزشکان باقی نمانده بود. این پزشکان مدعی هستند عمل پیوند ریه می تواند جان بعضی قربانیان کووید-۱۹ را نجات دهد، اما «نه همه ی بیماران را».

دکتر آنکیت بارت، پزشک بیمارستان Northwestern Memorial شیکاگو که این عمل در آن انجام شده گفته: «ما از بیمارانی صحبت می کنیم که نسبتاً جوان هستند و ریه ی آن ها دچار صدمه ی دائمی شده و آن ها نمی توانند بدون دستگاه تنفس مصنوعی نفس بکشند.»

«عمل پیوند ریه تنها شانس این زن برای زنده ماندن بود.»

عمل پیوند ریه نجات بیماران کرونایی

به گفته ی دکتر بارات این زن هیچ بیماری زمینه ای جدی ای نداشت، اما بعد از ۱۰ ساعت جراحی کماکان هنوز بیهوش بود. عمل جراحی بیشتر از انتظار طول کشید که علت آن التهاب درون ریه ها بود.

اما این زن کماکان باید دستگاه تنفس مصنوعی نفس بکشد چون ویروس عضلات قفسه سینه ی او را به قدری ضعیف کرده که نمی تواند بدون کمک دستگاه نفس بکشد.

بعد از به هوش آمدن زن، دکتر بارات گفت: «او هوشیار است، لبخند می زند و با خانواده اش تماس تصویری داشته.»

در عین حال، جراحان در اتریش اعلام کردند زن ۴۵ ساله ای که آسیب ریه های او بیشتر از آن بود که بهبود یابد، به اولین فرد اروپایی تبدیل شد که بعد از نارسایی تنفسی شدید ناشی از کرونا توانست با عمل پیوند ریه نجات یابد.

والتر کلپتکو رئیس دپارتمان جراحی دانشگاه پزشکی وین توضیح داد که این زن در شرایطی نجات یافت که جایی برای امید باقی نمانده بود.

یک بیمار ۱۸ ساله ی کرونایی هم در ایتالیا تحت عمل جراحی پیوند ریه قرار گرفته. این دختر جوان پیش از عمل جراحی پیوند موفقیت آمیزش، ۵۸ روز با دستگاه تنفس مصنوعی نفس کشیده بود.

منبع: express
بدون نظر

ورود