الکس ساب موران ، بازرگان کلمبیایی دستگیر شده نزدیک به دولت نیکلاس مادورو کیست؟

الکس ساب موران ، بازرگان کلمبیایی دستگیر شده نزدیک به دولت نیکلاس مادورو کیست؟

بر اساس گزارش خبرگزاری های خارجی، الکس ساب موران ، بازرگان کلمبیایی نزدیک به نیکلاس مادورو ، رییس جمهور ونزوئلا، که دارای پاسپورت ونزوئلایی نیز هست در دماغه سبز (کیپ ورد) دستگیر شده است. الکس ساب ۴۸ ساله که در فهرست تحریم های ایالات متحده قرار داشته به ادعای مقامات آمریکایی در پولشویی و معاملات دولت مادورو سهیم بوده و به ادعای رسانه های خارجی «در راه ایران» بازداشت شده است. گفته می شود ساب در حالی بازداشت شده که هواپیمای جت شخصی او به خاطر سوختگیری در مجمع الجزایر دماغه سبز در شمال غرب آفریقا به زمین نشسته بود.

الکس ساب موران

مقامات دادگستری ایالات متحده تاکید کرده اند که الکس ساب در پی هشدار قرمز پلیس اینترپل در این کشور کوچک دستگیر شده است. با این وجود از آنجایی که بین ایالات متحده و دماغه سبز توافقی برای استرداد متهمان و زندانیان وجود ندارد معلوم نیست که دولت دماغه سبز این بازرگان کلمبیایی متهم به پولشویی را به ایالات متحده تحویل می دهد یا خیر. مقامات کاخ سفید این شهروند کلمبیایی را متهم کرده که با ایجاد شبکه ای از شرکت های کاغذی در کشورهای امارات، ترکیه، هنگ کنگ، پاناما، کلمبیا و مکزیک با پولشویی و فساد مالی به دولت نیکلاس مادورو کمک کرده است.

الکس ساب موران

تابستان سال گذشته وزارت خزانه داری ایالات متحده الکس ساب را به فساد تحت عنوان مشارکت در برنامه یارانه غذایی دولت مادورو متهم کرد. مقامات قضایی ایالات متحده ادعا می کنند که قراردادهای غذایی ساب پوششی است برای ثروتمند کردن او و مادورو. گفته شده که ساب در هنگام دستگیری نماینده دولت کاراکاس در زمینه تامین مواد غذایی، دارو و دیگر کالاهای بشردوستانه برای کمک به مردم این کشور در دوران شیوع کرونا بوده است. دولت ونزوئلا نیز دستگیری آقای ساب را محکوم و از دولت دماغه سبز خواسته هر چه سریع تر وی را آزاد کند. الکس ساب موران

در مورد رابطه ساب با ایران نیز مقامات آمریکایی مدعی اند این تاجر نقش مهمی در انتقال محموله های نفتی اخیر ایران به ونزوئلا داشته و برای انجام مبادلات و معاملاتی مشترک در حال سفر به ایران بوده است. در اوایل ماه جاری چند نفتکش ایرانی حامل صدها هزار بشکه و فرآورده های نفتی از ایران به ونزوئلا فرستاده شدند که اگر چه با مخالفت ایالات متحده روبرو شد اما در نهایت تمام محموله ها بدون مشکل به کاراکاس رسیدند.

الکس ساب موران

مخالفان دولت ونزوئلا ادعا کرده اند که هزینه این محموله به شکل طلا و توسط شرک های کاغذی الکس ساب پرداخت شده است. همچنین گفته می شود که دارایی های ساب با ارزشی بالغ بر ۹ میلیون دلار در زادگاهش، کلمبیا، مسدود شده است. نیکلاس مادورو نیز اخیراً اعلام کرده برای تشکر از دولت و ملت ایران به خاطر این کمک قصد دارد شخصاً به ایران سفر کند.

بیشتر بخوانید: «نیکلاس مادورو» فقیرتر از «کایلی جنر»؛ کاهش دارایی‌های نقدی دولت ونزوئلا به زیر یک میلیارد دلار

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود