دانشمندان آکسفورد دوز اشتباهی از واکسن کرونا را آزمایش کردند

دانشمندان آکسفورد دوز اشتباهی از واکسن کرونا را آزمایش کردند

دانشمندان دانشگاه آکسفورد که این روزها با سرعت در حال ساخت اولین واکسن کرونای دنیا هستند، تصادفاً دوز اشتباهی از واکسن را به شرکت کنندگان آزمایش خود تزریق کرده اند.

این اشتباه سرافندگی بزرگی برای آزمایش واکسن کرونای آکسفورد محسوب می شود که آن را در ساخت اولین واکسن بیماری کووید-۱۹ دنیا سرآمد می دانستند.

انتظار می رفت ۳۰ میلیون دوز اول واکسن کرونای آکسفورد تا ماه سپتامبر سال میلادی جاری به تأیید برسد.

بعد از آنکه اعلام شد در آزمایش واکسن کرونای دانشگاه آکسفورد تصادفاً از دوز کمتری از واکسن استفاده شده، این دانشگاه تأکید کرد «لزومی به توقف تحقیقات نیست».

بعد از آنکه دانشمندان آکسفورد در اقدامی نامتعارف پیش از انجام آزمایش های انسانی اعلام کردند از مؤثر بودن واکسن خود «۸۰ درصد مطمئن» هستند، نگاه دانشمندان سرتاسر دنیا به آزمایش واکسن کرونای این دانشگاه معطوف شد.

تولید یک واکسن مؤثر اصلی ترین امید دنیا برای بازگشت به زندگی عادی محسوب می شود.

واکسن کرونا دانشگاه آکسفورد

ویروس شناسان برجسته ی دنیا تعجب خود را از وقوع چنین «اشتباه ساده» ای ابراز کردند و از تأثیر احتمالی آن بر نتیجه ی آزمایش نگرانند.

پروفسور ایان جونز، استاد رشته ی ویروس شناسی دانشگاه انگلیس در اینباره گفته: «پایین تر بودن دوز وضوح آزمایش را تحت تأثیر قرار می دهد.»

«بسیار متعجبم و پی بردن به این موضوع و اینکه مجبور به اعلام آن شدند حتماً برای آن ها بسیار دلسرد کننده بوده. فقط امیدوارم هنوز داده ی کافی که این آزمایش را به دردبخور کند داشته باشند.»

پروفسور راوی گوپتا، ویروس شناس برجسته ی دانشگاه کمبریج هم گفته: «این اتفاقات واقعاً به ندرت رخ می دهد.»

«وقتی همه چیز به سرعت و تحت فشار زیاد انجام می شود ممکن است مشکلاتی پیش آید.»

ایتالیا، آلمان، هلند و فرانسه هم توافق کرده بودند ۶۷۵ میلیون پوند بابت ۳۰۰ میلیون دوز از واکسن کرونای تولیدی دانشگاه آکسفورد بپردازند.

علیرغم وقوع این اشتباه، سخنگوی دانشگاه آکسفورد تأکید کرده دوز استفاده شده در آزمایش بی خطر بوده و آزمایش این دانشگاه «به خوبی پیش می رود».

این دانشگاه در بیانیه ای گفته: «هیچ نگرانی ای از بابت تغییر دوز وجود ندارد و هیچ لزومی به توقف تحقیقات نیست.»

واکسن آزمایشی آکسفورد تا به حال به ۲ هزار نفر تزریق شده. این دانشگاه اعلام نکرده چه تعداد از شرکت کنندگان آزمایش دوز اشتباهی را دریافت کرده اند اما انتظار می رود در این مورد اطلاع رسانی شود.

در ادامه ی بیانیه ی دانشگاه آکسفورد آمده: «ما همه ی شرکت کنندگان را در طول دوره ی آزمایش به طور دقیق تحت نظر داریم، به طور مرتب از آن ها آزمایش کرونا می گیریم و نمونه ی خون آن ها را جمع آوری می کنیم تا واکنش ایمنی آن ها را بررسی کنیم.»

طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، در حال حاضر ۱۰ واکسن برای کرونا در دنیا در حال آزمایش بر روی انسان ها است.

آزمایش آکسفورد تنها مورد در اروپا است و ۵ واکسن در چین و ۴ واکسن هم در آمریکا آزمایش می شود.

ادعای تیم اکسفورد در همان ابتدای آزمایش انسانی واکسن کرونای خود مبنی بر اینکه ۸۰ درصد از موفقیت آمیز بودن واکسن خود هستند مورد انتقاد دانشمندان آمریکایی قرار گرفته.

دکتر ویلیام شفنر، کارشناس بیماری های عفونی در دانشگاه وندربیلت آمریکا و از مشاوران دولت ایالت متحده گفته بود خبر ادعای دانشگاه آکسفورد او را متعجب کرد.

«معمولاً چنین چیزی را در بیانیه های عمومی نمی بینیم.»

«بعضی از ما اینجا در جامعه ی علمی آمریکا از حس رقابت جویی سرخوشانه ای که در اظهار نظر همکاران مان در دانشگاه آکسفورد وجود داشت کمی تعجب کردیم.»

دکتر پل آفیت از دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا هم گفته: «در حال حاضر محققان آکسفورد نمی دانند که چیزی در اختیار دارند یا نه.»

واکسن آزمایشی آکسفورد به نام ChAdOx1 nCoV-19 ابتدا در ماه آوریل در اولین مرحله ی آزمایش به ۵۰۰ فرد بزرگسال برخوردار از سلامت تزریق شد تا از بی خطر بودن آن اطمینان حاصل شود.

در مرحله ی بعدی آزمایش که با شرکت ۲ هزار نفر در مناطق مختلفی در سرتاسر انگلیس صورت گرفت، مؤثر بودن واکسن مورد آزمایش قرار گرفت.

شرکت کنندگان بعد از دریافت واکسن، به طور مرتب مورد آزمایش کرونا قرار می گیرند تا ابتلا یا عدم ابتلای آن ها به بیماری کووید-۱۹ مورد بررسی قرار گیرد.

در پایان آزمایش، دانشمندان آن هایی که واکسن را دریافت کردند با کسانی که یک شبه دارو به آن ها تزریق شده را مقایسه می کنند وگروهی که واکسن را دریافت کرده اند از نظر مصونیت از بیماری مورد بررسی قرار می دهند.

پروفسور ایان جونز، استاد دانشگاه انگلیس گفته: «واضح است که فعالیت های زیادی در رابطه با این واکسن صورت می گیرد که این فعالیت ها در آزمایش ها بیشتر هم می شود و به همین خاطر وقوع اشتباه محتمل بود.»

«در فاز دوم آزمایش توانایی واکسن در تولید آنتی بادی بررسی می شود که می تواند بدن را از بیماری حفظ کند.»

«اگر به شرکت کننده های آزمایش دوزی کمتر از آنچه که باید تزریق کنید ممکن است جواب منفی شود، در حالی که در واقع مقدار واکسن تزریق شده کافی نبوده.»

پروفسور راوی گوپتا، استاد دانشگاه کمبریج هم گفته: «در اینصورت شما واکسنی دارید که نمی دانیم کار می کند یا نه و بخشی از آزمایش هم بررسی واکنش ایمنی بدن است.»

«تعداد شرکت کننده های آزمایش به قدری زیاد است که فکر نمی کنم این مسأله تأثیر زیادی داشته باشد اما آن ها باید از شرکت کننده های بیشتری استفاده کنند تا به هدف اصلی خود برسند.»

منبع: mirror
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود