حیوانات خانگی می توانند ناقل ویروس کرونا باشند

حیوانات خانگی می توانند ناقل ویروس کرونا باشند

به گفته ی کارشناسان، سگ ها و گربه ها ممکن است ناقل ویروس کرونا باشند و به این ترتیب زمینه ساز شیوع موج جدیدی از بیماری کووید-۱۹ شوند.

از آنجایی که این نگرانی وجود دارد که حیوانات خانگی هم به این ویروس مبتلا شوند، به محلی برای تکثیر آن تبدیل شوند و آن را به انسان ها انتقال دهند، در بریتانیا از مردم خواسته می شود از حیوانات خانگی خود تست کرونا بگیرند.

برخی دانشمندان مدعی اند با این شرایط این خطر وجود دارد که حتی اگر روزی هم ویروس کرونا در میان انسان ها به طور کامل از بین برود، کشورها در معرض خطر شیوع دوباره ی این بیماری باشند.

از زمان آغاز شیوع جهانی ویروس کرونا، گزارشات ضد و نقیضی در مورد وجود یا عدم وجود ریسک ابتلا به ویروس کرونا از طریق حیوانات خانگی مطرح شده.

حالا اما محققان کالج دانشگاهی لندن تصمیم به اجرای یک برنامه ی گسترده ی نظارتی بر تمامی حیواناتی گرفته اند که با انسان ها زندگی می کنند.

پروفسور جوان سانتینی در نظر دارد تحقیقات بیشتری در رابطه با اینکه کدام حیوانات مستعد ابتلا به کووید-۱۹ هستند انجام داده و تست گیری از حیوانات را افزایش دهد.

سانتینی در نشریه ی پزشکی The Lancet Microbe نوشته: «شواهد در حال افزایشی وجود دارد مبنی بر اینکه برخی حیوانات می توانند SARS-CoV-2 را از انسان ها بگیرند و احتمالاً متعاقباً آن را به دیگر انسان ها انتقال دهند – اما ما نمی دانیم این خطر تا چه حد است، چون این بخش از پژوهش هنوز در اولویت قرار نگرفته است.»

«ما باید استراتژی های نظارتی ای در پیش بگیریم تا مطمئن شویم شیوع گسترده ی بیماری در حیوانات باعث غافلگیری ما نخواهد شد، مسأله ای که ممکن است نه فقط سلامت حیوانات، بلکه سلامت انسان ها را هم در معرض خطر قرار دهد.»

«مسأله ی انتقال ویروس در میان حیوانات اگر مورد بررسی قرار نگیرد می تواند عواقب جبران ناپذیری داشته باشد و اگر انتقال ویروس از حیوانات مبتلا به انسان ادامه یابد، ممکن است موفقیت های به دست آمده از اقداماتی که در حال حاضر در خصوص سلامت عمومی صورت می گیرد به خطر افتد.»

سارا ادواردز، استاد همکار سانتینی هم گفته: «نیازی فوری وجود دارد به نظارت گسترده از طریق گرفتن آزمایش، ترجیحاً به روش غیر تهاجمی، از جمعیت زیادی از حیوانات، به ویژه حیوانات خانگی، دام ها و حیوانات وحشی ای که با انسان ها برخورد نزدیک دارند.»

«بعید است انجام آزمایش با تعداد محدودی حیوان، شواهد مورد نیاز برای اطمینان از مصون بودن کامل برخی گونه های حیوانی را در اختیار ما بگذارد، مسأله ای که انجام یک نظارت گسترده را به تنها گزینه ی موجود تبدیل می کند.»

تحقیقات پیشین حاکی از آن بود که کووید-۱۹ ممکن است از حیوانات به انسان ها منتقل شود چون پروتئینی که ویروس کرونا برای تکثیر به آن نیاز دارد، در بدن بسیاری از گونه های حیوانی وجود دارد.

گربه های خانگی و خیابانی، سگ ها، همسترها، میمون ها و راسوها، حیواناتی هستند که تحقیقات تاکنون نشان داده می توانند به ویروس کرونا مبتلا شوند.

به گفته ی محققان، حیوانات وحشی پرورشی مثل خوک ها، راسوهای مینک، خفاش ها و جوندگان می تواند «مخزن» ویروس کرونا باشند.

تشخیص ابتلا به ویروس کرونا در برخی حیوانات می تواند دشوار باشد چون گرچه بعضی از آن ها علائمی از بیماری از خود بروز می دهند، اما برخی حیوانات هم هستند که هیچ نشانه ای در آن ها وجود ندارد.

اگر تست کرونای حیوانی مثبت از آب درآید، باید قرنطینه شود یا از بین برود.

در هلند هزار راسوی مینک پرورشی را بعد از آنکه معلوم شد مبتلا به ویروس کرونا بوده و آن را به دو انسان انتقال داده بودند، از بین برده شدند.

به عقیده ی کارشناسان، گربه های خیابانی که ابتدا از طریق انسان ها به ویروس کرونا آلوده شدند، این بیماری را به مزارع مختلف گسترش دادند.

آزمایشات نشان داد اقلیت قابل توجهی از گربه ها به ویروس کرونا مبتلا شده بودند.

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها در ایالات متحده آمریکا اعلام کرده سگ ها، گربه ها و «تعدادی دیگر» از حیوانات می توانند به ویروس کرونا مبتلا شوند.

این سازمان در جدیدترین توصیه ی خود به مردم اظهار کرده اجازه ی تماس حیوان خود با دیگر حیوانات یا افراد خارج از خانه را ندهند.

اینطور که گفته می شود یک ببر ۴ ساله ی مالزیایی در باغ وحش برونکس نیویورک به نام «نادیا» از یکی از نگهبانان باغ وحش ویروس کرونا گرفته.

بعد از تشخیص ویروس کرونا در نادیا، تست کرونای ۳ شیر و ۴ ببر دیگر این باغ وحش هم مثبت از آب درآمد.

همه ی این حیوانات جز یکی از آن ها علائمی مشابه نادیا از جمله سرفه داشتند.

منبع: mirror
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود