نماینده مجلس: اینستاگرام بی غیرتی را ترویج می کند

نماینده مجلس: اینستاگرام بی غیرتی را ترویج می کند

روی کار آمدن مجلس یازدهم از همان روزهای اول خبرساز بود و هر روز نیز خبرهای جالبی از این مجلس به گوش می رسد. بعد از ماجراهای ختم قرآن در مجلس و پیشنهاد اجباری کردن ازدواج که به اشتباه به نمایندگان مجلس منتسب شد، دیروز نوبت به تعطیلی ۲۰ دقیقه ای مجلس برای خواندن نماز وحشت و از سرگیری تلاش های نمایندگان و افزایش زمزمه های فیلتر اینستاگرام رسید. در طی سال های اخیر همواره از فیلتر اینستاگرام و به طور کلی کنترل و مدیریت بیشتر فضای مجازی به گوش رسیده است.

فیلتر اینستاگرام

بعد از فیلتر فیسبوک، توییتر و بالاخره تلگرام بسیاری بر این باور بودند که گذر فیلترکنندگان به در خانه اینستاگرام نیز خواهد رسید اما در کمال ناباوری این اتفاق به هر دلیلی رخ نداد، یا بهتر بگوییم، تاکنون رخ نداده است. با این وجود، این روزها از مجلس صداهایی به گوش می رسد که فیلتر اینستاگرام را قریب الوقوع جلوه می دهد، اینستاگرامی که در طی سال های اخیر بیش از هر شبکه اجتماعی دیگری خبرساز و چالش برانگیز بوده است. دیروز (یکشنبه اول تیرماه) حجت الاسلام محمد قمی، رییس سازمان تبلیغات اسلامی در نطقی در مجلس به شدت از اینستاگرام و فیلتر نشدن آن انتقاد کرد.

فیلتر اینستاگرام

او در کنار اشاره به ضعف فرهنگی و مشکلات معیشتی طلبه ها، به سراغ شبکه های اجتماعی و چالش های آن رفت و با اشاره ای ضمنی به آهنگی از تتلو چنین گفت: «شما ببینید چه اتفاقی امروز در فضای مجازی رخ می‌دهد و فرزندان مردم چه می‌بینند و از چه خوارکی استفاده می‌کنند؟ پنج تراک آخر آن خواننده ضد بشریت بیش از ۱۹۸ میلیون بار، ویژه دیده شده است. شما مضامین آن را مرور کنید که چه چیزی به خورد فرزندان ما می‌دهند. فضای مجازی رها شده است». وی در ادامه با تاکید بر اینستاگرام افزود: «پهنای باند از اردیبهشت تا اسفند ۹۸ دو و نیم برابر شده و حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد آن در اختیار اینستاگرامی است که یک شاعر فقط اسم قاسم سلیمانی را از روی عواطف نوشته و ۲۰۰ دنبال کننده داشته، ولی آن را می‌بندند و از طرف دیگر هر کسی دلش بخواهد به تمام مقدسات توهین می‌کند و ما اسم حکمرانی فضای مجازی را یدک می‌کشیم».

قمی در ادامه مدعی شد که بخش بزرگی از جرایم رایانه ای در کشور مربوط به فضای مجازی است و حجم بالای ترافیک خارجی را مورد انتقاد قرار داد. این صحبت ها با تایید و موافقیت رییس مجلس، محمد باقر قالیباف، همراه بود. موسی غضنفرآبادی نیز به سراغ پیام رسان های خارجی رفته و آن ها را «فضای خانمان سوز، بی دینی، بی غیرتی، غرب گرایی و بی اخلاقی» نامید.

فیلتر اینستاگرام

وی پس از سخنان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به انتقاد از این وزارتخانه و سیاست های آن پرداخته و در دفاع از پیام رسان های داخلی تصریح کرد: «امروز اینستاگرام قتلگاه اعتقادات جوانان شده، چقدر از خانواده ها که به خاطر وجود این فضا متلاشی نشدند. فضای خانمان سوز، بی دینی، بی غیرتی، غرب گرایی و بی اخلاقی در پیام رسان های خارجی وجود دارد، چه کسی باید تهدیدها دراین فضا را برطرف کند. آقای وزیر ارتباطات آیا شما در این حوزه مسئولیتی ندارید؟ چه اصراری وجود دارد که پیام رسان های خارجی تقویت شوند، آیا شما به عنوان یک وزیر جوان و متدین نباید اقدامی صورت دهید، آیا از بیرون القائاتی به وزارت ارتباطات وارد می شود. انتظار ما از یک وزیر جوان و با اطلاعات و متدین این است که فضای مجازی کنترل شود».

فیلتر اینستاگرام

در ادامه نیز رییس مجلس با تاکید بر صحبت های نماینده بم از وزیر ارتباطات سوال کرد: «چرا یک پیام ساده بین دو شهروند ابتدا باید به خارج برود؟ در ارسال یک پیام ساده بین دو شهروند ابتدا این پیام به خارج می‌رود و بعد به داخل بازمی‌گردد که ضعف جدی است. ما در همین شبکه ملی اطلاعات در خدمات پایه عمومی دچار کمبود جدی هستیم از جمله در بخش پیام‌رسان و سیستم عامل که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید به آن توجه کند. بحث صیانت از همین شبکه ملی هم موضوعی مهم است».

فیلتر اینستاگرام

جهرمی نیز در پاسخ به این انتقادات چنین گفت: «اینستاگرام به دلیل سیاست‌های ما و از دور خارج کردن بقیه پلتفرم‌ها امروز به قطب سرگرمی تبدیل شده است، همه چیز با دست روی دست گذاشتن و بستن شبکه‌های اجتماعی حل نمی‌شود. اگر اینستاگرام در زمان شهادت حاج قاسم سلیمانی، صفحه‌های مربوط به ایشان و کاربرانی که ابراز ارادت کردند را می‌بندد، باید بدانیم آن‌ها تروریست های کت و شلوارپوش هستند و در آن شکی نیست. اما اگر سردار در بغداد به شهادت می‌رسید ما باید آن شهر را خالی می‌کردیم؟ دغدغه شما در خصوص فضای مجازی و اینستاگرام درست است، اما استفاده حداکثری از این فضا نگاه دیگری است».

با این وجود، هماهنگی بین هیئت رییسه مجلس و نمایندگان مجلس یازدهم، نشان می دهد که فیلتر اینستاگرام در آینده ای نزدیک دور از ذهن به نظر نمی رسد. نظرات خود در این مورد را در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۳ نظر

ورود

  • رضا ستوده تیر ۲, ۱۳۹۹

    بهترین خبری بود که تا به حال شنیدم.اینستاگرام جز ترویج فساد هیچ استفاده ای ندارد.فیلترینگ اینستاگرام به سود جوانان کشور است.درسته که از این فیلترینگ جوانان ناراحت میشن خب بشن ولی به سود اونهاست.متاسفانه جوانان راه و چاه رو یاد گرفتن ممکنه که بعد از فیلترینگ از فیلتر شکن استفاده کنند.امیدوارم با یک اقدام به موقع و هماهنگ فیلتر شکن ها رو هم فیلتر کنند.تا یک وقت جوونا نخان سواستفاده بکنند.واقعا جوونا این نسل بی عرضه هستن.این همه وقت صرف فضای مجازی و مخصوصا اینستاگرام میکنن.برید کار کنید یه پولی در بیارید که اقتصاد کشوری از این فلجی در بیاد.هم چی رو گردن این اون میندازید.اگر بخام حقیقت رو بگم اینه که جوونا عرضه هیچ کاری رو ندارن.بدرد لای جرز میخورید.من از طرفداران فیلترینگ شدید اینترنت هستم این به نفع همه ماست.

    • فام تیر ۲, ۱۳۹۹

      سلام
      طبق گفته‌ی شما باید درتمامی کشور هایی که اینستاگرام رو بلوکه نکردن جوانان به هر کاری مشغول باشن جز کار! در حالی که اینطور نیست. شاید قابل باور نباشه اما همین موضوع سانسور کردن شبکه های اجتماعی هم دسیسه های دشمنان هست که به باور مسئولین حرکتی انقلابیه. فیلترینگ نارضایتی عمومی رو بالا می بره، استفاده از وی پی ان ها رو افزایش می ده و جوانان رو بیشتر به سمت چیزی که در دسترس نیست سوق می ده. و این همون چیزیه که دشمنان ایران زمین می خوان و از نا آگاهی مردم و مسئولان سو استفاده می کنن. سانسور صرفا مخفی کردن مشکل هست. اما چه فایده که نرود میخ آهنین در سنگ…

    • آنتی رضا ستوده تیر ۲, ۱۳۹۹

      اکبر طبری داییته؟