آیا ناسزا گفتن و به زبان آوردن کلمات رکیک درد ما را کاهش می دهد؟

آیا ناسزا گفتن و به زبان آوردن کلمات رکیک درد ما را کاهش می دهد؟

محققان دانشگاه Keele ثابت کرده اند که به زبان آوردن کلمات رکیک و فحش می تواند تحمل درد را تا ۳۳ درصد در مقایسه با استفاده از کلمات خنثی و معمولی کاهش دهد. دکتر ریچارد استفنس، استاد روانشناسی و اولی رابرتسون دانشجوی دکترای روانشاسی این دانشگاه مطالعه ای را در زمینه نقش ناسزا گفتن در کاهش درد انجام داده اند که نتایج آن در مجله Frontiers in Psychology منتشر شده است.

تاثیر فحش دادن بر کاهش درد

هدف آن ها از این تحقیق پاسخ به این سوال بوده که آیا تکرار کلمات رکیک ساختگی «twizpipe» و «fouch» می تواند به اندازه ناسزاهای سنتی در تحمل درد موثر باشد یا خیر. در این تحقیق آستانه درد ۹۲ شرکت کننده مورد بررسی قرار گرفت که همگی دستشان را در یک وان پر از یخ فرود برده بودند. سپس مدت زمانی که طول می کشید تا احساس درد شروع شود به عنوان آستانه درد در نظر گرفته شد. در ادامه مدت زمانی که افراد می توانستند دست خود را در داخل آب یخ نگه دارند به عنوان آستانه تحمل برای آنان ثبت گردید. هر یک از شرکت کنندگان این چالش را ۴ بار انجام داده و در هر بار یکی از کلمات رکیک تعیین شده را تکرار می کرد.

تاثیر فحش دادن بر کاهش درد

ترتیب این کلمات کاملاً تصادفی انتخاب شد تا از هر گونه تاثیر منفی بر دقت نتایج و سوگیری در این زمینه جلوگیری شود. بررسی نتایج این آزمایش ها نشان داد در حالی که به زبان آوردن کلمات twizpipe و fouch باعث واکنش های احساسی و خنده داری می شود اما در مقایسه با کلمات رکیک سنتی تاثیر اندکی در تحمل درد دارند. محققان دریافتند که استفاده از فحش ها و ناسزاهای سنتی باعث وقوع کاهش درد ناشی از استرس شده که تحمل درد را تا ۳۳ درصد افزایش می دهد.

تاثیر فحش دادن بر کاهش درد

دکتر استفنس در این باره چنین می گوید: «این اولین مطالعه ای است که بررسی می کند آیا کلمات رکیک تازه تاثیر تسکین دردی دارند یا خیر. آن ها چنین تاثیری ندارند، اگر چه مشخص شد خنده دار و تحریک کننده احساسات هستند. این یافته های تازه تایید می کند که این خصوصیات ظاهری کلمات رکیک، مانند صدای آن ها، نیست که زمینه ساز اثرات مفید ناسزا گفتن می شود بلکه چیزی عمیق تر است، که احتمالاً به کودکی و یادگیری کلمات رکیک در مسیر بزرگ شدن باز می گردد».

در گذشته نیز تحقیقاتی توسط استیفنس و همکارانش در زمینه تاثیر ناسزا گفتن بر کاهش درد صورت گرفته بود که نتایج مشابهی بدست آمده بود.

بیشتر بخوانید: ۸ درمان خانگی ارزان یا حتی رایگان برای خلاص شدن از دندان درد

منبع: medicalxpress
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود