گلدان ۹ میلیون دلاری دودمان باستانی چینگ در خانه یک زن پیدا شد

گلدان ۹ میلیون دلاری دودمان باستانی چینگ در خانه یک زن پیدا شد

یک گلدان چینی قدیمی قرن هجدهمی که سال ها گم شده بود بعد از پیدا شدنش در گنجه ی خانه ی یک زن مسن، قرار است به مبلغ ۹ میلیون دلار در یک حراجی به فروش برسد.

این گلدان مشبک – که قدمت آن به قرن هجدهم میلادی برمی گردد – توسط یک مشاور هنری به نام یوهان بوش وان روزنتال دوباره پیدا شد.

روزنتال را به خانه ی یک زن هشتاد و چند ساله فرا خوانده بودند که یک دست ساخته ی بسیار ارزشمند متعلق به دودمان چینگ را به ارث برده بود.

گلدان خاک گرفته را در شرایطی تقریباً دست نخورده، در گنجه ی خانه ی ییلاقی زن در حالی پیدا کردند که گربه ها و سگ های خانگی او احاطه اش کرده بودند. این گلدان بعد از نزدیک به ۶۰ سال پیدا شد.

گلدان مذکور در حراجی ساتبیز هنگ کنگ به قیمتی بین ۹ میلیون تا ۱۱/۹ میلیون دلار به فروش خواهد رسید.

نیکلاس چو، مدیر بخش آسیای حراجی ساتبیز، طی تماسی از روزنتال در جریان این کشف فوق العاده قرار گرفت.

چو در مصاحبه ای گفته: «از تزئینات گلدان معلوم بود که چقدر باارزش است.»

هری گارنر (سمت چپ) و هنری نایت (سمت راست)

«پس فوراً با هواپیما خودم را به اروپا رساندم تا به آن خانه بروم. آن گلدان نسبتاً خاکی که روی میز قرار داشت یک شاهکار فراموش شده از ظروف چینی دودمان چینگ بود.»

در سال ۱۷۴۲ گلدانی ساخته شد که آن را شاهکار خواندند؛ توصیفات موجود از آن مطابق گلدانی است که قرار است در حراجی به فروش برسد.

این گلدان را با افتخار در حیاط قصر «خلوص بهشتی» (Qianqinggong) در «شهر ممنوعه» یعنی محل دیدار امپراتور با عالی رتبه ترین مشاوران خود، به نمایش درآورده بودند.

این گلدان از یک چینی یک تکه ساخته شده که حکاکی های پیچیده ای روی آن انجام شده و بخشی از یک مجموعه گلدان است که با نظارت کارشناسی به نام تانگ یینگ ساخته شدند.

یک جفت گلدان از همین مجموعه ۲ سال قبل به قیمت ۱۹ میلیون دلار فروخته شد.

این گلدان که در تزئینات آن اشاراتی به مقاطع مختلف تاریخ چین وجود دارد، پیش از این متعلق به دو کلکسیونر به نام سِر هری گارنر و هنری نایت بود.

گلدان مذکور ابتدا به سِر هری تعلق داشت که یک ریاضی دان و دانشمند بود. او مقالاتی درباره ی ظروف چینی دودمان چینگ تألیف کرده بود و تأثیر زیادی بر مطالعات سفالگری باستانی داشت.

این گلدان بعدها در سال ۱۹۵۴ در یک حراجی فروخته شد و بعد از دست به دست شدن میان چندین فروشنده ی برجسته، دست آخر به دست هنری نایت رسید.

نایت یک کلکسیونر علاقمند به صنایع دستی دودمان های مینگ و چینگ بود و برخلاف بسیاری که در آن زمان معتقدند بودند سبک این گلدان «بیش از حد چینی» است، این اثر هنری برای او ارزش زیادی داشت.

بعد از آن این گلدان به نسل های بعدی خانواده ی نایت به ارث رسید و محل دقیق آن تا سال گذشته نامعلوم بود.

منبع: dailymail
بدون نظر

ورود