عقیم سازی و سقط جنین اجباری؛ سیاست چین برای کاهش زاد و ولد مسلمانان اویغور

عقیم سازی و سقط جنین اجباری؛ سیاست چین برای کاهش زاد و ولد مسلمانان اویغور

به گزارش برخی رسانه های خارجی دولت چین اقدامات بسیار سختگیرانه و غیرقابل باوری برای کنترل جمعیت مسلمانان اویغور و دیگر اقلیت های قومی در این کشور در پیش گرفته و سعی دارد به هر قیمتی که شده زاد و ولد در میان اقلیت مسلمان کشور را کاهش دهد. سیاست های سختگیرانه دولت چین در قبال فرزندآوری اقلیت اویغور مسلمان در حالی است که همزمان دولت اکثریت هان را به افزایش زاد و ولد تشویق کرده و بعد از دهه ها سیاست تک فرزندی، در سال های اخیر اجازه داشتن فرزند دوم را نیز داده است.

عقیم-سازی-مسلمانان-اویغور-چین

اگر چه زنانی در چین قبلا نیز در مورد سیاست های چین در زمینه عقیم سازی و سقط جنین اجباری و همچنین استفاده از روش های ضدبارداری در مناطق مسلمان نشین این کشور صحبت کرده بودند اما اکنون مشخص شده که این سیاست بسیار گسترده تر و سیستماتیک تر از آن چیزی بوده که از قبل انگاشته می شد. شواهد اخیر بر اساس اسناد و آمار دولتی، محلی و همچنین مصاحبه با ۳۰ زندانی که در گذشته در کمپ های بازپروری منطقه مسلمان نشین چین نگهداری می شدند بدست آمده است.

این سیاست هماهنگ و سیستماتیک از ۴ سال پیش در منطقه سین کیانگ در حال پیاده شدن است، رویه ای که کارشناسان از آن با عنوان «نسل کشی جمعیتی» یاد می کنند. بر اساس اطلاعات بدست آمده، دولت محلی چین به طور مرتب زنان این منطقه را برای کنترل بارداری فرا خوانده و صدها هزار زن در این منطقه را وادار به استفاده از ابزارهای ضدبارداری درون واژینالی، عقیم سازی و حتی سقط جنین کرده است. در شرایطی که استفاده از IUD و عقیم سازی در سراسر جهان رو به کاهش است، چنین مواردی در استان سین کیانگ به شدت در حال افزایش می باشد.

عقیم-سازی-مسلمانان-اویغور-چین

سیاست های کنترل جمعیت در مناطق مسلمان نشین چین همگام با دستگیری های گسترده به عنوان یک تهدید و تنبیه برای کسانی که از این سیاست پیروی نکنند به اجرا در می آید. بر اساس گزارش ها، داشتن فرزندان زیاد یکی از دلایل دستگیری و فرستاده شدن به کمپ های بازپروری، یا آنطور که چین می خواند، بازآموزی، می تواند باشد و والدین دارای سه فرزند یا بیشتر از خانواده هایشان جدا می شوند مگر اینکه جریمه ای گزاف بپردازند. پلیس به خانه های مردم این منطقه هجوم می برد و در جستجوی کودکان مخفی شده به ارعاب خانواده ها می پردازد. بعد از اینکه گلنار امیرزاخ، از اقلیت قزاق، سومین فرزندش را به دنیا آورد، دولت به او دستور داد که از ابزار ضد بارداری IUD استفاد کند.

عقیم-سازی-مسلمانان-اویغور-چین

دو سال بعد در ژانویه ۲۰۱۸، چهار افسر پلیس به در خانه او مراجعه کرده و در حالی که شوهر او را قبلاً بازداشت کرده بودند به او سه روز وقت دادند تا جریمه ای ۲,۶۸۵ دلاری به خاطر داشتن بیش از دو فرزند را بپردازد. آن ها او را تهدید کردند که در صورت نپرداختن این جریمه گزاف در زمان مقرر، او را نیز مانند شوهرش و میلیون ها اقلیت مذهبی دیگر به کمپ های بازپروری خواهند فرستاد. امیرزاخ در حالی که با گریه اتفاقات آن روز را به یاد می آورد می گوید :«خداوند به شما بچه هدیه می کند. جلوگیری از بچه دار شدن مردم درست نیست. آن ها می خواهند ما را به عنوان یک جماعت نابود کنند».

عقیم-سازی-مسلمانان-اویغور-چین

نتیجه سیاست کنترل جمعیت در میان اقلیت های قومی چین، وحشت مردم این قومیت ها از داشتن بچه بوده است. نرخ زاد و ولد در مناطق عمدتاً اویغورنشین هوتان و کاشغر از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ با بیش از ۶۰ درصد کاهش مواجه شده است. گزارش نرخ زاد و ولد در سال ۲۰۱۸ آخرین گزارشی است که توسط سازمان های دولتی چین منتشر شده و انتظار می رود که با افزایش سختگیری های دولت چین در این زمینه در طی دو سال اخیر انتظار داشت که کاهش نرخ زاد و ولد در میان مناطق مسلمان نشین چین کمتر از دو سال پیش نیز شده باشد. در سراسر منطقه سین کیانگ، نرخ زاد و ولد در حال کاهش است و تنها سال گذشته با نزدیک به ۲۴ درصد کاهش همراه بوده در حالی که این نرخ در مقیاس بین المللی ۴.۲ درصد بوده است.

عقیم-سازی-مسلمانان-اویغور-چین
نمودار افزایش عقیم سازی در سین کیانگ از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸

صدها میلیون دلاری که حزب کمونیست چین صرف کنترل زاد و ولد در مناطق مسلمان نشین می کند باعث شده که سین کیانگ از یکی از مناطق دارای بیشترین تولد به یکی از مناطق دارای زاد و ولد اندک تبدیل شود. یک کارشناس سیاست های چین در مورد مناطق اقلیت نشین در این باره چنین گفته است: «این میزان از کاهش [زاد و ولد] بی سابقه است… یک بیرحمی در این مورد اتفاق افتاده است. این بخشی از یک کمپین کنترل جمعیت بزرگتر برای مطیع ساختن اویغورهاست». در پاسخ به انتقادات بین المللی، وزیر امور خارجه چین این خبرها را «ساختگی» و «اخبار جعلی» خوانده و ادعا کرد که دولت این کشور تمامی قومیت ها را یکسان انگاشته و از حقوق قانونی اقلیت های ساکن کشور حفاظت می کند.

عقیم-سازی-مسلمانان-اویغور-چین
کاهش نرخ زاد و ولد در مناطق اویغور نشین چین

ژائو لی جیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در این باره چنین گفته است: «هر کسی، بدون توجه به اینکه از یک اقلیت قومی باشد یا چینی از قومیت هان باید بر طبق قانون عمل کند». برای دهه ها چین یکی از سخت گیرانه ترین قوانین کنترل جمعیتی را در جهان داشت. در دورانی که سیاست تک فرزندی در چین رواج داشت، اکثریت هان تنها می توانست یک فرزند داشته باشد اما اقلیت های دیگر مانند اقلیت اویغور می توانستند دو فرزند داشته باشند و این عدد در مناطق روستایی می توانست تا سه فرزند باشد. اما با به قدرت رسیدن شی جین پینگ، اکنون دیگر خبری از آن سیاست ها نیست. دولت پینگ خیلی زود اعلام کرد که اکنون اکثریت هان می توانند دو فرزند داشته باشند و در مناطق روستایی نیز این تعداد می تواند تا سه فرزند باشد.

عقیم-سازی-مسلمانان-اویغور-چین

اما این سیاست های مساوی تنها روی کاغذ بوده و دولت چین به طور گسترده سیاست های سقط جنین، عقیم سازی و استفاده از ابزارهای جلوگیری از بارداری را در مناطق اویغور نشین به اجرا درآورده و خاطیان به کمپ های بازپروری فرستاده می شوند. بدین ترتیب در صورتی که قانون اجازه داشتن سه فرزند را با مردم روستانشین داده اما در مناطق اقلیت نشین، اشخاصی مانند امیرزاخ، تنبیه و جریمه می شوند. اما فشارهای دولت کمونیست چین به اویغورها و دیگر اقلیت های قومی و مذهبی در این کشور تاریخچه ای دراز دارد. بعد از حمله ارتش آزادی بخش چین در سال ۱۹۴۹ به منطقه سین کیانگ، هزاران سرباز در این منطقه اسکان داده شدند و جمیعت هان این منطقه از ۶.۷ درصد به ۴۰ درصد در سال ۱۹۸۰ رسید.

عقیم-سازی-مسلمانان-اویغور-چین

از سال ۲۰۱۷ میلیون ها چینی اویغور به اتهام تندروی مذهبی به زندان انداخته شده و از سفر به خارج از کشور یا استفاده از شبکه های اجتماعی خارجی محروم شده اند. مقامات حتی تحقیقاتی را آغاز کرده اند تا والدین دارای بیش از دو فرزند را شناسایی کنند، فرزندانی که حتی چند دهه از زندگی آن ها می گذرد. ماموران پلیس و مقامات در خانه مردمان اویغور را زده و به دنبال نوزادان تازه متولد شده و زنان باردار می گردند. به مردم منطقه دستور داده شده که هر هفته در مراسم به اهتزاز درآوردن پرچم ملی چین شرکت کنند و همزمان با تهدید خانواده هایی که تولد فرزندانشان را ثبت نمی کنند، جوایزی برای کسانی که این تولدهای غیرقانونی را گزارش می کنند در نظر گرفته شده است.

عقیم-سازی-مسلمانان-اویغور-چین

برای مثال مردی اویغور به نام عبدالشکور عمر به خاطر داشتن ۷ فرزند دستگیر و به هفت سال زندان محکوم شد، برای هر فرزند یک سال. گلناز امیرزاخ بعد از آزادی شوهرش به قزاقستان گریخت اما IUD که در رحمش کار گذاشته شده اکنون به جزئی از بدن او تبدیل شده و باعث التهاب و کمر درد شدید او شده است.

بیشتر بخوانید: از ریش گذاشتن تا شکایت از پورن؛ بهانه‌های مقامات چین برای آزار مسلمانان اویغور

منبع: apnews
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود

  • محمد تیر ۱۱, ۱۳۹۹

    این ها مهم نیستند فقط فلسطین و لبنان خخخخخخخ