دستورالعمل مسافرتی جدید اتحادیه اروپا و فهرست ۱۴ کشور امن برای سفر به این منطقه

دستورالعمل مسافرتی جدید اتحادیه اروپا و فهرست ۱۴ کشور امن برای سفر به این منطقه

اتحادیه اروپا به طور رسمی موافقت خود را با یک سری از پیشنهادات و توصیه ها اعلام کرده که به مسافران خارج از این اتحادیه اجازه می دهد بتوانند به این منطقه سفر کنند، ماه ها بعد از آنکه کشورهای عضو به خاطر شیوع ویروس کرونا مرزهایشان را به روی مسافران اهل کشورهای غیراتحادیه اروپا بستند. کشورهای عضو اتحادیه اروپا توافق کرده اند که ۱۴ کشور که ایالات متحده در زمره آن ها قرار نمی گیرد کشورهای امن محسوب شده و از امروز شهروندان آن ها بتوانند بدون محدودیت های گذشته وارد کشورهای عضو شوند. کشورهای امن این فهرست کشورهایی هستند که آمار شیوع کرونا و وضعیت فعلی آن ها همسطح با وضعیت کشورهای عضو اتحادیه اروپا در این زمینه یا بهتر از است باشد.

قوانین-مسافرتی-جدید اتحادیه-اروپا

ملاک این تصمیم گیری میزان ابتلای تایید شده به ویروس کووید-۱۹ در هر ۱۰۰,۰۰۰ نفر در ۱۴ روز گذشته است که از ۱۵ ژوئن آغاز می شود. کشورهای مذکور همچنین باید دارای «رویه ثابت یا کاهشی موردهای جدید در طول این دوره زمانی در مقایسه با دوره ۱۴ روزه قبل باشند». ایالات متحده که در این فهرست امن قرار ندارد نه تنها بالاترین تعداد افراد مبتلا به ویرس کرونا را در جهان با حدود ۲,۶۰۰,۰۰۰ نفر داراست بلکه در هنگام نوشتن این مقاله با بیش از ۱۲۶,۰۰۰ نفر بیشترین آمار مرگ و میر را نیز به خود اختصاص داده است. انتظار می رود که این تصمیم گیری امروز اول جولای عملی شده و مسافران ۱۴ کشور امن بتوانند وارد اتحادیه اروپا شوند هر چند تصمیم گیری در این مورد و تمهیداتی که باید اندیشیده شود به عهده خود کشورهای اروپایی است.

قوانین-مسافرتی-جدید اتحادیه-اروپا

بسیاری از گردشگران، دانشجویان و فعالان اقتصادی که ماه هاست نتوانسته اند از خارج از اتحادیه اروپا وارد این منطقه شوند سوالات بسیاری در مورد این تصمیم گیری جدید اتحادیه اروپا دارند که در ادامه به اهم آن ها پاسخ خواهیم داد.

کشورهای امن فهرست جدید اتحادیه اروپا کدامند؟

کشورهایی که اتحادیه اروپا شرایط آن ها را از لحاظ شیوع ویروس کرونا قابل قبول دانسته و شهروندان آن ها می توانند برای سفر به کشورهای عضو این اتحادیه اقدام کنند عبارتند از: الجزایر، استرالیا، کانادا، گرجستان، ژاپن، مونته نگرو، مراکش، نیوزیلند، رواندا، صربستان، کره جنوبی، تایلند، تونس و اروگوئه. چین که ویروس کرونا از آنجا به سراسر جهان منتقل شد یکی از کشورهای ذکر شده در فهرست اولیه ۱۴ کشور امن اروپاست اما این اتحادیه تنها در صورتی که چین اجازه ورود به شهروندان اروپایی به خاک خود را بدهد در فهرست نهایی قرار خواهد گرفت.

 

قوانین-مسافرتی-جدید اتحادیه-اروپا

اگر کشور شما در فهرست کشورهای امن نیست، آیا به طور رسمی از ورود به کشورهای عضو اتحادیه اروپا منع خواهید شد؟

به طور رسمی نه. اتحادیه اروپا کنترلی بر مرزهای ملی هر یک از کشورهای عضو ندارد و تنها پیشنهادات خود را در این زمینه ارائه داده است. با این وجود، به نظر نمی رسد که کشوری از توصیه های توافق شده سرپیچی کرده و اجازه دهد گروه بزرگی از مسافران از کشورهایی غیر از این ۱۴ کشور به آن سفر کنند. با این وجود تصمیم گیری در مورد سیاست های مسافرتی در دوران شیوع کرونا بیشتر به تصمیمات داخلی هر کشور مربوط بوده و به نظر می رسد که این فهرست ۱۴ کشوری تنها برای مسافران با هدف گردشگری است. در مورد مسافرت های دانشجویی و اقتصادی تصمیم با خود کشورهاست.

اگر اسم کشور شما (کشوری که شهروند آن هستید) در فهرست کشورهای ایمن نباشد، اما ساکن کشورهای حاضر در فهرست باشید، آیا می توانید به اتحادیه اروپا سفر کنید؟

بر اساس قانون مسافرتی مصوبه اخیر اتحادیه اروپا محدودیت سفر در این مورد شامل حال فرد مذکور نمی شود زیرا ملاک برای امکان پذیر بودن یا نبودن سفر یک فرد به کشورهای عضو این اتحادیه به کشور محل زندگی او منوط است و نه ملیت او.

قوانین-مسافرتی-جدید اتحادیه-اروپا

آیا می توان از طریق کشور دیگری وارد اتحادیه اروپا شده و این قانون را دور زد؟

خیر به همان دلیلی که در بالا به آن اشاره شد. ملاک قضاوت در مورد مسافرت به اتحادیه اروپا بر اساس محل سکونت است و نه جایی که از آن می خواهید وارد کشورهای عضو این اتحادیه شوید یا ملیت‌تان.

آیا قانون جدید اتحادیه اروپا برای سفر به این منطقه توسط خطوط هوایی و فرودگاه ها اعمال خواهد شد؟

شورای اتحادیه اروپا تاکید کرده که «کشورهای عضو مسئول اجرای محتوای این توصیه نامه هستند» و این بدان معناست که شیوه و شدت اجرا از کشوری به کشور دیگر متفاوت خواهد بود. بهترین کار در این مورد این است که با وزارت امور خارجه یا سفارت کشوری که می خواهید به آن سفر کنید مراجعه نمایید.

توصیه شورای اتحادیه اروپا در زمینه منع سفر به این اتحادیه تا چه حد سختگیرانه یا منعطف است؟

پاسخ به این سوال کمی دشوار است. معیار و توصیه های دستورالعمل تصویب شده در شورای اتحادیه اروپا بسیار واضح است اما متممی که به این دستورالعمل اضافه شده برخی افراد را از این محدودیت مستثنی می کند. این بخش از دستورالعمل سفر برخی افراد مانند دیپلمات ها، افراد نیازمند به حفاظت، پرسنل نظامی، کارگران فصلی و دریانوردان و همچنین افرادی که هدف آن ها از مسافرت مسائل تحقیقی و آموزشی است (دانشجویان و محققان). بدین ترتیب افراد محدودی که جزو این دسته قرار می گیرند حتی اگر شهروند ۱۴ کشوری که گفته شد نباشند می توانند با اجازه و تمهیدات کشور مورد نظرشان وارد اتحادیه اروپا شوند. تصمیم گیری در این مورد کاملاً بر عهده خود کشور مورد نظر است.

قوانین-مسافرتی-جدید اتحادیه-اروپا

فهرست کشورهای مجاز و امن چه زمانی روزآمد خواهد شد؟

انتظار می رود که این فهرست هر دو هفته یکبار روزآمد شده و در آن بازنگری صورت گیرد هر چند دیپلمات های اتحادیه اروپا خاطرنشان کرده اند که امکان تغییر رویه ها و معیارهای ذکر شده در این دستورالعمل بسیار غیرمحتمل است. این بدان معناست برای اینکه کشوری از دیدگاه اتحادیه اروپا امن انگاشته شود، باید اطلاعات مربوط به میزان شیوع کرونا در دو هفته گذشته را در اختیار اتحادیه اروپا قرار داده و این آمارها با معیارهای مورد نظر این اتحادیه همخوانی و مطابقت داشته باشند.

چه کشورهای اروپایی شامل این دستورالعمل خواهند شد؟

این دستورالعمل شامل کشورهای عضو اتحادیه اروپا و همچنین بریتانیا و ایرلند خواهد شد. این دستورالعمل شامل تمامی کشورهای عضو شینگن که عضو اتحادیه اروپا نیستند (ایسلند، نروژ، سوییس و لیختن اشتاین) نیز خواهد شد. کشورهای قبرس، رومانی، کرواسی و بلغارستان نیز کشورهایی هستند که می توانند از این دستورالعمل تبعیت کنند.

آیا استثنائاتی نیز وجود دارد؟

مسافران کشورهایی که در فهرست کشورهای امن قرار ندارند می توانند وارد اتحادیه اروپا شوند به شرطی که شرایطشان شامل موارد زیر باشد: شهروندان اتحادیه اروپا یا اعضای خانواده شهروندان اروپا؛ ساکنان بلندمدت اتحادیه اروپا و اعضای خانواده آن ها، کسانی که نیاز یا ضرورت کاری دارند مانند دیپلمات ها، کارکنان بخش خدمات بهداشتی یا کارگران فصلی حوزه کشاورزی.

برای اطلاعات بیشتر در مورد دستورالعمل مسافرتی جدید اتحادیه اروپا به این لینک مراجعه کنید.

منبع: cnn
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود