ادعای جدید دانشمندان؛ بهبود بینایی با تماشای نور قرمز

ادعای جدید دانشمندان؛ بهبود بینایی با تماشای نور قرمز

اگر تحقیقات بعدی هم این نکته را اثبات کند، به سادگی مسواک زدن یا زدن ریش ها می توانیم بینایی خود را حفظ کنیم.

طبق پژوهش جدیدی که این هفته در نشریه ی The Journals of Gerontology منتشر شد، چند دقیقه نگاه به نور قرمز پررنگ احتمالاً تأثیر چشمگیری در جلوگیری از کاهش بینایی با بالا رفتن سن دارد.

اگر نتیجه ی این تحقیق در پژوهش های بعدی هم تکرار شود و به تأیید مراجع ذیصلاح برسد، استفاده از نور تبدیل به یک درمان ساده و در دسترس خانگی برای مردم خواهد شد. این روش از چشم ها در برابر روند طبیعی بالا رفتن سن محافظت خواهد کرد که از حساسیت چشم ها به نور و توانایی آن در تشخیص رنگ ها می کاهد.

گلن جفری، استاد کالج دانشگاهی لندن، از محققان دست اندرکار در این پژوهش می گوید: «برای اینکه نتیجه ی اثر گذارتری بگیرید لازم نیست مدت خیلی طولانی ای از آن استفاده کنید.»

جفری می گوید این روش شدنی است چون نور سلامت میتوکندری ها را بهبود می بخشد که برای سلول های ما مثل باتری عمل می کنند.

و از آنجایی که میتوکندری ها در طیف وسیعی از بیماری ها نقش دارند، با داشتن چنین نگرشی می توان به درمان های جدیدی برای بیماری های مختلف از جمله پارکینسون و دیابت دست یافت.

بهبود بینایی با تماشای نور قرمز

پژوهش مذکور یک تحقیق کوچک و مقدماتی بود که با شرکت ۱۲ مرد و ۱۲ زن ۲۸ تا ۷۲ ساله انجام شد. به هر یک از شرکت کنندگان یک چراغ قوه ی دستی داده شد که از آن یک نور قرمز با طول موج ۶۷۰ نانومتر ساطع می شد. این طول موج تقریباً بلندترین طول موج قابل مشاهده برای چشم انسان و اندکی کمتر از طول موج فروسرخ قابل مشاهده برای چشم انسان است.

شرکت کنندگان طی یک بازه ی ۲ هفته ای، هر روز به مدت ۳ دقیقه به این نور قرمز رنگ نگاه می کردند.

بعد از این مدت، محققان شاهد یک رشد ۱۴ درصدی در توانایی تشخیص رنگ ها در تمامی شرکت کنندگان بودند.

بهبود بینایی اما بیشتر در شرکت کنندگان بالای ۴۰ سال پژوهش چشمگیر بود. توانایی تشخیص رنگ ها در شرکت کنندگان بالای ۴۰ سال تحقیق، ۲۰ درصد افزایش یافته بود.

توانایی تشخیص نور اندک هم در شرکت کنندگان با افزایش رو به رو شده بود. افراد زیر ۴۰ هم پیشرفت هایی در این خصوص داشتند اما نه به اندازه ی شرکت کنندگان مسن تر. بینایی افراد جوان تر به اندازه ی مسن ترها کاهش پیدا نمی کند.

ریسک ابتلا به بیماری های چشمی مثل آب مروارید، رتینوپاتی دیابتی، آب سیاه و تباهی لکه زرد ناشی از افزایش سن، در افراد ۴۰ سال به بالا بیشتر است. این بیماری ها در مراحل اولیه قابل درمان هستند، گرچه می توانند پیشرفتی تدریجی پیش از شروع علائم داشته باشند.

برای آنکه روش استفاده از نور قرمز در حفظ بینایی به تأیید مراجع ذیصلاح برسد به تحقیقات بلند مدت تری نیاز است و اگر این اتفاق هم رخ دهد، استفاده از آن باید با یک دستگاه مخصوص و تحت نظارت پزشک انجام شود.

به گفته ی پروفسور جفری، یکی از بزرگ ترین مزایای نور قرمز بی ضرر بودن آن است. همه ی محققان دست اندرکار در این پژوهش پیش از شروع تحقیق، نور قرمز را بر روی چشمان خود آزمایش کرده و هیچ آثار منفی ای ندیده بودند. شرکت کنندگان تحقیق هم هیچگونه عارضه ای گزارش نکرده اند.

نورهای ال ای دی می توانند به درمان بسیاری از بیماری ها کنند. نور ال ای دی به دلیل آنچه که دانشمندان به آن تئوری میتوکندریایی پیری می گویند در این زمینه مؤثر است. طبق این تئوری علت پیر شدن انسان و حیوان آسیب های انباشته شده در میتوکندری ها و دی ان ای میتوکندریایی آن ها است.

بنابراین تحریک میتوکندری ها به گونه ای که باعث کاهش آسیب های آن ها شود، روشی برای کاهش سرعت پیری محسوب می شود. شبکیه ی چشم ها مملوء از میتوکندری است و در حقیقت بیشترین تراکم میتوکندری در میان هر بخش دیگری از بدن را دارد. همین نکته هم بود که پروفسور گلن جفری و همکارانش را به آزمایش نور قرمز بر روی جنبه ی مشخصی از پیری مثل کاهش بینایی واداشت. به گفته ی گلن جفری هر بیماری ای یک جنبه ی میتوکندریایی دارد.

با این حال برای اثبات اثر بخشی روش استفاده از نور قرمز در حفظ بینایی به انجام تحقیقات بیشتری نیاز است.

منبع: cnn
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود