آینده دلار آمریکا تا اسفند ۹۹؛ تثبیت بالا یا پایین ۲۰ هزار تومان ؟

آینده دلار آمریکا تا اسفند ۹۹؛ تثبیت بالا یا پایین ۲۰ هزار تومان ؟

آینده قیمت دلار در ایران یکی از سوالات مهم هموطنان است. مثل آینده بورس، مثل آینده طلا، مثل آینده مسکن و کلا مثل آینده اوضاع سیاسی و اقتصادی ایران. ما در ۴۲ سال اخیر مرتب با نگرانی به آینده نگاه کردیم. دلار ۷ تومانی بهمن ۵۷ حدود ۳۰۰۰ برابر شده است و آگارتمان ۲۵ متری و خرید پراید (خودرو قاتل)، آرزوی دست نیافتنی بسیاری از هموطنان شده است.

دلار در سال ۹۹ مثل سال ۹۷، روند افزایشی شتابان داشته است. البته در سال ۱۳۹۷، هر دلار آمریکا از زیر ۴۰۰۰ تومان به سقف تاریخی ۱۹ هزار تومان رسید که از مهر ۹۷ کاهشی شد و حتی به زیر ۱۰ هزار تومان هم رسید.

اما با وجود سیاست های ارزی بانک مرکزی ، ثبات ارزی خیلی تداوم نیافت و در بهار ۹۹ شاهد ورود دلار آمریکا به کانال ۲۰ هزار تومانی و شکست سقف قبلی هستیم. در تابلو صرافی ها، امروز هر دلار آمریکا حوالی ۱۹۰۰۰ تومان قیمت خورده است. اما در فردوسی و سبزه میدان، واقعیت چیز دیگری است. بانک مرکزی بارها گفته بود که دلار، روند افزایشی ندارد و تحت کنترل است.

زمانی که دلار حوالی ۱۱۰۰۰ تومان بود. اما اکنون با بیش از ۹۰ درصد رشد مواجه شده و به نظر می رسد با تداوم روند تحریم های بین المللی و بازنگشتن ارزخ حاصل از صادرات و وضعیت کرونایی اقتصاد ایران و جهان، دلار، دلایل بنیادی خوبی برای تداوم افزایش قیمت در نیمه دوم سال جهش تولید داشته باشد.

تکنیکال دلار آمریکا از ۲ سال پیش، ۵۰ هزار تومان را نشان می داد و اکنون حدود ۴۰ درصد مسیر را طی کرده است. اینکه دلار افزایشی است یا کاهشی، مشخص نیست اما در یک مساله،‌توفیری ایجاد نمیکند که گزینه خوبی برای سرمایه گذاری بلند مدت نیست. دلار از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۹، حدود ۱۹۰۰ درصد رشد داشته که در این مدت، سکه و طلا و مسکن، رشدی بیش تر از دلار را تجربه کرده است.

از همه این بازارهای موازی، بازدهی سهام در بورس ایران، به مراتب بیشتر از ارز و سکه وطلا و زمین بوده است و به نظر می رسد با روند رکورد زنی مداوم شاخص کل بورس ایران و حضور ۶۰ میلیون کد بورس و عرضه اولیه های طوفانی و معاملات ۱ میلیارد دلاری روزانه سهام، همچنان بازدهی بورس، بیش از دلار و سکه و زمین باشد.

دلار آمریکا اگر با همین وضعیت ادامه مسیر دهد، تا پایان سال بالای ۲۵۰۰۰ تومان تثبیت خواهد شد. اما بازار، توان تحمل اثرات روانی و اقتصادی دلار حوالی ۳۰ هزار تومان را نخواهد داشت. گر چه طوفانی در بورس به پا خواهد کرد و سبب افزایش قابل توجه سهام در بورس می شود.

دلار رتبه سوم را کسب می کند. کمترین بازدهی بازارهای ، طلا ، سهام و دلار، مربوط به دلار است:. طی ۱۰ سال اخیر از ۱۳۸۸ تا تیر ۱۳۹۸، از ۹۹۰ تومن تا ۱۳۰۰۰ تومن رشد کرده و افزایش ارزش ۱۳ برابری داشته است.

چون بورس ایران در ۳۰ سال اخیر نشان داده است که تورم محور است و با رشد تورم، رشد با تاخیری را تجربه می کند. معیار تورم را نیز معمولا دلار آمریکا در نظر میگیرند. لذا این روزها رشد بورس، بی ارتباط با تحرکات دلار نیست. با این حال بعضی کارشناسان، ۳ سناریو برای چشم انداز دلار در سال ۹۹ تعیین می کنند.

دولت تدبیر و امید در دوره دوم، کارنامه موفقی در افزایش درآمد ارزی کشور و پایین نگهداشتن قیمت دلار نداشت و شاهد رشد ۴۰۰ درصدی دلار در این دور بودیم. اگر دولت سیاست هایی اتخاذ کند و شاهد تغییرات در چشم انداز سیاست خارجی باشیم، دلار میتوان به روند کاهشی خود ادامه دهد. دلار همواره به عوامل محیطی بستگی دارد.

آینده قیمت دلار
صرافی های فردوسی در زمانی که دلار امریکا حوالی ۱۳۵۰۰ تومان بود

رکود تورمی، تورم انتظاری، ریاست جمهوری مجدد ترامپ و اوضاع اقتصاد و ارز نیمایی، همه مسائلی است که در آینده دلار نقش دارد. جامعه ظرفیت دلار بالای ۱۶۰۰۰ تومان را ندارد. چه برسد تثبیت دلار بالای ۲۰ هزار تومان. معیشت مردم در آستانه تهدید است و این میتواند اعتراضاتی مشابه اعتراضات آبان ۹۸ را که به کشته شدن شماری از هموطنان در تراژدی بنزین ۳۰۰۰ تومانی منجر شد، به دنبال داشته باشد.

بازدهی بازارهای مالی، طی ۱۰ سال اخیر نشان می دهد که شاخص کل بورس رشد ۲۶ برابری، طلا رشد ۲۱ برابری و دلار همانطور که در  عکس تکنیکال نشان دادیم،  رشد ۱۳ برابری تجربه کرده است. سرمایه گذاری بر روی سهام با فاند عالی، دو برابر سرمایه گذاری بر روی دلار، بازدهی داشته است و این رویه تا چند سال آینده نیز تداوم خواهد داشت.

مثلا ظرف ۱۶ ماه اخیر، دلار آمریکا حدود ۱۰۰ درصد افزایش قیمتی داشته در حالی که هر سهم ایران خودرو بیش از ۲۴۰۰ درصد رشد قیمتی را تجربه کرد که صرفا یک مثال است و سیگنال خرید یا فروش نیست.

نظر کارشناسان نشان می‌دهد تغییر سیاست‌ها در ۳ حوزه اقتصادی، تجاری و اداری می‌تواند لنگر ثبات را ایجاد کند. اگر بانک مرکزی مبنای تعیین نرخ را موازنه تراز پرداخت‌ها قرار دهد، می‌توان امیدوار بود که با تهییج صادرات و بهبود موازنه کل، سمت عرضه بازار تقویت شود. اما این سیاست بدون برچیدن مقررات زائد در بخش اداری ممکن نخواهد بود. علاوه‌بر اینها، کارشناسان معتقدند حرکت نرخ بهره به سمت نرخ تورم هدف نیز باید در سیاست‌های اقتصادی به‌کار گرفته شود.

آینده قیمت دلار
تکنیکال دلار آمریکا را در اوایل تیر ۹۹ مشاهده میکنید. دلار در یک کانال صعودی بلند مدت در حرکت است و سقف ۵۰ هزار تومانی را در بلند مدت پیش رو دارد

طبق گزارش امروز یورونیوز، هر چند برآورد دوره زمانی ماندگاری رکود حاصل از شیوع ویروس کرونا عاملی مهم در انتخاب ترکیب سبد سرمایه‌گذاری فعالان بازارهای مالی آمریکاست ولی با افزایش انتشار نتایج نظرسنجی‌هایی که بر پیشتازی جو بایدن، نامزد دموکرات، در مقابل دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان، حکایت دارند، روز به روز بر تعداد بورس‌بازانی که اصلاح ترکیب سبد سرمایه‌گذاری خود را بر پایه پیش فرض شکست رئیس جمهوری فعلی در انتخابات ماه نوامبر، آغاز می‌کنند، افزوده می‌شود. پیروزی بایدن، احتمالا تثبیت موقت دلار در کانال زیر ۱۹۰۰۰ تومان را در پی خواهد داشت.

درهفته دوم تیر ۹۹، همزمان با افزایش قیمت ارز، بازارساز با افزایش عرضه مانع از تشدید نوسانات و سوداگری دلالان شد؛ طی یک هفته گذشته بازارساز حدود ۵۰۰ میلیون دلار در بازار عرضه کرده است. دوشنبه ۹ تیر ۹۹ نیز بازارساز ۱۲۰ میلیون دلار وارد بازار کرده است که تنها ۶۰۰ هزار دلار فروش رفته است.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود

  • احسان تیر ۱۲, ۱۳۹۹

    خیلی جالبه اینقدر که انتخابات امریکا بر سرنوشت کشورمون تاثیر گذار هست انتخابات رئیس جمهوری داخل اصلا مهم نیست !
    و در عین حال آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند .