آمار جالب از ۱۰ برنامه پربیننده صدا و سیما در بهار ۹۹

آمار جالب از ۱۰ برنامه پربیننده صدا و سیما در بهار ۹۹

مرکز تحقیقات رسانه ملی چندی پیش، فهرست ۱۰ برنامه پربیننده صدا و سیما در اردیبهشت امسال را اعلام کرد. فهرستی که نشان می دهد، تا چه اندازه تغییر در سیاست های رسانه ملی و استفاده از مدیران و برنامه سازان کار بلد، می تواند تاثیرات ژرف و شگرف روی جذب مخاطب برای این رسانه انحصاری و ملی داشته باشد.

با آمدن علی فروغی (باجناق دکتر غلامعلی حداد عادل ) به شبکه ۳ سیما، شاهد اتفاقاتی در این شبکه بودیم که پایان بخشی به حالا خورشید رضا رشید پور و برنامه پربیننده ۹۰ عادل خان فردوسی پور، بخشی از رویکرد این جوان در برنامه سازی شبکه ۳ سیما بود. ساخت سریال های خسته کننده با سناریوهای ضعیف، کاهش بودجه رسانه ملی و آنتن فروشی به تولید کنندگان دوغ و کتاب تست کنکور و . . . . سبب شده تا رسانه ملی در پایین ترین سطح جذب مخاطب در دهه های اخیر باشد.

البته حضور فعال رسانه های مجازی و شبکه های فارسی ماهواره ای را نیز در کاهش و ریزش مخاطب رسانه ملی نباید از ذهن دور داشت. طبق اعلام مرکز تحقیقات رسانه ملی، ۸۶ درصد مردم، مخاطب برنامه های رسانه ملی هستند.

البته حتما جامعه آماری مرکز تحقیقات در این نظرسنجی، منعکس کننده نظر اکثریت مردم نیست و به همین خاطر، چنین نظرسنجی های محدود را نباید خیلی جدی گرفت چون به نظر می رسد واقعیت چیز دیگری را حکایت کند. حتی با فرض اعتنا به نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی، ۱۰ برنامه پربیننده رسانه ملی به شرح زیر است که خود حقایق زیادی را نمایان می کند.

رتبه ۸ برنامه فوتبال برتر آقای میثاقی که جایگزین ۹۰ عادل در شب های دوشنبه شده است، نشان گر این واقعیت است که رسانه ملی با یک تصمیم اشتباه، میلیاردها تومان درآمد اگهی را از کنار برنامه ۹۰ از دست داد و میلیون ها مخاطب دوشنبه شب ها را نیز ایضا!

پربیننده ترین برنامه های صدا و سیما
پشت صحنه برنامه پربیننده بچه محل های عمو پورنگ در شبکه ۲ سیما

بر اساس اعلام مرکز نظرسنجی مرکز تحقیقات صدا و سیما، فهرست ۱۰ برنامه پربیننده این رسانه در اردیبهشت امسال که شاهد ماه مبارک رمضان و افزایش میزان مخاطب رسانه ملی به دلیل مسائل کرونا و ماه رمضان هستیم، به این صورت است:

  • برنامه دورهمی با اجرای مهران مدیری در شبکه نسیم با ۵۶ درصد مخاطب
  • برنامه کودک شو شبکه نسیم با ۳۶ درصد مخاطب
  • برنامه ایرانگرد شبکه مستند سیما با ۲۵ درصد مخاطب  (لینک تماشای این برنامه جذاب)
  • برنامه به خانه بر میگردیم شبکه ۵ سیما با ۲۵ درصد مخاطب
  • برنامه ویتامین خ شبکه نسیم با ۲۰ درصد مخاطب
  • برنامه سیمای خانواده شبکه ۱ سیما با مجری گری شجاعی مهر با ۱۹.۹ درصد مخاطب
  • برنامه فوتبال بر شبکه ۳ با اجرای میثاقی با ۱۸ درصد مخاطب
  • برنامه بچه محل عمو پورنگ شبکه ۲ با ۱۷ درصد مخاطب
  • برنامه مدرسه تلویزیونی ایران شبکه آموزش ویژه کرونا با ۱۶.۴ درصد مخاطب

طبق نظرسنجی مرکز تحقیقات صدا و سیما، برنامه هایی که بالای ۱۰ درصد مخاطب را به خود اختصاص دادند در شبکه اول سیما، برنامه ورزش و مردم، مسابقه ایران و سیمای خانواده بود. در شبکه ۲ نیز، بچه محل عمو پورنگ، تنها برنامه ای است که بیش از ۱۰ درصد مخاطب را در اختیار داشت. در شبکه ۳ سیما نیز برنامه فوتبال برتر میثاقی و طبیب و میدون، بیش از ۱۰ درصد مخاطب داشتند.

در شبکه مستند سیما نیز برنامه ایرانگرد با اجرای جواد قرایی بیش ترین مخاطب را داشته است. شبکه نسیم نیز با دورهمی، پربیننده ترین و احتمالا پر اسپانسرترین برنامه صدا وسیما است. البته نباید از نظر دور داشت که برنامه پربیننده احسان علیخانی (عصر جدید) به واسطه کرونا با قطعی در تولید همراه شد.

این آمارها، واقعیت های جالبی از اثربخشی برنامه سازان صدا و سیما و کیفیت آن ها را نشان می دهد و لزوم توجه به ذائقه متنوع مخاطبان جوان ایرانی که حق انتخاب های فراوانی در سالهای پایانی قرن چهاردهم هجری شمسی به نسبت ۴۰ سال پیش دارند. این آمارها را مسئولان رسانه ملی باید جدی بگیرند. فرار مخاطب از رسانه ملی و ادامه مسیر فعلی، منجر به تداوم بی اعتمادی مخاطب به این شبکه عریض و طویل رسانه ای خواهد شد.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود

  • ناشناس شهریور ۶, ۱۳۹۹

    پربیننده ترین برنامه عصرجدید بوده