تصویر کیف رشوه میلیاردی با صدها سکه طلا و دلار به مدیر سابق بانک مرکزی

محسن صالحی در دادگاه چه گفت؟

تصویر کیف رشوه میلیاردی با صدها سکه طلا و دلار به مدیر سابق بانک مرکزی

محسن صالحی مدیر سابق بانک مرکزی در دهه نود شمسی است که در دادگاه رسیدگی به تخلفات برخی از مدیران بانک مرکزی، یکی از متهمان پرونده است. محسن صالحی ربطی به محسن صالحی حاجی آبادی و محسن صالحی نیا (از مسئولان وزارت صمت) ندارد. محسن صالحی از مدیران سابق بانک مرکزی در دادگاه، متهم به دریافت رشوه های کلان از افراد در ارتباط با بانک مرکزی است.

محسن صالحی از مسئولان سابق معاملات ارزی بانک مرکزی قبلا در خصوص ماجرای هدر رفت سکه و ارز در بانک مرکزی در سال ۹۷ گفته بود که با دلار ۴۲۰۰ تومانی، گفتم نظام احتمالا تغییر خواهد کرد!

دکتر محسن صالحی ، دکترای اقتصاد است و در سازمان مدیریت صنعتی ایران، سابقه تدریس دارد. در دادگاه گفته بود که مدیران عامل برخی از کارگزاری های بورس ایران، از شاگردان وی محسوب شده و چون در بورس ایران و فارکس سرمایه گذاری می کرد، افراد زیادی برای کسب سود از معاملات وی، به ایشان پول داده و در سود و زیان معاملاتش شریک می شدند. محسن صالحی نیز مثل احمد عراقچی، از مسئولان بالای بانک  مرکزی بود که از کار برکنار شد.

محسن صالحی از دوستان امید اسدبیگی است. کسی که نیشکر هفت تپه را خریداری کرده و اکنون یکی از متهمان دادگاه تخلفات ارزی است. محسن صالحی از ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ معاون اداره امور بین المللی بانک مرکزی شد.

محسن صالحی در دادگاه به رئیس دادگاه گفته بود که من به عنوان کارمند بانک مرکزی، اشتباه کردم که برای یک کارگزاری ریت بگیرم. ارتباط محسن صالحی با آل علی از جمله دیگر موضوعاتی بود که در سومین جلسه دادگاه محسن صالحی به آن ورود شد. محسن صالحی به شوهر خواهرش نیز یک خودرو BMW که آل علی تهیه کرده بود با سند داد. نماینده دادستان گفته بود که محسن صالحی این خودرو لوکس را خریداری کرده بود تا ارزش پولش حفظ شود.

تصاویری از حضور آل علی و محسن صالحی در نمایشگاه اتومبیل در تهران در دادگاه به نمایش درامد. فیلمی از اظهارات خلاف واقع محسن صالحی مدیر اداره تبادلات ارزی بانک مرکزی نیز به نمایش درآمد.

در این دادگاه، به تخلفات ارزی دریافت کنندگان ارز دولتی و هم چنین رشوه هایی که برخی از مدیران سابق بانک مرکزی از متهمان دریافت کرده اند، رسیدگی می شود. در سومین جلسه دادگاه که اول مرداد ۹۹ برگزار شد، نماینده دادستان اعلام کرد که محسن صالحی، دفتر کاملا پوششی برای قرارهای نامتعارف خود در تهران تعبیه کرده بود و با کارگزاری بانک مرکزی ایران رابطه داشت.

محسن صالحی
محسن صالحی در سومین دادگاه رسیدگی به تخلفات ارزی مدیران سابق بانک مرکزی

محسن صالحی مدعی شده بود که کارگزار بورس ایران است و پول از افراد می گرفت و با نام خود عمده سرمایه گذاری ها را انجام می داد. فردی به نام حسین زاده، پول خود را به صالحی می دهد و وقتی اصل پول را طلب کرد، صالحی نیم میلیارد تومانش را کسر کرد.

اسدبیگی گفته بود که به آقای صالحی، ۱۰۰ سکه طلا و ۱۲۰۰۰ دلار دادم. کارمندان آقای محسن صالحی گفته بودند که ۲۰ سکه طلا با بسته بندی صرافی آل علی، فروختیم. پول حاصل از فروش سکه های اعطایی به آقای صالحی در دفتر خرج شد. لذا آقای صالحی به عنوان یکی از مدیران رده بالای بانک مرکزی، از افراد رشوه دریافت می کرد تا مراودات مالی داشته و با آن ها داد و ستد کند.

در سومین دادگاه رسیدگی به متخلفان ارزی، فیلم مواجهه محسن صالحی با آل علی که از وی رشوه دریافت کرده بود و ۱۰۰۰ سکه و ۵۰۰ هزار دلار را از طریق وی فروخته بود، پخش شد. نماینده دادستان در سومین دادگاه رسیدگی به پرونده تخلفات ارزی گفته بود که محسن صالحی ، مرد کتمان است و هیچ چیزی را قبول نمی کند.

محسن صالحی
تصویر کیف رشوه میلیاردی به محسن صالحی که در دادگاه تخلفات ارزی رونمایی شد

اظهارات محسن صالحی در سومین دادگاه متخلفان ارزی من دانشجوی دکتری ندارم. من ۸ سال است که در مقطعع دکتری تدریس می کنم و دانشجویان خوب خود را برای تحلیل های اقتصادی انتخاب میکنم. من در سال های نود و یک و نود و دو، ۷ میلیارد تومان در حساب شخصی خود پول داشتم. ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان آن به من تعلق داشت و ما بقی متعلق به ۲۸ نفر دیگر بود.

من در بورس ایران و فارکس سرمایه گذاری می کنم. ۷ میلیارد تومان سال ۱۳۹۱ معادل ۱۲۰ میلیارد تومان سال ۱۳۹۶ است. از ۱۲۰ میلیارد تومان، ۳ تا ۴ میلیارد تومان متعلق به ۴ نفر از ۲۸ نفر بود. من در سال ۱۳۹۶ حدود ۱.۵ الی ۲ میلیارد تومان اموال داشتم. من در خانه ای در منطقه پیروزی تهران ساکن بودم. از ۵ میلیون تومن تا ۸۰۰ میلیون تومان برای سرمایه گذاری به من داده می شد. ان ۸۰ تا سکه طلا را در سال های اخیر خریده بودم.

این داستان تخلفات ارزی همچنان ادامه دارد. تکنیکال دلار آمریکا، عدد ۵۰ هزار تومان را در گام اول نشان می دهد که سیگنالی برای تداوم رشد شاخص کل بورس ایران در سال ۱۴۰۰ شمسی است.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود

  • امیر عباس صالحی مرداد ۱۱, ۱۴۰۰

    من پسرشم و اینکه هیچ یک از این اتهامات درست نمیباشد پدر من رشوه نگرفت هیچ یک از دفاعیات پدر من را پخش و یا د ر خبر گذاری ها نگفتند ایا ب نظر شماها این انصافه و …