بارش شهابی امشب را از دست ندهید

بارش شهابی امشب را از دست ندهید

حالا که دنباله دار نئووایز مرتبا در آسمان شب کم رنگ و کم رنگ تر می شود شاید دوست داشته باشید که در مورد رویداد نجومی بعدی بیشتر بدانید. بارش شهابی امشب و فردا صبح نزدیک ترین رویدادی است که علاقمندان به ستاره شناسی میتوانند در آسمان مشاهده کنند.

امشب و فردا دو بارش شهابی به نام های دلتای دلوی جنوبی و آلفا جدی اتفاق می افتند که از جمله مهم ترین رویدادهای این ماه هستند.

از ابتدای تابستان تاکنون ما پدیده های کیهانی زیادی را مشاهده کردیم. آخرین اتفاق مربوط به دنباله دار نئووایز بود که هفته گذشته آسمان شب را روشن کرد و بارش شهابی امشب و فردا را هم باید به آن اضافه کنیم. اگر علاقمند به مشاهده بارش شهابی امشب هستید میتوانید در یک ساعت تعداد زیادی شهاب آسمانی را ببیند. در ادامه به شما خواهیم گفت چگونه شاهد این پدیده آسمانی باشید:

بارش شهابی امشب : دلتای دلوی

بارش شهابی امشب

دلتای دلوی یک پدیده نجومی سالانه است که معمولا اواسط ماه جولای تا اواسط آگست اتفاق می افتد. البته ستاره شناسان هنوز در مورد منشاء دلتای دلوی اطمینان ندارند اما تصور می کنند که منشاء بارش شهابی امشب دنباله داری به نام ۹۶P/Machholz باشد. نام این بارش شهابی از صورت فلکی دلو گرفته شده است زیرا شعاع آن (نقطه ای که بارش شهابی از آن آغاز می شود) نزدیک به ستاره دلتای دلو است.

اگر موفق به تماشای بارش شهابی امشب نشدید اصلا نگران نباشید چون تا تاریخ ۲۳ آگست یعنی تقریبا یک ماه دیگر امکان تماشای آن وجود دارد اما اوج آن امشب و فرداشب اتفاق می افتد که در هر ساعت ۲۰ شهاب واره در آسمان رویت خواهد شد. طبق اعلام ناسا بارش شهابی امشب در نیمه جنوبی کره زمین بهتر از هر جای دیگری قابل دیدن است اما اگر در دیگر نقاط این کره خاکی هم باشید باز هم میتوانید آن را ببیند.

بارش شهابی آلفا جدی

بارش شهابی آلفا جدی معمولا از اواسط جولای تا اواست آگست اتفاق می افتد و علت وقوع آن نیز گرد و غباری است که از پس دنباله دار ۱۶۹P/NEAT در آسمان باقی می ماند. بارش شهابی آلفا جدی براساس اعلام جامعه شهاب واره آمریکا از دوم جولای تا ۱۰ آگست در آسمان قابل رویت است و این هفته به اوج خود می رسد ؛ یعنی در هر ساعت سه شهاب واره را میتوانید در آسمان ببینید. این بارش شهابی از نیم کره های شمالی و جنوبی قابل رویت است و از آنجا که معمولا گلوله های آتشی هم در آسمان دیده می شود بسیار شهرت دارد.

بارش شهابی بعدی چه موقع است؟

بارش شهابی Perseid که دو هفته دیگر اتفاق می افتد را میتوان یکی از بهترین رویدادهای نجومی سال دانست. این رویداد در ۱۲ آگست (یعنی حدودا دو هفته دیگر) به اوج خود می رسد. گفتنی است کاوشگر استقامت ناسا نیز این هفته عازم مریخ می شود و میتوانید از طریق این آدرس پرتاب آن را زنده تماشا کنید.

 

بیشتر بخوانید:

احتمال برخورد یک سیارک با زمین در سوم مرداد

مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود