آدم های منفی نگر دو سال زودتر از بقیه می میرند

آدم های منفی نگر دو سال زودتر از بقیه می میرند

طبق پژوهشی تازه آدم های منفی نگر دوسال زودتر از افراد معمولی می میرند. محققان دریافته اند افرادی که دیدگاهی منفی نسبت به حال و آینده دارند به طور متوسط دو سال زودتر از دیگران از دنیا می روند. اما نکته جالب این تحقیق آنکه مثبت اندیشی ظاهرا تاثیری در افزایش طول حیات افراد ندارد.

تیمی از محققان موسسه پزشکی QIMR Berghofer در استرالیا به این نتیجه رسیده اند که افراد منفی نگر به خاطر اینکه چندان از خود مراقبت نمی کنند زودتر از بقیه سلامتی شان را از دست می دهند و در نتیجه می میرند.

دانشمندان در تحقیقات قبلی خود به وجود رابطه میان مثبت اندیشی، منفی نگری و ابتلا به برخی بیماری ها پی برده بودند. با این حال در آن پژوهش ها، افراد منفی نگر و مثبت اندیش با یک مقیاس سنجیده شده بودند و در نتیجه افرادی که امتیاز کمتری را از نظر شانس ابتلا به بیماری می گرفتند مثبت اندیش توصیف می شدند.

به گفته جان وایت فیلد محقق ارشد این پژوهش اما مثبت نگری دقیقا نقطه عکس منفی نگری نیست و اگر فردی در یک گروه جای نمی گیرد نباید او را در گروه دیگر قرار داد.

منفی نگر

دانشمندان برای انجام این پژوهش که نتایج آن در نشریه نیچر منتشر شد پرسشنامه ای را در اختیار بیش از ۳ هزار داوطلب در بازه سنی پنجاه سال یا بیشتر قرار دادند. در ادامه داوطلبان براساس میزان موافقت یا مخالفت خود با برخی جملات منفی یا مثبت امتیازی را دریافت می کردند. برای مثال یکی از سوالات این بود:

من همیشه در مورد آینده ام مثبت فکر میکنم

یا

اگر قرار باشد مشکلی برایم پیش بیاید، پیش می آید

دانشمندان در ادامه افرادی که نمره بیشتری را در این پرسشنامه دریافت کردند در گروه منفی نگر قرار دادند و اعلام کردند که این افراد احتمالا به خاطر بیماری های قلبی یا دیگر دلایل (به غیر از سرطان) زودتر از افراد معمولی جان خود را از دست می دهند.

به گفته وایت فیلد افراد منفی نگر احتمالا تصور می کنند که نیازی به مراقبت کردن از خود و سلامتی شان ندارند و به باورشان دنبال کردن توصیه ها در رابطه با تغذیه و ورزش بی فایده است.

همچنین شواهدی در دست است که نشان می دهد مثبت اندیشی و منفی نگری میتوانند روی مغز و شیمی خون اثر بگذارند و حتی تورم دیواره عروق هم میتواند تحت تاثیر این دو مقوله باشد.

دانشمندان همچنین یادآور شدند که مثبت اندیشی تاثیری روی کوتاه شدن یا بلند شدن طول عمر و امید به زندگی ندارد و مقدار مثبت اندیشی یا منفی نگری در زنان یا مردان تفاوت چندانی با هم ندارد.

دانشمندان قصد دارند در تحقیقات آتی خود بررسی کنند که آیا افراد منفی نگر بیشتر به تقدیر اعتقاد دارند یا خیر و اینکه مشکلات مربوط به سلامتی شان را راحت تر از بقیه می پذیرند یا خیر؟

 

بیشتر بخوانید

سرتان در موبایل نباشد؛ شبکه های اجتماعی تاثیر منفی بر سلامت روان دارند

منبع: dailymail
مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود