احتمال ابتلا به ویروس کرونا در مردان بلند قد ۲ برابر بیشتر است

احتمال ابتلا به ویروس کرونا در مردان بلند قد ۲ برابر بیشتر است

ریسک ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در افراد بلند قد احتمالاً بیشتر است. این نتیجه ی تحقیقی است که احتمال درست بودن نظریه ی هوابرد بودن ویروس کرونا را تشدید می کند.

اطلاعات جمع آوری شده از ۲ هزار نفر در انگلیس و آمریکا نشان داد احتمال ابتلا به ویروس کرونا در مردان با قد بالای ۱۸۰ سانتیمتر ۲ برابر بیشتر بود.

این احتمال در زنان با قد بلندتر از ۱۸۰ سانتیمتر هم بیشتر بود. اما به دلیل اندک بودن تعداد زنان با قد بالای ۱۸۰ سانتیمتر در جامعه ی آماری تحقیق، نتایج مربوط به آن قابل اتکا نیست.

محققان می گویند این یافته ها لزوماً به این معنا نیست که افراد بلند قد به دلیلی از نظر ژنتیکی آسیب پذیری بیشتری در برابر این بیماری دارند.

در حقیقت این گروه تحقیقاتی معتقدند اگر این ویروس در اصل از طریق سرفه و عطسه منتقل می شد ریسک ابتلا در افراد بلندقد بیشتر نبود. چون قطرک های حاصل از سرفه و عطسه بزرگ تر هستند و به سرعت به زمین می افتند.

در این تحقیق گروهی از عوامل شخصی و شغلی مورد بررسی قرار گرفتند که ممکن است بر روی ریسک ابتلا به بیماری کووید-۱۹ تأثیر بگذارند.

وجود ارتباط میان قد و ابتلا به ویروس کرونا تنها در انگلیس دیده شد و محققان نتوانستند توضیحی برای این مسأله ارائه دهند.

پیش از این تحقیقات از وجود رابطه میان قد و ابتلا به بیماری هایی همچون زوال عقل و نامنظم بودن ضربان قلب حکایت داشته که محققان علت احتمالی آن را متغیرهای ژنتیکی یا هورمون های رشد می دانند.

اما محققان دست اندرکار در این تحقیق می گویند بالاتر بودن ریسک ابتلا به کووید-۱۹ در افراد بلندقد ارتباطی به بیولوژی آن ها ندارد.

یافته های پژوهش مذکور این نظریه را تأیید می کند که ذرات ریز ویروس کرونا که از طریق تنفس و صحبت کردن منتشر می شوند ممکن است ساعت ها در هوا معلق بمانند.

دانشمندان سازمان جهانی بهداشت پیشتر در همین ماه اذعان کردند که «شواهد روزافزونی» وجود دارد مبنی بر آنکه ویروس کرونا می تواند از طریق هوا انتقال یابد.

این سازمان قبلاً گفته بود ویروس کرونا در اصل از طریق قطرک هایی انتقال می یابد که از دهان و بینی افراد آلوده خارج می شوند.

این قطرک ها به سرعت به زمین می افتند اما می توانند وارد دهان و بینی افراد نزدیک به شخص آلوده هم شوند. قطرک ها روی سطوح هم می نشینند، به همین دلیل تماس با سطوح آلوده یکی از راه های انتقال بیماری کووید-۱۹ محسوب می شود.

اما بسیاری از دانشمندان از سازمان جهانی بهداشت درخواست کرده اند دستورالعمل خود را به روز کند و هشدار دهد که این ویروس در هوا هم می تواند معلق بماند و از طریق تنفس وارد بدن شود.

انتقال هوابرد به این معنی است که یک ویروس می تواند از طریق ایروسل ها انتقال یابد، قطرک هایی آنچنان کوچک که بعد از بیرون دادن نفس، می توانند در هوا شناور بمانند.

محققان پژوهش مذکور، این نظریه را مطرح کرده اند که اگر قطرک ها راه اصلی انتقال ویروس بودند ریسک بیشتری در مورد افراد بلند قد وجود نداشت اما این افراد به دلیل قد بلندی که دارند ممکن است در معرض ذرات آلوده ی بیشتری قرار بگیرند.

اصل رعایت فاصله ی یک تا دو متری با دیگران بر اساس این نکته مطرح شده که قطرک ها نمی توانند از طریق هوا جا به جا شوند.

اما اگر ویروس کرونا واقعاً بتواند از طریق ایروسل ها منتقل شود، یعنی همان چیزی که شواهد روز افزون از آن حکایت دارد، این مسأله اهمیت بسیار زیادی در بحث کنترل این بیماری پیدا می کند.

این نکته احتمالاً بدان معنی است که اهمیت استفاده از ماسک از آنچه تصور می شود هم بیشتر است.

دانشمندان می گویند نتیجه ی این تحقیق بدان معنی است که انتقال ایروسل ها امکان پذیر است و این چیزی است که تحقیقات دیگری هم آن را نشان داده، با این حال آن ها برای اثبات این نکته مجبور به استفاده از روش های جدیدی هستند.

به گفته ی دانشمندان، رعایت فاصله ی اجتماعی کماکان مهم است چون احتمال انتقال از طریق قطرک ها هنوز هم وجود دارد، اما نتیجه ی تحقیقات حاکی از ان است که استفاده از ماسک در پیشگیری از بیماری کووید-۱۹ بسیار مؤثر است و مسأله ی تصفیه ی هوا در مکان های بسته هم باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

بیشتر بخوانید:

احتمال مرگ بر اثر ویروس کرونا در مردان با انگشت حلقه بلندتر کمتر است

ریسک ابتلا به موارد شدیدتر ویروس کرونا در مردان طاس بیشتر است

منبع: dailymail
دیجیاتو
بدون نظر

ورود