مثبت شدن تست کرونای رئیس جمهور بلاروس که سونا و ودکا را دوای پیشگیری از کووید-۱۹ خوانده بود

مثبت شدن تست کرونای رئیس جمهور بلاروس که سونا و ودکا را دوای پیشگیری از کووید-۱۹ خوانده بود

رئیس جمهور بلاروس از مثبت شدن تست کرونای خود خبر داد. این در حالی است که او پیش از این نگرانی در مورد همه گیری کرونا را «بیماری روانی» خوانده و گفته بود با نوشیدن ودکا و رفتن سونا می توان از ابتلا به ویروس کرونا جلوگیری کرد.

الکساندر لوکاشنکوی ۶۵ ساله در حالی که دو هفته تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این کشور باقیمانده، به سران نظامی این کشور اعلام کرد که به کووید-۱۹ مبتلا شده بود، بیماری ای که جان بیشتر از ۵۰۰ تن را در بلاروس گرفته است. با این حال لوکاشنکو گفته که «خودش» خوب شده و هیچ علائمی از بیماری را ندارد.

ناامیدی مردم بلاروس از عملکرد لوکاشنکو در برخورد با این همه گیری در کشورشان همچون وضع نکردن هیچگونه محدودیت سختگیرانه ای، باعث رقم خوردن تظاهراتی بی سابقه در سال های اخیر بلاروس، آن هم در آستانه ی انتخابات ریاست جمهوری این کشور شده که قرار است در روز ۸ اوت (۱۸ مرداد) برگزار شود.

رئیس جمهور بلاروس

لوکاشنکو در جریان سرکوب گسترده ی مخالفانش، ۲ تن از رقبای اصلی انتخاباتی خود را به دلیل اختلاف عقیده به زندان انداخته است.

رئیس جمهور بلاروس اعلام کرد: «امروز شما مردی را می بینید که موفق شد خودش از ویروس کرونا خلاص شود. پزشک ها دیروز به این نتیجه رسیدند. هیچ علائمی ندارم.»

او در ادامه گفت: «همانطور که گفتم ۹۷ درصد مردم ما این بیماری را بدون هیچ نشانه ای دارند.» اما هیج منبعی برای ادعایش ارائه نکرد.

در بلاروس که جمعیتی ۹/۵ میلیون نفری دارد، ابتلای ۶۷،۳۶۶ نفر به ویروس کرونا و مرگ ۵۴۳ نفر بر اثر آن به ثبت رسیده است.

لوکاشنکو درباره ی اینکه چه زمانی یا چگونه به این بیماری مبتلا شده بود صحبتی نکرد. او ماه گذشته با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در جریان یک رژه ی نظامی در مسکو دیدار کرد. طبق اعلام رسانه های روسیه به نقل از دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین، حال پوتین مساعد است.

لوکاشنکو که در زمان شوروی رئیس یک مزرعه ی اشتراکی بود، در ماه آوریل اظهار کرد در بلاروس هیچ کسی بر اثر ویروس کرونا نمی میرد و هر مرگی هم که رخ می دهد به دلیل بیماری های زمینه ای افراد مثل بیماری های قلبی یا دیابت است.

برخلاف دیگر کشورهای اروپایی، بلاروس مرزهایش را باز گذاشت و حتی اجازه داد مسابقات لیگ ملی فوتبالش با حضور تماشاچیان برگزار شود.

این رویکرد نارضایتی ها از لوکاشنکو را افزایش داد. حکومت سرکوبگر رئیس جمهور بلاروس که از سال ۱۹۹۴ تا به امروز ادامه دارد سبب شده از او به عنوان «آخرین دیکتاتور اروپا» یاد شود.

لوکاشنکو روز سه شنبه ی گذشته در یک پایگاه نظامی به سخنرانی پرداخت. این اتفاق بعد از آن رخ داد که پلیس ویژه ی بلاروس با گاز اشک آور و آب فشار قوی برای سرکوب اعتراضات خیابانی وارد میدان شد. رئیس جمهور بلاروس از پلیس این کشور خواسته بود قاطعانه برخورد کنند.

او به رئیس پلیس دستور داد: «تحت هیچ شرایطی نباید مماشات کنید. به علاوه نباید اجازه دهید (معترضان) به نیروها حمله کنند.»

لوکاشنکو بازدیدهای متعددی از این دست از پایگاه های نظامی داشته و ارتش بلاروس هم هفته ی گذشته در خیابان های مینسک، پایتخت این کشور به انجام مانور با تانک پرداخت.

به گفته ی تحلیل گران سیاسی، مقامات بلاروس امیدوارند با نمایش قدرت و تهدید و ارعاب مانع از آمدن مردم به خیابان ها شوند.

گروه های حامی حقوق بشر می گویند ظرف هفته های اخیر بیشتر از ۱،۱۰۰ نفر در بلاروس به زندان افتاده اند. معترضان به حمایت از اسوتلانا تیکانوسکایا، همسر یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بلاروس که به زندان افتاده اند، به پا خواسته اند. تیکانوسکایا حالا به جای همسرش اداره ی کارزار انتخاباتی او را برعهده گرفته است.

لوکاشنکو معترضان را به گروه های تبهکاری تشبیه کرده و آن ها را متهم کرده که به دنبال به راه انداختن انقلابی خشونت آمیز به کمک حامیان خارجی هستند.

منبع: dailymail
مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود