شرایط نگهداری از گربه : بایدها و نباید‌های رفتار با گربه‌ها

شرایط نگهداری از گربه : بایدها و نباید‌های رفتار با گربه‌ها

شرایط نگهداری از گربه عنوان مطلبی است که می‌خواهیم به الزامات محیط زندگی گربه‌ها بپردازیم. بسیاری از رفتارهای گربه‌ها برای ما ناشناخته است اما گربه همچنان یکی از حیوانات خانگی مورد علاقه‌ی افراد بسیاری است، بی‌آنکه حتی در نظر داشته باشند این حیوان چه حسی نسبت به محیط زندگی‌اش دارد. مثلاً آیا می‌دانید کدام رفتارهای انسانی، که از نظر ما کاملاً طبیعی هستند، گربه‌های خانگی را حقیقتاً آزار می‌دهند؟ یا اینکه تصور می‌کنید اگر کودک دلبندتان گربه‌تان را به قصد بازی و سرگرمی از زمین بلند کند، گربه احساس خوبی خواهد داشت؟ محققان طی تحقیقاتی توانسته‌اند به این سوال پاسخ دهند که کدام رفتارهای انسانی برای گربه‌های خانگی آزاردهنده است.

مشکل کجاست؟

نخستین سوال مهم در شرایط نگهداری از گربه این است که مشکل رفتارتان کجاست؟ طبیعی است هر کسی که از گربه نگهداری می‌کند با عشق‌ورزی زیاد و زمان کافی برای سرگرمی او در تلاش است که اوقات خوشی برای خودش و گربه‌اش بسازد. اما حقیقتاً چنین رفتارهایی مفید واقع می‌شوند یا نه؟ آیا ممکن است برخی رفتارهای انسانی بی‌آنکه بدانید موجب اضطراب گربه‌های خانگی شود؟ همین سوال‌ها موجب شد که به سراغ متخصصان برویم و این موضوع را از آن‌ها جویا شویم تا برایمان توضیح دهند کدام رفتارها می‌تواند بی‌آنکه قصد سوئی داشته باشیم گربه‌ها را بیازارد.

۱ ) نحوه‌ی صحیح ایجاد ارتباط کودکان با گربه‌ی خانگی

شرایط نگهداری از گربه

نخستین مورد از شرایط نگهداری از گربه به حضور کودکان مربوط می‌شود. شما هم کودک دلبندتان را عاشقانه دوست دارید و هم گربه‌تان را، اما تصور نکنید این احساس شما لزوماً به معنای رابطه‌ی صمیمانه میان کودک و گربه است. کریستین ویتال، محقق فوق دکترا در دانشگاه ایالتی اورگِن، که در آزمایشگاه روابط انسان و حیوان مشغول کار است می‌گوید: «تغییرات اساسی در زندگی، همچون نقل مکان یا ورود عضوی جدید به خانواده می‌تواند برای گربه‌ها اضطراب‌آور باشد.» انجمن مبارزه با خشونت علیه حیوانات در آمریکا روش‌هایی را توصیه می‌کند که بتوان گربه‌ها را با شرایط جدید وقف داد، مثلاً اینکه پیش از تولد فرزند برای گربه‌تان صدای ضبط‌شده‌ی کودکان را پخش کنید. یا مثلاً اینکه اگر قرار است مادر نوزاد پس از تولدش مدتی را بیشتر به نگهداری از فرزندش اختصاص دهد و پدر خانواده مسئول نگهداری از گربه باشد بنابراین پدر خانواده باید حداقل یک ماه پیش از تولد نوزاد نگهداری از گربه را آغاز کند.

۲ ) تغییرات اساسی در زندگی گربه‌های خانگی باعث اضطراب شدید گربه‌ها می‌شود

شرایط نگهداری از گربه

مورد بعدی از شرایط نگهداری از گربه به تغییراتی مربوط می‌شود که در محیط زندگی گربه رخ می‌دهد. ورود نوزادی به جمع خانواده شاید مهمترین تغییر در خانواده باشد که گربه‌ها را دچار استرس می‌کند اما قطعاً تنها مورد از این دست تغییرات نیست و می‌توان موارد دیگری را هم نام برد که باید به تدریج گربه‌تان را برای چنان تغییراتی آماده کنید. حتی تغییر جای خواب هم باید تا حد امکان به تدریج انجام شود. انجمن مبارزه با خشونت علیه حیوانات در آمریکا پیشنهاد می‌کند تغییر مکان خواب گربه روزانه در حد چند اینچ اتفاق بیفتد. بنابراین اگر قصد نقل مکان به منزلی جدید داشته باشید، شرایط دشوارتر از این‌هاست. ماریلین کریگِر، نویسنده‌ی ستون «مشاوره با رفتارشناس» در دوماه‌نامه‌ی (کَتستِر)، می‌نویسد مسئله‌ی مهم امنیت گربه‌هاست، چراکه گربه‌های مضطرب پس از نقل مکان بیشتر به فرار روی می‌آورند یا در مکان‌های نامناسب مخفی می‌شوند. او توصیه می‌کند منزل جدیدتان را پیش از نقل مکان ریزبینانه به لحاظ مسائل امنیتی گربه‌ها بررسی کنید و مطمئن شوید فضایی برای فرار وجود نداشته باشد.

حتما بخوانید: چرا گربه ها از خیار می ترسند + ویدیو

۳ ) دلیل بی‌حوصلگی گربه‌ها چیست؟

شرایط نگهداری از گربه

مورد بعدی از شرایط نگهداری از گربه حالات روحی اوست. تغییرات بزرگ در محیط زندگی می‌تواند برای گربه‌ها اضطراب‌آور باشد اما از طرفی هم قرار نیست هر روز زندگی‌شان دقیقاً مثل روز گذشته باشد. دکتر ویتال می‌گوید: «محیط زندگی گربه‌ها اگر همواره یکسان و بی‌تغییر باشد برایشان ملالت‌بار و خسته‌کننده خواهد بود.» درواقع نه تغییر لحظه به لحظه به مذاق گربه‌ها خوش می‌آید و نه آنکه فردی سرزده وارد محیط زندگی‌شان شود. او می‌گوید: «اسباب‌بازی و روش‌های سرگرمی متفاوت می‌تواند محرک ذهنی‌شان باشد و همچنین باعث می‌شود راحت‌تر با شرایط جدید خو بگیرند.»

۴ ) صداهای بسیار بلند باعث ترس و اضطراب گربه‌های اهلی و خانگی می‌شود

شرایط نگهداری از گربه

از دیگر موارد مرتبط با شرایط نگهداری از گربه می‌توان به وجود صداهای بسیار بلند اشاره کرد. آتش‌بازی، رعدوبرق و سروصدای ساخت‌وساز ممکن است گربه‌ها را بترساند یا گیج کند. دکتر ویتال در این باره می‌گوید بهترین روش این است که در شرایط وجود چنین صداهایی حواسشان را پرت کنید. مثلاً اینکه به طور کلی به گربه‌تان آموزش دهید در مکانی بنشیند و همانجا بماند و هنگام وجود چنین صداهایی این آموزش‌ها را تکرار کنید. او می‌گوید: «هنگامی که گربه‌تان کاملاً آموخت که چطور باید یکجا بنشیند و از جایش هم تکان نخورد، می‌توانید هنگام وجود چنین صداهایی از او بخواهید در مکانی بنشیند. درواقع باید به او بیاموزید که سر جایش بنشیند و صداهای اطراف را نادیده بگیرد. بنابراین هنگامی که گربه‌تان آموخت صداهای اطراف هیچ خطری برایش ندارد به جای آنکه هنگام شنیدن چنین صداهایی تصمیم بگیرد جایی مخفی شود، در مکانی می‌نشیند و از جایش هم تکان نمی‌خورد.»

۵ ) گربه‌ها از برخی جنس‌های خاص می‌هراسند

شرایط نگهداری از گربه

از آنجایی که گربه‌ها موجودات بسیار خاصی هستند می‌توانید از حساسیت بالایشان بهره بگیرید تا بتوانید هادی رفتارهایشان باشید. مؤسسه‌ی اِم‌اِس‌پی‌سی‌اِی-اَنجِل که سازمانی غیرانتفاعی در راستای حمایت از حیوانات است، در وبسایت خود اشاره کرده که بسیاری از گربه‌ها از راه‌رفتن روی فویل آلمینیومی، پلاستیک خشک یا سطوح چسبنده به شدت متنفرند، بنابراین اگر می‌خواهید گربه‌تان پا به نقاط خاصی نگذارد، مثلاً روی پیشخان آشپزخانه راه نرود، می‌توانید از همین حساسیت‌ها بهره بگیرید. دکتر ویتال همچنین اضافه می‌کند محصولی به نام (اِستیکی پاز – Sticky Paws) تولید شده که می‌توانید مثلاً میز ناهارخوری را به جای نامناسبی برای پاگذاشتن گربه‌ها تبدیل کنید و می‌گوید: «البته هر بار که گربه‌تان پا به این قسمت‌های خاص نمی‌گذارد حتماً برایش جایزه‌ای در نظر بگیرید.»

۶ ) گربه‌ها از بوی تند فراری‌اند

شرایط نگهداری از گربه

تا به حال دقت کرده‌اید هنگامی که ادکلن می‌زنید گربه‌تان از شما فاصله می‌گیرد؟ دکتر ویتال می‌گوید: «گربه‌ها حس بویایی بسیار تیزی دارند، بنابراین بوی تند مثل ادکلن و اسپری می‌تواند برای گربه‌ها تحمل‌ناپذیر باشد و از فضاهایی با وجود چنین بوهایی دوری می‌کند.» او همچنین اشاره می‌کند که گربه‌ها از برخی بوها بسیار خوششان می‌آید، مثل نعنای گربه‌ای، اسطوخودوس یا گیاه پودر گربه و می‌گوید: «می‌توانید از این رایحه‌ها برای جذبشان به مکان‌هایی که می‌خواهید استفاده کنید، مثل اِسکرَچِر*»

* اِسکرَچِر فضا و وسیله‌ای برای گربه‌هاست تا به جای چنگ‌زدن دیگر مناطق خانه، به آن چنگ بزنند.

۷ ) لباس‌پوشاندن اجباری باعث ایجاد استرس در گربه‌های خانگی می‌شود

شرایط نگهداری از گربه

یکی دیگر از شرایط نگهداری از گربه پوشاندن اجباری لباس به بدن اوست. لباس‌های هالووین شاید برای آدم‌ها بامزه و سرگرم‌کننده باشد اما بسیاری از گربه‌ها کاملاً از اینگونه لباس‌ها فراری‌اند و اگر لباس به تنشان کنید باعث آزار آن‌ها می‌شوید. دکتر ویتال بر این باور است که اگر به هر دلیلی می‌خواهید لباس تن گربه‌تان کنید و مثلاً همراه هم عکس بیندازید باید پیش از انجامش او را به تدریج با لباس آشنا کنید. او می‌گوید: «اگر می‌خواهید گربه‌تان را به لباس عادت دهید نخستین قدم این است که جایزه‌اش را روی لباس بگذارید تا بتواند با آن لباس ارتباط برقرار کند.» قدم بعد از نظر او این است که در حد یکی دو دقیقه لباس را تنش کنید و بابت این کار هم حسابی به او جایزه بدهید. او در ادامه می‌گوید: «سپس هر بار کمی بیشتر لباس را در تنش نگه دارید.»

۸ ) نوازش شکم از نوازش‌های مورد علاقه‌ی برخی گربه‌ها نیست

شرایط نگهداری از گربه

دنیس سی.تِرنِر، محقق و رفتارشناس حیوانات، بر این باور است که نوازش شکم گربه‌ها برایشان نامناسب است و می‌گوید: «بسیاری از گربه‌ها از اینکه شکمشان را نوازش کنید احساس خوبی نخواهند داشت.» شاید اصلاً متوجه چنین مسأله‌ای نشده باشید. اما از کجا می‌توان به این نتیجه رسید؟ او می‌گوید: «از آنجایی که وقتی چنین کاری می‌کنید او پنجه‌هایش را باز می‌کند و سعی دارد شما را بزند!» یا یکی دیگر از نشانه‌هایش نیز این است که گربه‌تان سعی می‌کند شما را گاز بگیرد. با این حال دکتر ویتال معتقد است گربه‌ها هر کدام رفتار خاص خود را دارند و می‌گوید: «بعضی گربه‌ها اتفاقاً عاشق این هستند که شکمشان را نوازش کنید.»

۹ ) نحوه‌ی صحیح آشنایی گربه‌های خانگی با افراد غریبه

شرایط نگهداری از گربه

نحوه‌ی ایجاد ارتباط با غریبه‌ها نیز از دیگر شرایط نگهداری از گربه به حساب می‌آید. توجه به رفتار گربه‌تان خصوصاً هنگامی اهمیت بسیار زیادی دارد که فردی غریبه می‌خواهد او را نوازش کند، خصوصاً اگر این فرد غریبه کودک باشد یا اینکه فردی که بیشتر وقتش را با گربه‌ها می‌گذراند. دکتر ویتال در این مورد می‌گوید: «اگر می‌خواهید بدانید که گربه‌تان از اینکه فردی غریبه او را نوازش کند احساس خوبی خواهد داشت یا نه این است که پس از دیدن فرد غریبه بگذارید دست او را بو بکشد و سپس به رفتار گربه‌تان توجه کنید که هنگام نوازش فرد غریبه چگونه رفتاری دارد. اگر گربه مایل به برقراری ارتباط با فرد غریبه باشد پس از آنکه او را بو کشید رفتاری اجتماعی خواهد داشت و نزدیکش خواهد شد، مثلاً اینکه خودش را به او می‌مالد یا اینکه کنارش می‌نشیند.» او در ادامه اشاره می‌کند اگر گربه تمایلی به ایجاد ارتباط با فرد غریبه نداشته باشد معمولاً از او فاصله می‌گیرند که در این حالت بهترین کار این است که گربه‌تان را به حال خودش رها کنید.

۱۰ ) گربه‌ها دوست ندارد از زمین بلندشان کنید

شرایط نگهداری از گربه

آقای ترنر می‌گوید: «گربه‌ها اصلاً خوششان نمی‌آید که بر خلاف میلشان آن‌ها را زمین بلند کنید.» او اشاره می‌کند که اکثر گربه‌ها اگر اجتماعی باشند و به شما اعتماد کامل داشته باشند رفتارهای غلوآمیز آدم‌ها را می‌بخشند و می‌گوید: «طی تحقیقاتی که انجام داده‌ام متوجه شده‌ام که گربه‌ها بیشتر رفتارهای انسانی را می‌پذیرند و تا به ما نشان دهند صاحبشان هستیم.» اما از سویی دیگر نیز او می‌گوید برای روابط بلندمدت و بهتر میان انسان و گربه بهتر است هربار اجازه دهید او به سراغ شما بیاید و جلب توجه کند.

۱۱ ) گرفتن دم گربه ممنوع

شرایط نگهداری از گربه

بازی با دم گربه یکی از نبایدهای مهم در شرایط نگهداری از گربه است. کودکان دم گربه را بازیچه‌ی بسیار بامزه‌ای می‌دانند اما نباید بگذارید که آن‌ها دم گربه‌تان را بگیرند. آقای ترنر در این باره می‌گوید گربه‌ها بی‌زارند از اینکه کسی دمشان را بگیرد یا بکشد. درعوض به کودکتان بیاموزید که بگذارد گربه دستش را ببوید و اگر همه چیز خوب پیش رفت همراه گربه به مکان مورد‌ علاقه‌ی او برود. آقای ترنر می‌گوید: «اگر به دنبال راهی برای ایجاد ارتباط با گربه هستید، بهتر است بدانید که گربه‌ها اغلب از نوازش گردن و پشتشان بسیار لذت می‌برند.» همچنین به کودکانتان بیاموزد که علائم نارضایتی گربه چیست و در این مورد نیز می‌گوید: «اگر گربه از رفتاری خوشش نیاید معمولاً مردمک چشمش باز می‌شود، دمش را بسیار سریع تکان می‌دهد، گوشش را به سمت سرش می‌خواباند، موهای بدنش سیخ می‌شود و یا اینکه ممکن است صدای هیس از خودش در آورد.»

۱۲ ) گربه‌ها هم دوست ندارند تنها بمانند

شرایط نگهداری از گربه

اگر از آن دسته افرادی هستید که حیوان خانگی دارید پس بهتر است بدانید سگ‌ها تنها موجوداتی نیستند که هنگام تنهایی و زمانی که بیشتر اوقات روز را در محل کارتان سر می‌کنید خسته و کسل می‌شوند. دکتر ویتال در مورد این نکته از شرایط نگهداری از گربه توصیه می‌کند هنگامی که گربه‌تان را تنها می‌گذارید بهتر است برایش پازل غذا بسازید، بدین‌ترتیب آنقدر سرشان گرم می‌شود که چندان به فکر تنهایی و دلتنگی صاحبشان نمی‌افتند. او همچنین توصیه می‌کند اسباب‌بازی‌های متفاوتی برایش تهیه کنید و محیطی خارج از خانه که امنیت داشته باشد برایش فراهم آورید. دکتر ویتال ادامه می‌دهد که: «برخی گربه‌ها دوست دارند هم‌بازی داشته باشند اما مهم است که چطور هم‌بازی‌اش را به او معرفی کنید. همچنین اگر تازه گربه‌ای گرفته‌اید می‌توانید برایش خواهر یا برادری در نظر بگیرید که می‌دانید رابطه‌ی خوبی با آن‌ها برقرار می‌کند.»

۱۳ ) نقش مهم تعداد لیترباکس‌ها در رفتار گربه‌ها

شرایط نگهداری از گربه

دانستن تعداد مناسب لیترباکس برای گربه‌ها را می‌توان از دیگر شرایط نگهداری از گربه به حساب آورد که اتفاقاً بسیار هم مهم است. اگر گربه‌تان خارج از محیط لیترباکس دستشویی می‌کند بهتر است بدانید که در نگهداری از او دچار اشتباه مهلکی شده‌اید. یکی از مسائلی گربه را به این کار وامی‌دارد این است که گربه حس می‌کند به قدر کافی در محل زندگی‌اش بویی از او به مشام نمی‌رسید. دکتر ویتال توصیه می‌کند باید لیترباکس‌های بیشتری داشته باشید و می‌گوید: «گربه‌ها اساساً در محیط‌هایی احساس آرامش دارند که اطرافش بوی آن‌ها را بدهد. بنابراین در اغلب اوقات قانون نگهداری از گربه‌ها به ما می‌گوید برای هر گربه حداقل ۲ لیترباکس در نظر بگیرد و البته فراموش نکنید برخی گربه‌ها بیشتر از این تعداد نیاز دارند.» بنا به گفته‌ی او می‌توانید لیترباکس‌ها را در اطراف خانه بگذارید و همچنین توصیه می‌کند از لیترباکس‌های بدون رایحه استفاده کنید و با موادی آن‌ها را تمیز کنید که بی‌رایحه باشند چون بوی شیمیایی مانع می‌شود که گربه بوی خودش را تشخیص دهد.

۱۴ ) گربه‌ها از کریِر بیزارند

شرایط نگهداری از گربه

از دیگر شرایط نگهداری از گربه می‌توان به تنفر گربه‌ها از کریر اشاره کرد که موضوع تازه و تعجب‌برانگیزی هم نیست. البته مشکل خودِ این کریرها نیستند، موضوع این است که هربار در چنین قفس‌هایی محبوس می‌شوند معمولاً قرار است با پزشک حیوانات روبرو شوند. دکتر ویتال می‌گوید با کمی تمرین می‌توانید این تصور منفی را از آن‌ها دور کنید و برعکس، با تصوری مثبت جایگزین کنید. او می‌گوید مثلاً نخستین قدم می‌تواند این باشد که: «بالشی را در کریر بگذارید و کریر را به بیرون از خانه ببرید تا هربار که گربه خواست بتواند درونش برود و احساس کند آنجا هم می‌تواند همچون خانه‌اش استراحت کند.» همچنین می‌توانید درون کریر گربه‌تان جایزه یا نعنای گربه‌ای بگذارید. از دیگر کارهایی مثبتی که می‌توانید در این مورد انجام دهید این است که هربار گربه‌تان به خواست خودش وارد کریر می‌شود به او جایزه بدهید و این کار را تکرار کنید. سپس هنگامی که محیط کریر برایش عادی شد هر بار در کریر را حدود یک دقیقه ببنید و سپس باز کنید و به او جایزه بدهید.

۱۵ ) برخی گربه‌ها از ماشین‌سواری فراری‌اند

شرایط نگهداری از گربه

کریر و ماشین‌سواری معمولاً دو محیطی برای گربه‌ها هستند که ارتباط تنگاتنگی با هم دارند و عملاً کریر به معنای ماشین‌سواری است. اما خبر خوب برای صاحبان گربه این است که اگر گربه‌تان نسبت به ماشین‌سواری حساس است می‌توانید با راه‌کارهایی او را با این شرایط وفق دهید. دکتر ویتال در این مورد می‌گوید: «مثلاً یکی از روش‌هایی که صاحبان گربه می‌توانند انجام دهند این است که همراه او در اطراف محل زندگی ماشین‌سواری کنند سپس برای رفتار خوب گربه به او جایزه بدهند.» همچنین بنا به توصیه‌ی او بهتر است مدت این کار در ابتدا کوتاه باشد (مثلاً چیزی در حدود ۵ دقیقه) و همانطور که حدس می‌زنید باید جوایز بسیاری برایش در نظر بگیرید و هنگامی که به خانه برگشتید حسابی با او بازی کنید و نوازشش کنید و هرکار که گربه‌تان از آن لذت می‌برد برایش انجام دهید.

۱۶ ) روش صحیح ایجاد ارتباط گربه‌ی اهلی با گربه‌های دیگر

شرایط نگهداری از گربه

نحوه‌ی ایجاد ارتباط با گربه‌های دیگر نیز از دیگر شرایط نگهداری از گربه است. بسیاری از گربه‌ها از اینکه با گربه‌ی دیگری هم‌بازی شوند بسیار خوشحال می‌شوند اما برای برخی از گربه‌ها اینگونه نیست و راه فهمیدنش هم این است که اگر به رفتار گربه‌تان در اطراف گربه‌های دیگر توجه کنید، ترس یا خشم را در رفتارش می‌بینید. البته این بدان معنا نیست که نباید از چنین گربه‌ای نگهداری کنید! دکتر ویتال در این باره می‌گوید: «گربه‌ها در روابط اجتماعی‌شان بسیار انعطاف‌پذیر هستند.» او توصیه می‌کند برای آشنایی گربه‌ها با هم ابتدا آن‌ها در نقاط جداگانه‌ای از خانه قرار دهید و سپس با روشی به اسم «بو، دیدن، لمس‌کردن» آن‌ها را با هم آشنا کنید. این روش اینگونه است:

۱ – اسباب‌بازی یا مثلاً بالشی را برای هر گربه در نظر بگیرید و بعد جای بالش‌ها را با هم عوض کنید. بدین‌ترتیب هر گربه می‌تواند بوی گربه‌ی دیگر را پیش از رویارویی با او حس کند. سپس به گربه‌هایتان جایزه بدهید تا بوی جدید را با اتفاق مثبتی در ذهنش ارتباط دهد.

۲ – پس از آنکه مرحله‌ی نخست این روش را چندین بار تکرار کردید مکان گربه‌ها را طوری تغییر دهید و به هم نزدیک کنید که بتوانند همدیگر را ببینند اما به خاطر داشته باشید که باید بینشان مانعی فیزیکی قرار دهید، مثلاً دری که توری داشته باشد. سپس دوباره به آن‌ها غذا یا جایزه بدهید تا بتوانند همچون مورد پیشین، حضور گربه‌ی دیگر را با اتفاقی مثبت در ذهنشان ارتباط دهند.

۳ – پس از آنکه از مرحله‌ی دوم نیز مدتی گذشت و توانستید به آن‌ها در حضور همدیگر غذا دهید می‌توانید مانع فیزیکی را از میانشان بردارید و بگذارید در یک محیط واحد همراه هم حاضر باشند اما همچنان باید هرکدام از گربه‌ها را با وسیله یا اسباب‌بازی سرگرم نگه دارید تا احتمال ایجاد اضطراب در آن‌ها به حداقل برسد.

دکتر ویتال می‌گوید: «اگر صاحبان گربه‌ها آن‌ها را آهسته با هم آشنا کنند و به آن‌ها جوایز بسیاری بدهند، اکثر گربه‌ها پذیرای حضور گربه‌های دیگر نیز خواهند بود.»

۱۷ ) چگونه گربه‌مان را حمام کنیم؟

شرایط نگهداری از گربه

نحوه‌ی حمام گربه‌ها هم یکی دیگر از شرایط نگهداری از گربه به حساب می‌آید. بر کسی پوشیده نیست که گربه‌های اهلی از حمام متنفرند. شاید دیدن خشم گربه‌ی خیس برای برخی بامزه باشد و به هر حال ناممکن است که بخواهیم گربه‌ها را حمام نبریم. اما بنا به نوشته‌های مجله‌ی کتستر نکته‌ی جالب اینجاست که گربه‌ها نیاز چندانی به حمام ندارند و همینکه مرتب و منظم بدنشان را شانه بکشید کافی است تا موهای اضافی بدنشان  و همچنین آلودگی‌ها را از بدنشان پاک کنید؛ گرچه اگر بدن گربه به ماده‌ای آلوده شده چاره‌ای جز شستنش با آب و صابون نیست و با توجه به اینکه این کار نه برای گربه و نه برای صاحبش لذت‌بخش نیست بهتر است سریع تمامش کنید. برای حمام گربه‌تان بهتر از پیش از انجامش هر چیزی که نیاز دارید کنار دستتان بگذارید و همچنین دست‌کش‌های بلند پلاستیکی به دست کنید تا بتوانید رفتارهای خشمگینانه‌ی گربه را کنترل کنید. پس از اتمام حمام گربه را با حوله تا جایی که می‌توانید خشک کنید و به خاطر داشته باشید استفاده از سشوآر فقط زمانی مجاز است که گربه از آن نترسد.

۱۸ ) نحوه‌ی خوراندن دارو به گربه‌ی بیمار

شرایط نگهداری از گربه

از دیگر شرایط نگهداری از گربه می‌توان به نحوه‌ی خوراندن دارو به گربه‌ها اشاره کرد. هیچ انسانی شیفته‌ی خوردن دارو نیست. اما برای اینکه درمان گربه‌تان را سریع‌تر کنید و بتوانید راحت‌تر به او دارو بدهید متخصصان پیشنهاد می‌کنند دارو را درون پنیر، کالباس یا محصولاتی به اسم (پیل‌پاکِت) بپیچید. اگر گربه‌تان چندان اهل جویدن نباشد و همچنین شیفته‌ی جایزه‌هایتان باشد معمولاً این روش بسیار مؤثر است. در غیر این صورت چاره‌ای نیست جز آنکه قرص گربه‌تان را پودر کنید و همراه غذای مورد علاقه‌اش به او بدهید. اما به خاطر بسپارید نکته‌ی مهم این روش این است که گربه‌تان باید تمام غذا را تمام کند، وگرنه دارو به میزان کافی به بدنش نمی‌رسد. اگر گربه‌تان متوجه وجود دارو در غذایش شد باید دارو را در دهانش بگذارید و مجابش کنید که آن را ببلعد. البته فراموش نکنید که اگر دارو را با دستتان در دهان گربه بگذارید، ممکن است دارو پیش از آنکه به معده برسد مدتی در مری باقی بماند. بنابراین پس از آنکه دارو را در دهان گربه گذاشتید باید در دهانش آب یا غذای مایع بریزید.

۱۹ )گربه‌ها غذای مانده دوست ندارند

شرایط نگهداری از گربه

بسیاری از گربه‌ها هنگامی که خانه نیستید رویشان را از ظرف غذایشان برمی‌گردانند. وعده‌های غذایی کوچک و در عین حال پشت سر هم بیشتر به مذاق گربه‌ها خوش می‌آید. بنابراین بهتر است ظرف غذای گربه‌تان را چندین‌بار اما به مقدار کم پر کنید، نه آنکه ظرفش را تا انتها پر کنید و غذای تمام روزش را در آن بریزید. دکتر ویتال در این مورد می‌گوید: «این کار باعث می‌شود گربه طی روز با ظرف‌های متفاوت غذا سرگرم شود و می‌تواند در کنترل رفتارش مؤثر باشد.» اما چنانچه طی روز در منزل نیستید که ظرف غذای گربه‌تان را در چند مرحله پر کنید دکتر ویتال توصیه می‌کند پازل غذایی برایش بسازید و می‌گوید: «بدین‌ترتیب گربه‌تان خواهد توانست به مقدار نیازش غذا بخورد و هنگام تنهایی نیز برایش سرگرمی خواهد بود و از طرفی دیگر نیز باعث می‌شود در پی غذا راه برود و مدتی طولانی در یک‌جا ننشیند.»

۲۰ ) هم‌نشینی سگ و گربه چگونه ممکن است؟

شرایط نگهداری از گربه

آخرین موردی که از فهرست شرایط نگهداری از گربه در این مطلب می‌خوانید هم‌نشینی سگ و گربه است. از نظر گربه‌ها سگ‌ها ترسناک‌تر از کودکان هستند و دکتر ویتال توصیه می‌کند اگر قصد دارید گربه‌تان را هم‌نشین کودک یا سگی کنید باید این دو را به همان روشی که توضیح داده شد با هم آشنا کنید. او می‌گوید: «همیشه بگذارید گربه‌تان بو بکشد و سپس با موجودی غریبه همچون سگ یا کودکتان روبه‌رو شود.» همچنین باید فضایی کاملاً امن برای گربه‌تان فراهم کنید تا اگر تمایلی به ایجاد ارتباط نداشت بتواند به آن پناه ببرد. اگر روش آشنایی گربه با دیگر افراد یا موجودات را به درستی انجام دهید در اغلب اوقات خواهند توانست خودشان را با شرایط وفق دهند و در هر مکانی زندگی کنند، حتی در جایی که هم سگ هست و هم کودک.

دیگر مطالب خواندنی:

با گربه های گرگینه ای آشنا شوید؛ نژاد نادر لیکوی که ۲ هزار یورو قیمت دارد

تصاویر بامزه از گربه های دوست داشتنی که در بهترین لحظه شکار شده اند

با مشهورترین و پردرآمدترین حیوانات اینفلوئنسر در اینستاگرام آشنا شوید

پاسخ به چند سوال مهم و همیشگی در مورد سگ ها

منبع: rd.com
دیجیاتو
بدون نظر

ورود