خروج پادشاه سابق اسپانیا از کشورش به دنبال مطرح شدن نامش در یک فساد مالی

خروج پادشاه سابق اسپانیا از کشورش به دنبال مطرح شدن نامش در یک فساد مالی

خوان کارلوس ۸۲ ساله، پادشاه سابق اسپانیا در بحبوحه ی تحقیق و تفحص دادگاه عالی اسپانیا درباره ی معاملات منتسب به او در عربستان سعودی، در نامه ای به پسرش فلیپه، پادشاه فعلی این کشور، از تصمیم خود به خروج از اسپانیا خبر داد.

خروج پادشاه سابق اسپانیا از کشورش

این خروج برای پادشاهی که نزدیک به چهار دهه بر اسپانیا حکومت کرده بود مایه ی شرمساری است. خوان کارلوس در سال ۲۰۱۴ تاج و تختش را داوطبانه به پسرش، فلیپه واگذار کرد.

خوان کارلوس گفته آماده ی پاسخ به سؤالات شاکیان خواهد بود اما با افزایش فشارهای قانونی در اقدامی ناگهانی از کشور خود خارج شد.

هنوز معلوم نیست او به کجا رفته، اما منابع موثق می گویند خوان کارلوس به طور قطع خاک اسپانیا را ترک کرده است.

این اتفاق بعد از آن رخ داد که دادگاه عالی اسپانیا شروع به تحقیق و تفحص درباره ی نقش پادشاه سابق در قرارداد احداث خط آهن قطار سریع السیر در عربستان سعودی کرد.

بعد از آنکه یکی از معشوقه های سابق خوان کارلوس اتهاماتی را به صورت خصوصی به پادشاه سابق اسپانیا وارد کرد، حالا دادگاه عالی اسپانیا به دنبال آن است که بداند آیا خوان کارلوس در ازای کمک به شرکت های اسپانیایی برای بردن قرارداد ۶ میلیارد پوندی احداث خط آهن قطار سریع السیر عربستان سعودی مبلغی به عنوان کمیسیون دریافت کرده بود.

شرکت های اسپانیایی برنده ی مناقصه ی قرارداد ۶/۷ میلیارد پوندی احداث خط آهن مکه به مدینه شدند.

این تحقیق و تفحص شامل بانک های سوئیس هم می شود.

مقامات ضد فساد اسپانیا مظنون اند خوان کارلوس مبالغی در بانک های سوئیس داشته باشد که تا به حال آن ها را برملا نکرده، به همین دلیل تحقیق و تفحص در سوئیس هم آغاز شده است.

دولت اسپانیا در خصوص این اتهامات اعلام کرده «همه در برابر عدالت یکسان هستند» و در این تحقیق و تفحص «دخالتی نخواهد کرد».

وجود شایعات متعدد درباره ی معشوقه های خوان کارلوس، فساد و حساب های بانکی اش در خارج اسپانیا، از زمان کناره گیری پادشاه سابق از سلطنت به شهرت او لطمه وارد کرده است.

او خروجش از کشور را طی نامه ای به پسرش، شاه فلیپه اعلام کرد که در آن گفته بود امیدوار است خروج او «آرامش خاطر» را به پادشاهی او آورد.

خوان کارلوس همچنین افزود این تصمیم را «با توجه به پیامدهای عمومی برخی وقایع گذشته ی زندگی خصوصی اش اتخاذ کرده است.»

«بر مبنای این عقیده که باید به بهترین وجه ممکن به مردم اسپانیا، مؤسسات آن و تو به عنوان پادشاه خدمت کنم، بدین وسیله تصمیم خود را به اطلاع شما می‌رسانم که زمان آن رسیده اسپانیا را ترک کنم.»

«تصمیمی که برای اتخاذ آن عمیقاً احساساتی شده ‌ام اما با آرامش و خونسردی کامل آن را گرفته‌ ام.»

خوان کارلوس به دلیل آنکه بعد از رسیدن به سلطنت در سال ۱۹۷۵، اسپانیا را از حکومت دیکتاتوری ای که در زمان ژنرال فرانکو وجود داشت به سمت دموکراسی پیش برد، بسیار مورد احترام قرار داشت.

اما انتقادها از او از اواخر دوران حکومتش و نسبت به نقشش به عنوان پادشاه سابق اسپانیا در حال افزایش است.

خوان کارلوس بعد از رفتن به شکار فیل در کشور بوتسوانا در بحبوحه ی بحران اقتصادی کشورش، مجبور شد به عذرخواهی حقارت آمیزی تن دهد.

مردم اسپانیا وقتی از سفر او باخبر شدند که پادشاه در بوتسوانا مصدوم شد و مجبور شد برای بازگشت به کشورش از یک هواپیمای مخصوص استفاده کند.

در موردی دیگر هم در سال ۲۰۱۴، دختر خوان کارلوس، پرنسس کریستینا متهم به تقلب مالیاتی شد. او به اولین عضو از خاندان سلطنتی اسپانیا بدل شد که پایش به دادگاه کشیده شد، امری که کل خاندان سلطنتی این کشور را تحت فشار قرار داد.

او بعداً تبرئه شد و همسرش یعنی داماد پادشاه به زندان افتاد.

منبع: thesun
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود