چرا پرنده ها هر جا که دوست دارند دستشویی می کنند؟

حقایقی خواندنی درباره دنیای شگفت انگیز حیوانات

چرا پرنده ها هر جا که دوست دارند دستشویی می کنند؟

شاید اینطور به نظر برسد که ما چیزهای زیادی درباره ی حیوانات می دانیم اما حقیقت آن است که اینطور نیست. مثلاً ما نمی دانستیم که زرافه ها هم می توانند سوت بزنند یا دندان های جگوارها می تواند به درون لاک لاکپشت هم نفوذ کند. کلاغ ها و کبوترها آدم هایی که اذیت شان کردند را به یاد می آورند. و آزمایشی نشان داده آن ها آدم ها را نه از روی لباس، بلکه از روی چهره می شناسند.

در ادامه به چند حقیقت جالب درباره ی حیوانات خواهیم پرداخت.

۱- کلاغ ها و کبوترها می توانند چهره ی آدم ها را به خاطر آورند

حقایق خواندنی درباره دنیای حیوانات

کبوترها، کلاغ ها و زاغ ها می توانند آدم ها را بشناسند و چهره ی آن ها را به خاطر آورند. به علاوه، این پرندگان ممکن است ناراحتی و خشم خود را نسبت به کسانی که رفتار پرخاشگرانه ای با آن ها داشتند، ابراز کنند.

۲- گاوها خطرناک تر از کوسه ها هستند

تعداد افرادی که هر ساله به دست گاوها کشته می شوند بیشتر از قربانیان حملات کوسه ها است. طبق اطلاعات مرکز کنترل بیماری ها در ایالات متحده آمریکا، از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۳، گاوها جان ۶۰ نفر را در آمریکا گرفته بودند، در حالی که این میزان در مورد کوسه ها سالانه تنها یک نفر بود. بنابراین احتمالاً باید بیشتر از گاوها بترسیم تا کوسه ها!

۳- جگوارها می توانند لاک لاکپشت ها را هم بدرند

جگوارها از نظر قدرت گاز، مقام سوم را در میان پستانداران دارند (رتبه های اول و دوم به ترتیب در اختیار شیرها و ببرها است). دندان های آن ها به قدری بلند و آرواره های آن ها به قدری قوی است که می توانند به درون لاک لاک پشت ها یا جمجمه ی کلاغ ها هم نفوذ کنند.

۴- اکسولوتل ها می توانند مغزشان را از نو بسازند

اکسولوتل ها نوعی سمندر هستند که به توانایی شان در رشد دادن دوباره ی تقریباً همه ی اعضای بدن شان مشهورند، از دست و پا و دم گرفته تا قلب و مغز. البته ساخت دوباره ی اعضای بدن شان شگفت انگیزترین ویژگی آن ها نیست.

همه ی اندام های درون بدن اکسولوتل ها، از جمله چشم هایشان، این قابلیت را دارند که از یک اکسولوتل به دیگری پیوند زده شوند، آن هم بدون اینکه سیستم ایمنی اکسولوتل پذیرنده آن ها را پس بزند. در سال ۱۹۶۸ محققان نشان دادند که آن ها می توانند حتی سر یک اسکولوتل را به دیگری پیوند زنند بدون اینکه هیچ مشکلی برای حیوان پیش آید.

۵- سوسک های سرگین برای مسیریابی از راه شیری کمک می گیرند

سوسک های سرگین یا سرگین غلتانک ها که در آفریقا زندگی می کنند، هنگام راه رفتن روی زمین به آسمان نگه می کنند و راه  خود را به کمک راه شیری پیدا می کنند. این حشرات گاهی کیلومترها از حفره ی محل زندگی شان دور می شوند اما همیشه به خانه ی خود بازمی گردند. جالب آنکه در یک اتاق بسته، آن ها حرکات نامنظمی پیدا می کنند و گاهی دور خود می چرخند.

۶- فیل ها می توانند خودشان را در آینه بشناسند

فیل ها می توانند خودشان را در آینه بشناسند. این مسأله احتمالاً از خودآگاهی ای در فیل ها حکایت دارد که به همین میزان در میمون ها و دلفین ها هم دیده شده.

۷- دهان تمساح ها را می توان با چسب نواری بسته نگه داشت

عضلات آرواره های تمساح ها به قدری قوی هستند که می توانند با قدرتی معادل نیروی یک کامیون سرعت بالا بسته شوند. با این حال گرچه آرواره های تمساح ها از قدرت فشاری بسیار بالایی برخوردارند، اما عضلات بازکننده ی دهان آن ها به قدری ضعیف هستند که با کمک دست، چسب نواری یا حتی یک کش لاستیکی می توان دهان آن ها را بسته نگه داشت.

۸- گاوها می توانند به دوستان صمیمی یکدیگر تبدیل شوند

گاوها ممکن است رابطه ی دوستانه با دیگر گاوهای گله شان برقرار کنند. این حیوانات وقتی با دوستان شان وقت می گذرانند اضطراب کمتری دارند.اما اگر از یکدیگر جدا شوند و به گروه های مختلفی منتقل شوند، ممکن است دچار اضطراب زیادی شوند. بعد از مدتی رابطه ی دوستانه ی خود را از دست می دهند و دیگر نمی توانند آن را بازگردانند، حتی بعد از اینکه دوباره کنار هم قرار بگیرند.

۹- وقتی به گربه ها نگاه می کنید باید بیشتر پلک بزنید

وقتی پلک می زنید به گربه ها نشان می دهید که خطرناک نیستید و آن ها می توانند به شما اعتماد کنند. چه بهتر که آرام پلک بزنید. شما با این کار علاقه ی خود را به گربه ها نشان می دهید. گربه ها چنین تلقی ای از پلک زدن دارند، چون  در دنیای گربه ها، وقتی چشم های خود را در حضور شکارچی دیگری می بندید یعنی نهایت اعتماد را به او دارید.

۱۰- بعضی عنکبوت ها روی شن های داغ غذا می پزند

شکل متقارنی که در تصویر بالا می بینید در واقع سوراخی است که یک عنکبوت ماده ی گونه ی Seothyra fasciata آن را پوشانده.

این عنکبوت ها در بیابان نامیب (بیابانی ساحلی در جنوب آفریقا) و دیگر بخش های آفریقای جنوبی زندگی می کنند. این حشرات به خانواده ی عنکبوت های Eresid تعلق دارند. آن ها مورچه هایی که درون شن های داغ پنهان می شوند را شکار می کنند. این عنکبوت ها وقتی متوجه ارتعاشی می شوند که ممکن است منشأ آن حرکت «غذا»ی احتمالی شان باشد، مورچه ها را با پاهایشان می قاپند و آن ها را روی شن های داغ می گذارند. بعد صبر می کنند تا غذایشان زنده زنده بپزد.

۱۱- زرافه ها از ارتباط فروصوت استفاده می کنند

آیا می دانستید زرافه ها هم می توانند بع بع، میو میو، سرفه، غرش، فین، خر خر و خروپف کنند و سوت بزنند؟ اما جالب ترین از همه آن است که آن ها حیوانات بسیار اجتماعی ای هستند. زرافه ها به کمک فروصوت که گوش انسان قادر به شنیدنش نیست، با یکدیگر «صحبت» می کنند.

محققان موفق شده اند از بعضی از این اصوات رمزگشایی کنند. مثلاً وقتی یک رزافه ی نر سرفه می کند، علاقه ی خود را به یک زرافه ی ماده نشان می دهد. اگر ناله کند یا صداهای نامفهومی از گلوی خود درآورد، اختلاف خود با دیگر زرافه های نر را ابراز می کند. اگر زرافه ی ماده ای صدای هیس از خود آورد، یعنی دارد یک زرافه ی کوچک را سرزنش می کند یا چیزی به او یاد می دهد.

۱۲- چرا پرنده ها هر جا که دوست دارند دستشویی می کنند؟

پرنده ها عضلات تنگ کننده ندارند. دقیق اگر بخواهیم بگوییم یعنی دور پارگین شان (پارگین یا کلواک، سوراخ پشتی پرندگان که تنها مخرج مجرای روده ‌ای، ادراری و تناسلی آن ها است) عضلاتی وجود دارد اما این عضلات چندان رشد یافته نیستند. به همین دلیل پرنده ها نمی توانند اجابت مزاج شان را کنترل کنند. فضولات آن ها، بعد از آنکه به مقدار مشخصی رسیدند، بدون انجام هیچ اقدامی از سمت خود پرنده، خود به خود از بدن شان خارج می شود.

۱۳- زرافه های گردن کوتاه را تا قرن بیستم حیوانی افسانه ای می دانستند

اوکاپی ها که اغلب از آن ها با عنوان نیمه گورخر- نیمه زرافه هم یاد می شود، سبک زندگی انزوا طلبانه ای در حیات وحش دارند. این حیوانات تا اوایل قرن بیستم برای مردم غرب ناشناخته بودند و آن را حیوانی افسانه ای مثل اسب های تک شاخ یا اژدها می دانستند.

۱۴- ماهی های گلی را نباید در محفظه های کوچک نگه داشت

ماهی های گلی را اغلب در تنگ ها یا آکواریوم های کوچک نگه می دارند که گنجایش آن ها کمتر از یک گالون آب است. این موجودات کوچک گرچه بسیار مقاوم هستند اما به آکواریومی نیاز دارند که گنجایش حداقل ۵ گالون آب داشته باشد تا این ماهی ها بتوانند زندگی راحتی داشته باشند. حقیقت آن است که این ماهی ها فضولات زیادی تولید می کنند، به هممین دلیل به یک سیستم تصفیه ی قوی در آکواریوم خود نیاز دارند. مهم تر آنکه، طول بدن ماهی های گلی می تواند به ۲۵ تا ۳۰ سانتیمتر برسد و آن ها می توانند بیشتر از ۲۰ سال عمر کنند. البته کمتر کسی این نکته را می داند چون این موجودات حساس اغلب در سنین پایین تلف می شوند، بدون آنکه فرصت رشد پیدا کنند. تنها دلیل این مسأله هم این است که در محفظه ی نامناسبی از آن ها نگهداری می شود.

۱۵- خرس ها می توانند از اسب ها سریع تر بدوند

شاید غیر ممکن به نظر برسد، اما خرس ها واقعاً این توانایی را دارند که از اسب های مسابقه جلو بزنند. البته این حیوانات این کار را در مسافت های کوتاه می توانند انجام دهند، چون استقامت بسیار کمی دارند.

۱۶- سمورهای آبی هنگام خواب دست یکدیگر را می گیرند

سمورهای آبی وقتی روی آب به پشت می خوابند، دست های یکدیگر را می گیرند تا وقتی خواب هستند از هم دور نشوند.

منبع: brightside
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • Nila آذر ۶, ۱۴۰۲

    این دلیلیه که چرا نباید ماهی گلی بخریم!
    وقتی نمیتونیم نگه داریم موجب مرگشون نشیم