رهن‌های میلیاردی و اجاره‌های دلاری خانه‌های لاکچری بالای شهر تهران

رهن‌های میلیاردی و اجاره‌های دلاری خانه‌های لاکچری بالای شهر تهران

رهن های میلیاردی، اجاره های دلاری ماهانه، اجاره های روزانه و ساعتی خانه های لاکچری استخردار مناطق شمال شهر تهران که بعضا اطلاعات آن ها در سایت های خرید و فروش و اجاره مسکن در تهران که نماد اعتماد الکترونیک وزارت صمت هم دارند، به اشتراک گذاشته شده، بخشی از واقعیت های مسکن در این روزهای رکورد کرونایی اقتصاد ایران است.

اجاره مسکن در ۵ ماهه نخست سال جهش تولید، جهش قابل توجهی داشته به گونه ای که بسیاری از اجاره نشین های خوش نشین را به سمت مناطق جنوبی و مرکزی و حتی شهرهای اطراف تهران سوق داده است. اما همچنان در مناطق ۳ گانه بالای شهر تهران، شاهد فایل های اجاره و رهن عجیب و غریب مسکن های لوکس و پنت هوس هایی با ویو رویایی هستیم.

اجاره و رهن های میلیاردی در مناطق سه گانه بالا شهر تهران، گاها گران تر از اجاره خانه در بهترین نقاط استکهلم، تورنتو و حتی کوالالامپور است. حتی با دلار ۲۰ هزار تومانی، رهن ۵۰ تا ۷۰ هزار دلاری یک خانه آن هم در محدوده جمشیدیه تهران یا شهرک غرب، جای شگفتی دارد. در زیر، اطلاعاتی که از فایل های برخی از بنگاه های معاملات املاک تهران در مرداد ۹۹ منتشر شده را مرور می‌کنیم.

  • منطقه نیاوران: ۲۶ متر فول نوساز ۳ اتاقه با رهن ۳ میلیارد تومانی و اجاره ۶ میلیون تومان در ماه.
  • منطقه زعفرانیه: ۳۵۰ متر نوساز و ۴ اتاقه ۳ میلیارد تومان رهن و اجاره توافقی!
  • منطقه الهیه ۳۱۰ متر نوساز و ۳ اتاقه ۲ میلیارد تومان رهن و ۴۰ میلیون تومان اجاره
  • منطقه شهرک غرب ۲۱۵ متر دوبلکس ۱۰ سال ساخت ۳ اتاقه ۳ میلیارد تومان رهن کامل
  • منطقه  اقدسیه ۳۳۰ متر نوساز فول ۳ اتاقه ۳ میلیارد تومان رهن و ۳۲ میلیون تومان اجاره
  • منطقه جمشیدیه ۲۶۰ متر دوبلکس ۴ اتاقه ۲ میلیارد تومان رهن و ۱۵ میلیون تومان اجاره
  • منطقه شهرک غرب ۱۷۵ متر ۱۲ سال ساخت ۳ اتاقه ۷ میلیارد تومان رهن و اجاره توافقی
  • منطقه ولنجک ۳۵۰ متر نوساز ۴ اتاقه ۲ میلیارد تومان رهن و ۳۰ میلیون تومان اجاره
  • منطقه اقدسیه تهران ۶۰۰ متر ۶ اتاقه ۲ میلیارد تومانرهن و ۱۲۰ میلیون تومان اجاره پنت هاوس

خانه‌های لاکچری تهران با قیمت قصرهای اروپایی و کانادایی

در ایران، ۲.۵ میلیون خانه خالی وجود دارد که بالای ۱ میلیون تعداد از این خانه های خالی، در مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران قرار دارد. مالیات بر خانه های خالی که فوریت آن در هفته اول مرداد ۹۹ در مجلس یازدهم تصویب شده است، تلاش می‌کند با عرضه و تقاضا در مسکن را به تعادل برساند. لایحه ای که به نظر نمی رسد توفیق خاصی در بلند مدت داشته باشد.

البته بورس مسکن که پنجمین بورس ایران است و با سرمایه ۵۰۰۰ میلیارد تومانی در ماه های آینده راه اندازی می شود، تلاش می کند تا قیمت و خرید و فروش مسکن را شفاف کند. ۳۰ درصد کل خانه های خالی تهران، در منطقه لاکچری نشین شهرداری منطقه ۱ است.

خانه های منطقه ۱ تهران، در فهرست گران قیمت ترین خانه های منطقه خاورمیانه محسوب می شود و گاها قیمت ۷۰۰ متر ویلا در خیابان فرشته تهران (با قیمت متری حدودا ۸۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان که معادل ۴ تا ۶ هزار دلار آمریکا است)، معادل خرید خانه سوپر لوکس به قیمت ۳ تا ۴ میلیون دلار در تورنتو کانادا (مقصد محبوب لاکچری نشین های تهرانی) است!

از زمانی که دولت طرح ودیعه اجاره مسکن را اعلام کرده است، ۲.۵ میلیون نفر متقاضی دریافت وام ۱۵ تا ۵۰ میلیون تومانی شده اند. حال چگونه می توان در تهران، خانه هایی با رهن های میلیاردی و اجاره های دلاری را با ودیعه مسکن دولت حتی درمناطق مرکزی و غربی تهران اجاره کرد، مشخص نیست!

طی چند ماه اخیر با توجه به روی آوردن متقاضیان به بازار اجاره مسکن قیمت ها در این بازار رشد چشمگیری داشته است و در نتیجه رشد چشمگیر قیمت مسکن طی چند ماه اخیر نرخ رهن مسکن نیز به شدت افزایش یافته است به گونه ای که یک واحد لوکس نوساز در منطقه ازگل تهران با متراژ ۱۵۰ متر به قیمت ۱ میلیارد تومان به رهن می رسد؛ رشد قیمت مسکن در مناطق شمالی تهران طی چند ماه اخیر به حدی بوده است که میانگین قیمت مسکن نوساز در نیاوران تهران به متری ۸۳ میلیون تومان رسیده است و برای رهن یک واحد ۱۵۰ متری نوساز در این منطقه باید ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه کرد.

خانه لاکچری
سامانه ثبت نام و واگذاری مسکن مهر

خانه هایی با اجاره دلاری!

اجاره های دلاری ماهانه و روزانه برخی از خانه های لوکس بالا شهر تهران که برخی از بنگاه های املاکی منطقه ۱ و ۲ اعلام کرده اند که صاحب خانه، آن ها را به مسئولان سیاسی و تجاری بلند پایه داخلی و خارجی اجاره می دهد،‌ بخشی دیگر از واقعیت های زیر پوستی کلانشهر تهران است.

یک فعال حوزه املاک در شمال تهران گفته بود املاکی که به این شیوه مورد معامله قرار می گیرند معمولا متراژی بالای صد متر دارند و در مناطق شمالی تهران واقع شده‌اند و در دسته املاک لوکس قرار می گیرند و مبله هستند؛ از نمونه املاکی که به این شیوه مورد معامله قرار گرفته اند می توان به منزل سرکنسولگر یکی از کشورهای آسیای میانه در آجودانیه اشاره کرد که با متراژ ۱۸۰ متر ماهیانه ۸۰۰ دلار اجاره داده شده است.

در میان سایر املاکی که به این شیوه معامله شده اند می توان به ملکی ۱۰۰ متری در خیابان باهنر تهران با عمر بنا ۸ سال اشاره کرد که به قیمت ماهانه ۴ هزار دلار اجاره شده است و این ملک با مبلغ ۱ میلیارد تومان رهن و یا ماهانه ۵۰ میلیون تومان اجاره برای شهروندان ایرانی در فایل مشاوران املاک بارگذاری شده است.

در این میان اما املاکی در مناطق شمالی تهران برای اجاره فایل شده اند که فقط به اتباع خارجی اجاره داده خواهند شد که در این میان می توان به ملکی ۱۶۰ متری با عمر بنا ۲۰ سال در فرمانیه تهران که با مبلغ ماهانه ۸۰۰ دلار برای اجاره فایل شده است و یا ملکی ۶۰ متری در خیابان دزاشیب منطقه یک با عمر بنا ۳۰ سال که به مبلغ ماهانه ۵۰۰ دلار فایل شده است اشاره کرد

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود