عینک مهاتما گاندی در یک حراجی به قیمت بیش از ۱۹,۰۰۰ دلار به حراج گذاشته می‌شود

عینک مهاتما گاندی در یک حراجی به قیمت بیش از ۱۹,۰۰۰ دلار به حراج گذاشته می‌شود

عینکی که گمان می رود متعلق به مهاتما گاندی رهبر استقلال هند باشد قرار است در یک حراجی به قیمت بیش از ۱۹,۰۰۰ دلار به فروش برسد، بعد از آن که در یک صندوق پستی در یک محله صنعتی به حال خود رها شده بود. حدود چهار هفته پیش، اندی استو، کارگزار حراجی، که به سمت محل کارش می رفت بعد از بررسی صندوق پستی دفتر کارش در بریستول سیتی در جنوب غربی بریتانیا متوجه یک عینک شد. وی در این باره به سی ان ان چنین گفته است: «من متوجه یک پاکت شدم که از صندوق پستی ما بیرون زده بود، واقعاً بیرون زده بود».

عینک مهاتما گاندی

وقتی که یکی از همکاران او پاکت را باز کرده و متوجه محتوای غیرمعمول آن شد: یک عینک با شیشه های گرد و قاب طلاکاری شده. استو می گوید: «یک یادداشت کوتاه در آن وجود داشت بدین مضمون: این متعلق به گاندی بود و به عمویم داده شده بود». استو در مصاحبه با سی ان ان مدعی شده است که وی با شماره تلفن روی یادداشت تماس گرفته و فروشنده این عینک را پیدا کرده که یک پیرمرد اهل بریستول بوده است. این مرد به استو گفته است که عینک مذکور از عمویش به او رسیده که به او گفته بود این عینک توسط خود گاندی و زمانی که وی در آفریقای جنوبی کار می کرده به او داده شده است.

عینک مهاتما گاندی

کارگزار حراجی East Bristol Auctions در مورد عینک منتسب به مهاتما گاندی چنین گفته است: «عموی مذکور در آن زمان برای شرکت بریتیش پترولیوم کار می کرد و در آفریقای جنوبی مستقر شده بود، و می توان گفت که این عینک به خاطر یک کار خوب از جانب گاندی برای تشکر به او هدیه داده شده است». استو در مورد ارزش عینک مهاتما گاندی گفته است: «ما شروع به انجام تحقیقات کرده و فهمیدیم که این عینک ارزش قابل توجهی دارد. انتظار می رود که به قیمت قابل توجهی به فروش برسد». وی تصریح کرد که این عینک ارزشی بین ۱۰,۰۰۰ تا ۱۵,۰۰۰ دارد که معادل ۱۳,۰۰۰ تا ۱۹,۵۰۰ دلار است.

عینک مهاتما گاندی

این کارگزار حراجی بریتانیای مدعی است که صاحب عینک از قیمت بالای آن حیرت زده شده است: «اواخر همان روز به او زنگ زدم و فکر می کنم وقتی فهمید قرار است چه قیمتی را برای آن تعیین کنیم از صندلی اش به زمین افتاد». به گفته او با بررسی عینک مذکور، قدمت آن مشخص شده و وی مطمئن است که منشاء این عینک درست بوده و متعلق به گاندی بوده است: «تاریخ ها و واقعیت ها به خوبی با هم توافق دارند. صاحب عینک یک مرد ۸۰ ساله است و فکر نمی کنم این موضوع را در ذهنش ساخته باشد. از دیدگاه ما، تاریخ و داستان کاملاً با هم سازگار هستند. با توجه به این واقعیت که آن مرد متشخص به من گفت که اگر ارزشی ندارد آن را در سطل آشغال بیندازم، کاملاً مطمئن هستم که او اصلاً نمی دانسته این عینک چقدر می ارزد». عینک مهاتما گاندی روز ۲۱ آگوست به حراج گذاشته خواهد شد.

بیشتر بخوانید:  مهاتما گاندی اولین غیرسفید پوستی که تصویر او روی پول بریتانیا نقش می بندد

۲۴ ترور و قتل مهمی که مسیر تاریخ را تغییر دادند؛ از «جولیوس سزار» تا «جان اف کندی»

منبع: cnn
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود