ویروس کنه ای در چین قربانی می گیرد ؛ با این بیماری مرگبار آشنا شوید

ویروس کنه ای در چین قربانی می گیرد ؛ با این بیماری مرگبار آشنا شوید

در حالی که دولتمردان در سراسر دنیا همچنان مشغول مبارزه با کووید  ۱۹ و پیامدهای اقتصادی آن هستند، چین (همان کشوری که نخستین موارد ابتلا به کرونا در آن پیدا شد) حالا با یک تهدید کشنده جدید روبرو شده. بیماری تازه ای به نام تب شدید با سندروم ترومبوستوپنی یا به اختصار SFTS که از طریق ویروس موجود در بدن کنه ها ایجاد می شود تاکنون ۶۰ نفر را در چین آلوده کرده و زنگ خطر را برای مقامات این کشور به صدا درآورده است. تعداد زیادی از موارد آلودگی به ویروس کنه ای در استان های شرقی Jiangsu و Anhui گزارش شده اند که از این تعداد ۳۷ نفرشان در استان Jiangsu و ۲۷ نفر نیز در استان Anhui آلوده شده بودند.

این بیماری همانطور که اشاره کردیم از طریق نیش کنه به انسان منتقل می شود با این حال ویروس شناسان چینی هشدار داده اند که امکان انتقال انسان به انسان آن نیز وجود دارد. اما برخلاف ویروس SARS-CoV-2 که عامل ایجاد بیماری کووید است نخستین بار نیست که ویروس SFTS انسان را آلوده می کند.

ویروس کنه ای

ویروس SFTS متعلق به خانواده بانیاویرالز است و از طریق نیش کنه به انسان منتقل می شود. این ویروس نخستین بار توسط تیمی از محققان چینی و بالغ بر یک دهه پیش شناسایی شد. اولین موارد ابتلا به آن نیز در مناطق روستایی استان های هوبی و هنان در سال ۲۰۰۹ شناسایی شدند.

تیم محققان چینی با بررسی نمونه های خون به دست آمده از افرادی که علائم مشابهی داشتند موفق به شناسایی این ویروس شدند. براساس گزارشی که نشریه نیچر در اینباره منتشر کرده ویروس SFTS دست کم ۳۰ درصد از مبتلایان خود را به کام مرگ کشانده است. طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری چین نرخ فعلی مرگ بر اثر ابتلا به این بیماری بین ۱۶ تا ۳۰ درصد گزارش شده است.

به خاطر سرعت گسترش ویروس کنه ای و نرخ بالای مرگ با آن سازمان جهانی بهداشت این بیماری را جزو ۱۰ بیماری مرگبار اصلی طبقه بندی کرده است.

ویروس شناسان باور دارند که نوعی کنه آسیایی به نام Haemaphysalis longicornis عامل اصلی شیوع این ویروس یا ناقل آن بوده است. زمان اصلی انتشار ویروس کنه ای نیز بازه فروردین تا آبان ماه گزارش شده و اواسط تابستان نرخ ابتلا به آن به اوج خود می رسد.

طبق گفته دانشمندان، کشاورزان، شکارچیان و دارندگان حیوانات خانگی بیشتر از همه در معرض این ویروس قرار دارند چراکه به طور مرتب با حیوانات ناقل کنه سر و کار دارند. به گفته محققان این ویروس غالبا از طریق حیواناتی نظیر بز، گاو، گوزن و گوسفند به انسان منتقل می شود و حیوانات آلوده به این بیماری هیچ علامت یا نشانه ای ندارند.

علائم ویروس کنه ای

ویروس کنه ای

دوره نهفتگی این بیماری بین ۷ تا ۱۳ روز است و افرادی که به ویروس کنه ای آلوده می شوند غالبا علائم و نشانه های مختلفی را از خود بروز می دهند که شامل تب، خستگی، لرز، سردرد، بی اشتهایی، تهوع، درد عضلانی، اسهال، استفراغ، خونریزی لثه، درد شکمی، احتقان ملتحمه و مواردی از این دست می شود. کم شدن پلاکتها و گلبولهای سفید خون نیز از دیگر علائم این بیماری محسوب می شود. این بیماری در زمان وخامت باعث از کار افتادن اندام های مختلف بدن، بروز بواسیر و نشانه هایی در سیستم عصبی بدن می شود.

در سال ۲۰۱۳ میلادی ۳۶ مورد ابتلا به این بیماری در کره جنوبی گزارش شد که این رقم تا سال ۲۰۱۷ به ۲۷۰ نفر رسید. در سال ۲۰۱۰ میلادی نیز ۷۱ مورد ابتلا به ویروس کنه ای در چین گزارش شد که این رقم تا سال ۲۰۱۶ به ۲۶۰۰ نفر رسید.

 

بیشتر بخوانید:

با طاعون خیارکی که در چین شایع شده بیشتر آشنا شوید

 

منبع: indianexpress
دیجیاتو
یک نظر

ورود