مرد بلژیکی با پیوند مدفوع از شر سندروم عجیب و غریب روده خلاص شد

مرد بلژیکی با پیوند مدفوع از شر سندروم عجیب و غریب روده خلاص شد

یک مرد ۴۷ ساله بلژیکی به یک دلیل یک بیماری بسیار نادر ناچار به انجام پیوند مدفوعی شد. این بیمار که نام وی فاش نشده بدون این که سمت مشروبات الکلی برود هر از گاهی مست می شد. در نهایت پزشکان بیمارستان دانشگاه گنت بیماری او را یک اختلال عجیب و بسیار نادر تشخیص دادند که سندرم روده تخمیرکننده (gut fermentation syndrome) یا سندروم تخمیرسازی خودکار ( auto-brewery syndrome) نام دارد. بدن کسی که به این اختلال نادر مبتلا باشد در روده های خود به طور خودکار و بعد از خوردن غذاهای غنی از کربوهیدرات، اتانول می سازد.

پیوند مدفوعی برای درمان سندرم روده تخمیر کننده

در ابتدا، به این بیمار بلژیکی رژیم غذایی با کمتری مقدار کربوهیدرات و داروهای ضد قارچ های تخمیری تجویز شده بود که اثری نداشتند. دومین دوره درمان از نوع پیوندی بود، که در آن نمونه مدفوعی سالمی از یک اهدا کننده گرفته شده و در روده فرد بیمار قرار داده می شد. پیوند مدفوعی این روزها به طور گسترده برای جایگزینی باکتری های ناموثر و یا با کارکرد اشتباه در بدن با میکروب هایی که کارکرد مناسبی دارند استفاده می شود.

پیوند مدفوعی برای درمان مستی ناشی از سندرم روده تخمیر کننده

در مواردی روش پیوند مدفوعی برای درمان برخی بیماران سرطانی نیز به کار گرفته می شود. این روش درمانی با تزریق مستقیم مدفوع اهدایی حاوی باکتری های سالم به کولون روده فرد بیمار یا از طریق لوله هایی که از بینی بیمار به سمت حلق رفته و سپس به وارد بافت روده ای می شوند انجام می گیرد.

پیوند مدفوعی برای درمان مستی ناشی از سندرم روده تخمیر کننده

دیگر روش های پیوند مدفوعی شامل منجمد کردن نمونه های مدفوعی و تبدیل آن ها به قرص است که توسط بیمار بلعیده می شوند. بعد از دریافت باکتری مدفوعی پیوندی، بیمار بلافاصله احساس بهتری داشته و در واقع درمان می شود. در موارد استفاده شده از روش درمانی پیوند مدفوعی، حتی بعد از چند سال نیز دیگر مستی ناشی از تخمیر کربوهیدرات در روده افراد بیمار رخ نداده بود. علیرغم اینکه ممکن است برخی سرخوشی دائمی بدون مصرف مشروبات الکی و تنها با خوردن یک ساندویچ یا غذای ساده را جالب می دانند اما مشکلی اینچنینی می تواند عوارض ناخوشایندی برای فرد داشته باشد.

پیوند مدفوعی برای درمان مستی ناشی از سندرم روده تخمیر کننده

این حالت مشکل زاست زیرا باعث بالا رفتن سطح الکل خون، احساس مستی و دیگر نشانه های مسمومیت با اتانول می شود. این اختلال در افراد دیابتی، افراد مبتلا به چاقی و بیماری کروهن بیشتر دیده شده اما در همه افراد امکان رخ دادن آن وجود دارد. هنوز دلیل این اختلال مشخص نیست اما نقص در میکروب های روده ای که با عنوان میکروب های خوب شناخته می شوند دلیل اصلی آن تصور می شود.

بیشتر بخوانید: نوشیدن الکل چه بلایی سر بدن شما می‌آورد؟

پخش اپیزودی از کارتون پت و مت در حال تولید مشروبات الکلی در شبکه استانی قم

تفاوت الکل صنعتی و طبی چیست؟

منبع: dailymail
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود