۱۰ فیلم سامورایی برتر قرن بیست و یکم؛ از The Last Samurai تا The Hidden Blade

۱۰ فیلم سامورایی برتر قرن بیست و یکم؛ از The Last Samurai تا The Hidden Blade

در میان علاقمندان به تاریخ و فرهنگ ژاپن، یک علاقه همیشگی و تقریباً افسانه ای نسبت به سامورایی ها وجود دارد. برای صدها سال، این گروه از جنگجویان حضوری موثر و فرمانده مآبانه در ژاپن داشتند هر چند توان آن ها در نبرد را نیز نباید نادیده گرفت. شمشیربازی، تیراندازی، اسب سواری و هنرهای رزمی همه با هم ترکیب شده تا یک سامورایی را به یکی از ترسناک ترین و مورد احترام ترین مبارزان در سراسر تاریخ تبدیل کند. در ابتدا اعتبار و شهرت سامورایی ها به صورت شفاهی بیان شده و در نوشتجات برای همیشه ثبت شد. از قرن بیستم به بعد، سامورایی ها وارد دنیای سینما شدند و نقششان در تاریخ بیش از پیش طنین انداز شد. در ادامه این مطلب شما را با برخی از بهترین فیلم های سامورایی قرن بیست و یکم آشنا خواهیم کرد.

بهترین فیلم های سامورایی

۱۰- ۱۳ Assassins

موفقیت فیلم Twilight Samurai ساخته یوجی یامادا باعث بازگشت توجه و علاقه به ژانر سامورایی شد. همانند پرداخت هایش به گانگسترهای یاکوزا در اواخر دهه ۱۹۹۰، بازسازی تاکاشی میکه در سال ۲۰۱۰ از فیلم کلاسیک ایچی کودو در سال ۱۹۶۳ با همان نام بیشتر به سبک هنری خاص کارگردان نامی ژاپن توجه داشت تا پایان بندی اجتماعی-سیاسی فیلم. فیلم ۱۳ Assassins یک فیلم مدرن بسیار منسجم با نهایت احترام به فیلم اورجینال کودو است به نحوی که میکه هنگام ساخت آن نهایت تلاشش را انجام داد تا صرفاً نسخه اورجینال را بازسازی کرده و حذف و اضافه ای انجام ندهد. در دوران فراز و نشیب شوگان های توکوگاوا، سامورایی های آدمکش مشهور برای مقابله با ماتسوداریا ناریتسوگو حاکم منطقه آکاشی استخدام می شوند، کسی که جایگاهش به عنوان برادر ناتنی شوگان به او اجازه می دهد جنایت های هولناکی انجام دهد.

با ایجاد یک فضای سیاسی پیچیده، ۱۳ Assassins تمرکز اصلی خود را روی آماده سازی داستان برای رویارویی پایانی قرار می دهد. در حالی که تعداد سامورایی های اجیر شده در ابتدا تنها ۱۱ نفر است خیلی زود دو نفر دیگر نیز با مهارت های متفاوت به گروه اضافه می شوند. نکته جالب در مورد این فیلم مدرن پوشش گسترده قابلیت ها و تاکتیک های مبارزه است که قدرت و اعتبار روزگار گذشته این جنگجویان را نشان می دهد. اکشن موجود در فیلم در شهر اوچیای به نهایت حد ممکن خود می رسد، جایی که سیزده سامورایی از ترکیبی از تله ها، تاکتیک های هوشمندانه و مهارت های شخصی شان برای شکست دادن یک نیروی ۲۰۰ نفره استفاده می کنند. با اوج خونین خود، ۱۳ Assassins یک بازسازی خارق العاده و فیلمی قابل توجه در جایگاه خود است.

بهترین فیلم های سامورایی

۹- The Last Samurai

کمتر فیلمی در خارج از ژاپن توانسته به درستی احساس و واقعیت فرهنگ سامورایی را به نمایش بگذارد. تنها فیلم آمریکایی این فهرست، The Last Samurai، یکی از این معدود فیلم هاست. این فیلم به کارگردانی ادوارد زویک داستانی غنی را به تصویر می کشد و حاوی نقش آفرینی ها و صحنه های نبرد واقعی خیره کننده ای است که در کمتر فیلم های معاصری دیده شده است. با الهام از داستان واقعی زندگی یک افسر ارتش فرانسه، در این فیلم روایت یک افسر سواره نظام آمریکایی به نام ناتان آلگرن با بازی تام کروز را شاهد هستیم که از نقش خود در قتل عام سرخپوستان آمریکا شرمسار است. او برای آموزش ارتش تازه شکل گرفته امپراطوری ژاپن به این کشور سفر می کند، ارتشی که برای مقابله با نیروهای یک وطن پرست سامورایی به نام کاتسوموتو با بازی کن واتانابه مهیا می شود.

اما بعد از دستگیری توسط دشمن، آلگرن شیفته فرهنگ سامورایی ها شده و همزمان آرامش درونی خود را رفته رفته باز می یابد. اگر چه عنوان فیلم تنها به یک سامورایی اشاره دارد اما The Last Samurai در مورد گروهی از قهرمانان و مبارزان است که از ناتان آلگرن فراتر می رود. به جای پرداختن به یک شخص، فیلم به روزهای پایانی سامورایی های وطن پرست و فرهنگ دوست و آخرین درخواستشان از امپراطوری و جامعه می پردازد که به نظر می رسد سبک زندگی سنتی خود را فراموش کرده اند. روایت این فیلم با تراژدی ترکیب شده و داستان جایگزینی کهنه با نو باعث تقویت جایگاه آن شده است.

بهترین فیلم های سامورایی

۸- The Hidden Blade

اولین عنوان این فهرست از یوجی یامادا فیلمساز مشهور ژانر سامورایی، The Hidden Blade، دومین فیلم در سه گانه فیلم های اوست که فضای در حال تغییر ژاپن در قرن نوزدهم را به تصویر می کشد. کارگردان نقش قابل توجهی در ساخت فیلم های سامورایی مدرن داشته که با ساخت فیلم های با کیفیت و بسیار نزدیک به ماهیت سامورایی ها احترام بالایی در میان کارگردانان این ژانر به دست آورده است. فیلم The Hidden Blade بیشتر یک داستان شخصی است که داستان دو سامورایی به نام های مونزو کاتاگیری و سامون شیمادا را روایت می کند که در می یابند سبک زندگی آن ها در حال رسیدن به پایان راه خود است.

بدین ترتیب این فیلم بیشتر شخصیت محور است تا بر پایه سکانس های اکشن و مبارزه. مسئله جایگاه اجتماعی نقش مهمی در کلیت فضای فیلم دارد و تاثیر قابل توجه این موضوع بر جوامع ژاپن را نشان می دهد.روایت فیلم هیچگاه نقطه نظر شخصیت های اصلی را رها نمی کند در حالی که آن ها طی سفری به اقصی نقاط ژاپن سر می زنند، خود را در خدمت چندین شخص متفاوت دیده و برای یادگیری تکنیک های جنگ به سبک غربی ها تحت فشار قرار می گیرند. فیلم The Hidden Blade در ژاپن چندین جایزه معتبر را بدست آورد از جمله بهترین کارگردانی هنری و بهترین بازیگر زن.

بهترین فیلم های سامورایی

۷- The Blind Swordsman: Zatoichi

Zatōichi در اصل یک مجموعه سریالی و تلویزیونی پرطرفدار در مورد استاد شمشیرزنی مشهور ژاپنی و حضور او در متن داستان بود. در واقع زاتویچی ابرقهرمان فرهنگ عامه ژاپن از سال ۱۹۶۲ تا ۱۹۷۹ بود. بیش از بیست و شش فیلم و صدها اپیزود تلویزیونی در مورد این شخصیت ساخته شد اما بعد از دهه ۷۰ شهرت او رفته رفته رو به نقصان گذاشت. حدود بیست سال بعد، شخصیت Zatoichi در سال ۲۰۰۳ با فیلمی از تاکشی کیتانو بازسازی شد، فیلمی با عنوان The Blind Swordsman: Zatoichi که در مقیاس جهانی مورد توجه قرار گرفته و در فستیوال بین المللی فیلم ونیز برای اولین بار به نمایش درآمد.

در این فیلم شاهد بازی شخصیت معروف زاتویچی با بازی خود کارگردان هستیم که به مردم یک شهر کوچک که توسط یک گروه یاکوزای جنگ طلب مورد تهدید قرار گرفته اند کمک می کند. فیلم کیتانو به شدت خشن است در حالی که بخش زیادی از تنش و هیجان داستان از چگونگی استفاده از توانایی های شخصیت زاتویچی علیرغم نابینا و مسن بودنش نشأت می گیرد. اکشن موجود در داستان به شدت سرگرم کننده است همزمان که مبارز تنها راهش را از میان گروهی از خلافکاران باز کرده و در دل دشمنانش خوف می افکند. در این فیلم زاتویچی با یک رونین قدرتمند وارد یک دوئل یک به یک می شود که اوج فیلم است.

بهترین فیلم های سامورایی

۶- Hara-Kiri: Death Of A Samurai

فیلم Hara-Kiri: Death Of A Samurai که در سال ۲۰۱۱ ساخته شد با ورود به یک فضای خشن و محدود نقبی عمیق به جنبه خشونت بارتر فرهنگ سامورایی است. شرافت برای سامورایی ها بیشترین اهمیت را داشت و بیشتر آن ها خودکشی را به قرار گرفتن در مقابل برادران و استادان خود با شرم ترجیح می دادند. طی قرن ها فرهنگ سامورایی مآبانه به بخشی شناخته شده از فئودالیسم و کلیت جامعه ژاپن تبدیل شده و همانطور که تاکشی میکه به ما نشان می دهد، خودکشی به سبک سامورایی (سپوکو) چیزی نبود که ساده انگاشته شود.

بدین ترتیب Hara-Kiri: Death Of A Samurai یک فیلم شخصی در مورد یک سامورایی تنها است که رفته رفته سرنوشت یک سامورایی دیگر که چند ماه پیش دست به خودکشی سامورایی مآبانه زده را درک می کند. در حالی که این مرد نیز به سوی یک سرنوشت مشابه قدم بر می دارد، فضای سیاه فیلم آشکار می شود. ابهامات مربوط به شخصیت سامورایی خودکشی کرده در نهایت رفته رفته رنگ باخته و حقیقت در مورد او اشکار می شود که باعث ایجاد فضایی پرتنش و همراه با احساس ناآرامی می شود. این فیلم در مقایسه با دیگر فیلم های این فهرست از عظمت ساختاری و فضایی کمتری برخوردار است اما از رویکرد مینیمالیستی خود نهایت استفاده را می برد.

بیشتر بخوانید: ۱۰ فیلم جنگی برتر با موضوع نبرد ایالات متحده و ژاپن در جنگ جهانی دوم [قسمت دوم]

۱۰ انیمه ژاپنی دیدنی و در حد شاهکار که بسیاری از علاقمندان این ژانر ندیده اند

۱۰ فیلم بسیار ترسناک ژاپنی که نباید به تنهایی نگاه کنید؛ از «حلقه» تا «نفرین»

منبع: whatculture
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود