آیا مصرف کافئین در دوران بارداری خطرناک است؟

آیا مصرف کافئین در دوران بارداری خطرناک است؟

گرچه تا پیش از این گفته می شد زنان باردار می توانند روزانه دو فنجان قهوه مصرف کنند و این امر صدمه ای به جنین وارد نمی کند اما محققان حالا می گویند که مصرف هر مقدار کافئین برای زنان باردار خطرناک است.

طبق مقاله ی تحلیلی منتشر شده در وبسایت علمی BMJ Evidence Based Medicine مصرف هر مقدار کافئین در دوران بارداری برای جنین مضر خواهد بود.

اما تا پیش از این نهادهای رسمی بهداشتی اعلام کرده بودند محدود کردن مصرف کافئین در دوران بارداری به حداکثر ۲۰۰ میلی گرم در روز که معادل ۲ ماگ قهوه فوری است، ایرادی ندارد.

مصرف کافئین در دوران بارداری

تحقیق جدید کار محققانی از دانشگاهی در ایسلند است. آن ها می گویند تحلیل های آن ها از تحقیقات پیشین نشان داده میان مصرف کافئین در زنان باردار و افزایش ریسک بروز مشکلات شدیدی ارتباط وجود دارد؛ از جمله سقط جنین، مرگ نوزادان در هنگام تولد، کم بودن وزن نوزاد هنگام تولد، پایین بودن وزن جنین به نسبت مدت زمان بارداری و سرطان خون شدید در دوران کودکی.

به علاوه برخی تحقیقات از وجود ارتباط میان مصرف کافئین در دوران بارداری و بروز چاقی در دوران کودکی حکایت دارد.

این دانشمندان می گویند شواهد و قرائن علمی حاکی از مضر بودن مصرف کافئین در دوران بارداری است.

اما کنار گذاشتن مصرف چای و قهوه ممکن است برای بسیاری از زنان دشوار باشد، چرا که هر دو رایج ترین نوشیدنی های دنیا بعد از آب هستند.

با این حال دانشمندان می گویند گرچه یافته های این تحقیق مدرک دیگری است دال بر لزوم محدود کردن مصرف کافئین در دوران بارداری اما لازم نیست زنان باردار مصرف کافئین را به کلی قطع کنند.

به گفته ی آن ها این مصرف زیاد کافئین در دوران بارداری است که می تواند منجر به سقط جنین، کم بودن وزن نوزاد در هنگام تولد و شاید چاقی در دوران کودکی شود، امری که ریسک بروز مشکلات جسمی در سنین بالاتر را افزایش می دهد.

محققان می گویند همانطور که تحقیقات قابل اتکای دیگر نشان داده لزومی به ترک کامل مصرف کافئین در دوران بارداری نیست، چرا که گرچه توصیه به محدودتر کردن مصرف کافئین می شود اما این ریسک ها بسیار پایین هستند.

منبع: mirror
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود