۶ اشتباه متداول در آشپزی از زبان سرآشپز بین المللی

۶ اشتباه متداول در آشپزی از زبان سرآشپز بین المللی

هلن زوگاناتوس آشپز و نویسنده کتابی به اسم غذاهای ساده بدون گلوتن اخیرا در ۶ اشتباه رایج در آشپزی گفته که از ادویه نزدن به غذا تا سوزاندن سیر را شامل می شود. در این مطلب توجه شما را به اشتباهات رایج آشپزی از دیدگاه این آشپز جلب می کنیم.

۱- ادویه نزدن به غذا

اشتباه رایج آشپزی

اولین چیزی که هلن در صحبت هایش به آن اشاره کرده است استفاده درست و کافی از ادویه جات در هنگام طبخ غذا است. غذاهایی که در رستوران می خوریم به این خاطر خوشمزه هستند که مقدار زیادی ادویه دارند و این ادویه ها در مرحله صحیح به غذا اضافه می شوند.

هلن در ادامه می گوید که نمک بهترین طعم دهنده غذاست با این حال بسیاری از مردم آن را در مراحل پایانی به غذای خود اضافه می کنند و در نتیجه نمک به عمق غذاهایشان نفوذ نمی کند. در برخی غذاها مانند پاستا، سبزیجات سبز رنگ و گوشت باید از همان ابتدا نمک و ادویه را اضافه کرد. با این کار طعم غذا بهبود قابل توجهی پیدا میکند، گوشت به خوبی نرم می شود و شیرینی سبزیجات نیز بهتر خودش را نمایش می دهد.

۲- اضافه نکردن چاشنی ترش

اشتباه رایج آشپزی

دومین اشتباه رایج در میان آشپزها اضافه نکردن مواد غذایی اسیدی به غذاست. مقدار کمی آب لیمو ترش یا سرکه زندگی را به ظرف غذای شما می آورد و باعث می شود که دیگر طعم دهنده های غذا نیز خود را نشان دهند. ترکیبات اسیدی از جمله آب لیمو باعث شکسته شدن کلاژن در گوشت های دیرپز می شود و زمان طبخ آن را پایین می آورد. آب لیمو ترش، سرکه، ماست و گوجه از جمله مواد غذایی اسیدی هستند.

۳- پر کردن بیش از اندازه تابه

اغلب ما آشپزی با عجله را تجربه کرده ایم اما باید در نظر داشت که در این مواقع از قراردادن یکباره حجم زیاد مواد غذایی در تابه و شلوغ کردن بیش از اندازه آن خودداری کرد. با این کار غذای شما بخارپز می شود و به جای آنکه شکلی ترد و کاراملی پیدا کند مرطوب و رنگ پریده به نظر می رسد. در عوض توصیه می شود که حرارت را به صورت یکنواخت به تمام بخش های تابه برسانید تا مطمئن شوید که گوشت و سبزیجات به شکل یکدست پخته می شوند.

۴- استراحت ندادن به گوشت

استراحت دادن به گوشت بعد از طبخ آن بافت ماهیچه ای آن را شل می کند و باعث می شود که آب گوشت مجددا به داخل آن برگردد تا در نهایت غذای شما آبدارتر شود و طعم بیشتری داشته باشد. به گفته هلن قانون کلی این است که نصف مدت پخت را به گوشت زمان استراحت بدهید.

۵- سوزاندن سیر

سوزاندن سیر کار بسیار ساده ایست و شاید برایت جالب باشد که سیر تنها به ۳۰ ثانیه برای طبخ نیاز دارد. در حالی که پیاز، کرفس و هویج مواد غذایی سختی به شمار می روند و به زمان بیشتری برای پخت نیاز دارند سیر اینطور نیست و در کمترین زمان پخته می شود.

۶- استفاده نکردن از روغن های با کیفیت به مقدار لازم

در نهایت توصیه این آشپز این است که از مقدار کافی چربی های با کیفیت بالا در غذاهای خود استفاده کنید و فرقی ندارد که سوپ می پزید یا کیک یا هر غذای دیگری. توصیه خاص هلن استفاده از روغن زیتون طبیعی (خرید از دیجی کالا) و روغن نارگیل است اما همزمان استفاده از روغن آواکادو، ماکادمیا، فندق و کنجد (خرید روغن کنجد از دیجی کالا) نیز به آشپزها توصیه می شود.

 

تماشای این ویدیو را به شما توصیه می کنیم:

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود