استفاده نمونه‌ای بسیار مرگبار از عامل اعصاب نوویچوک برای ترور الکسی ناوالنی

استفاده نمونه‌ای بسیار مرگبار از عامل اعصاب نوویچوک برای ترور الکسی ناوالنی

ماموران تحقیق مسمومیت الکسی ناوالنی ، رهبر اپوزیسیون روسیه ، بر این باورند که وی با یک نمونه جدید و مرگبارتر از نوویچوک (novichok) که در زمانی طولانی تر اثر کرده و بسیار آرام قربانی را می کشد مسموم شده است. ناوالنی ۴۴ ساله هفته گذشته از کمای مصنوعی خارج شد، پس از آنکه در پروازی از تومسک به مسکو در ۲۰ آگوست گذشته بیمار شده و به بیمارستان منتقل گردید. او اکنون می تواند حرف بزند اما هنوز مشخص نیست که عامل اعصاب نوویچوک چه تاثیرات درازمدتی بر سلامت چهره اپوزیسیون روسیه دارد.

مسمومیت الکسی ناوالنی با عامل اعصاب نوویچوک

آزمایشگاه سلاح های شیمیایی آلمان در مونیخ مطمئن است که رد نوویچوک را در نمونه ها خون، ادرار، پوست و بطری که از آن نوشیده یافته اند. این ترکیب شیمیایی بسیار مرگبار نوعی متفاوت و پیشرفته تر از آن چیزی است که در سال ۲۰۱۸ علیه سرگئی اسکریپال و دخترش در حمله سالیزبوری استفاده شد. ساختار جدید نوویچوک، که در ابتدا در دهه ۱۹۷۰ توسط شیمیدانان اتحاد جماهیر شوروی ساخته شد، در گذشته برای سازمان های امنیتی و اطلاعاتی غرب ناشناخته بود. دولت آلمان مدارک خود در این زمینه را به کمیته اطلاعاتی بوندستاگ ارائه کرده که در آن ها به سرویس های امنیتی و اطلاعاتی روسیه به عنوان عاملان این ترور اشاره شده است.

مسمومیت الکسی ناوالنی با عامل اعصاب نوویچوک

مقامات اطلاعاتی آلمان بر این باورند که مامور روسی مقداری از این سم را در فرودگاه در نوشیدنی الکسی ناوالنی ریخته با این باور که او در طول پرواز به شدت بیمار شده و شانسی برای زنده ماندن در ارتفاع ۳۰,۰۰۰ پایی نخواهد داشت. آنگلا مرکل ، صدراعظم آلمان هفته گذشته در این باره چنین گفته بود: «اکنون سوال بسیار جدی وجود دارد که تنها دولت روسیه می تواند به آن پاسخ دهد و باید پاسخ دهد». دیمیتری پسکوف سخنگوی دولت پوتین نیز ادعاها در مورد دخالت دولت روسیه و شخصی ولادیمیر پوتین در این ماجرا را کاملاً نادرست و سروصداهای توخالی دانسته است. خانواده نوویچوک از عوامل اعصاب در طی دو دهه به صورت مخفیانه در یک مرکز تحقیقاتی در ۵۰ مایلی پایتخت روسیه توسعه یافتند.

مسمومیت الکسی ناوالنی با عامل اعصاب نوویچوک

این ماده شیمیایی چندین برابر دیگر عوامل شیمیایی شناخته شده قوی بوده و از ماسک های گاز و دیگر تجهیزات بازدارنده عبور می کند. این عوامل اعصاب اگر چه گاز توصیف می شوند اما در واقع مایع بوده و به صورت اسپری بسیار ریز مورد استفاده قرار می گیرند. محققان روسی در دوران اتحاد جماهیر شوروی دسته ای از مواد سمی با نام های نوویچوک ۵، ۷،۸ و ۹ را در خفا ساختند. همه آن ها به شکل مشابهی قربانی را به قتل می رسانند و آن از طریق از کار انداختن آنزیم هایی در مغز است که گیرنده های اعصاب را کنترل می کنند.

مسمومیت الکسی ناوالنی با عامل اعصاب نوویچوک

به گفته کارشناسان، قربانی که با نوویچوک مسموم شود «نفس کشیدن را فراموش خواهد کرد». یک قطره کوچک از این سم که به سختی قابل مشاهده است، با قرار گرفتن روی پوست قربانی یا ورود به ریه اش از طریق تنفس می تواند طی دقایقی به زندگی او پایان دهد.

بیشتر بخوانید: داستان مسموم کردن «سرگئی اسکریپال»، جاسوس دوجانبه روسی در لندن با عامل اعصاب

منبع: dailymail
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود