۷ سال با دولت تدبیر و امید؛ از شهریور ۹۲ تا شهریور ۹۹

۷ سال با دولت تدبیر و امید؛ از شهریور ۹۲ تا شهریور ۹۹

حسن روحانی که بهار سال ۱۳۹۲ با شعار دولت تدبیر و امید و با علامت کلید به جمع نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمد، توانست با رای بالایی گوی سبقت را از رقبای اصولگرای خود گرفته و در انتخابات سال ۹۲ و انتخابات سال ۹۶ به پیروزی برسد. در هر دو بار، اسحاق جهانگیری را معاون اول کرد و ظریف در وزارت خارجه ماند، برادرش روانه زندان شد و انتصاب های داماد و دختر و خانه‌اش جنجالی شدند.

تیم اقتصادی دولت تدبیر و امید تا کنون بارها دستخوش جابجایی شده است و در ماه های پایانی دولت دوازدهم، ماه ها است که وزارت صمت، وزارت کلیدی دولت تدبیر و امید، وزیر ندارد. حسن روحانی پس از آنکه رئیس جمهور بعد محمود احمدی نژاد شد، تلاش کرد هجمه بین المللی علیه ایران را با فتح برجام کاهش دهد که با خروج ترامپ از برجام و وضعیت لجام گسیخته در نظام پولی و بانکی و ارزی کشور، ایران با مشکلات اقتصادی گسترده ای مواجه شد که آثارش تا همین امروز ادامه دارد و باید حداقل تا شهریور ۱۴۰۰ شمسی که دولت سیزدهم سر کار می آید، صبر کرد.

بسیاری گمان میکردند دوران احمدی نژاد، تلخ ترین روزگار اقتصادی و سیاسی کشور پس از انقلاب است. اما با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و افزایش قیمت ارز از دو هزار و اندی به ۲۸ هزار تومان در ۷ سال، روزهای خوش دولت احمدی نژاد به خاطره ها پیوست. . . .

شهریور تلخ از ۹۲ تا ۹۹

از شهریور ۹۲ تا شهریور ۹۹، ۷ سال فوق العاده سخت بر مردم ایران گذشت. بسیاری از سرمایه ها از کشور خارج شد وروند خروج سرمایه همچنان ادامه دارد. مهاجرت نخبگان، نیروهای ماهر واستعدادهای کشور در ۷ سال اخیر روند صعودی داشته وامیدواریم در عرصه داخلی و بین المللی در نیمه دوم سال ۹۹، شاهد تغییرات با اهمیتی باشیم تا ثبات به زندگی ایرانیان بازگردد.

در شهریور ۹۲ قیمت هر متر مربع مسکن در تهران حدود ۳ میلیون و ۸۹۹ هزار تومان بود که در شهریور ۹۹ به بالای ۲۳ میلیون تومان رسید تا آرزوی خانه دار شدن برای خیلی از تهرانی ها، ماندگار شود.

در شهریور ۹۲ قیمت هر دلار آمریکا ۲۹۰۰ تومان که در شهریور ۹۹ به ۲۷۰۰۰ تومان رسید. ظرف ۷ سال دولت تدبیر وامید، قیمت دلار ۸۲۹ درصد افزایش یافت.

قیمت هر یورو نیز در ۷ سال اخیر ۷۰۰ درصد رشد کرد. قیمت هر دستگاه خودرو پراید ۱۱۱ در شهریور ۹۲، ۱۷ میلیون تومان بود که در شهریور ۹۹ به ۱۱۲ میلیون تومان رسید. کسی فکر نمیکرد در ایران، خودرویی که به قاتل متحرک شناخته می شود، با ۵۴۰ درصد افزایش برسد.

قیمت هر سکه طلا در شهریور ۹۲ به ۹۲۰ هزار تومان رسید که این رقم در شهریور ۹۹، از ۱۳ میلیون تومان گذشت. افزایش ۱۳۱۱ درصدی سکه طلا در ۷ سال دولت تدبیر و امید، گروه قلیلی را میلیاردر و سبب رشد فزاینده قیمت ها در بازارهای موازی شد.

قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در شهریور ۹۲ حدود ۹۴ هزار و ۵۰۰ تومان بود که در شهریور ۹۹ به ۱ میلیون و ۲۲۶ هزار تومان رسید. بیش از ۱۱۹۷ درصد رشد. شاخص کل بورس ایران در شهریور ۹۲ ۶۱ هزار و ۷۰۷ واحد بود که این رقم در تابستان ۹۹ به ۲ میلیون واحد رسید و در شهریور ۹۹ به ۱ میلیون و ۵۳۳ هزار واحد رسید.

شاخص کل بورس در ۷ سال دولت روحانی ۲۴۸۵ درصد رشد کرد که بیشترین رشد در میان بازارهای موازی بود.

دولت روحانی
روند منحنی شاخص بورس ایران در یک دهه اخیر را مشاهده می کنید که به روند رشد خود در دولت روحانی ادامه داد و از سال ۱۴۰۰ نیز به سمت فتح ۸ میلیون واحدی حرکت می کند

قیمت کالاهای اساسی هم از شهریور ۹۲ تا شهریور ۹۹ به قدری بالا رفته است که زندگی عادی را برای بسیاری از هموطنان در ۳۱ استان کشور سخت کرده است. دولت قصد دارد با یارانه کالایی از اواخر مهر ماه به ۶۰ میلیون نفر، بخشی از هزینه ها را جبران کند. قرار است به ۲۰ میلیون نفر که هیچ درآمدی ندارند، ماهانه ۱۲۰ هزار تومان یارانه کالایی و به ۴۰ میلیون نفر ماهی ۶۰ هزار تومان یارانه کالایی تعلق بگیرد.

فعلا بازار ایران تا ۱۳ آبان که زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری امریکا است، با افزایش قیمت دلار و طلا و نوسانات بورس همراه است و گارد دفاعی دارد. باید منتظر ماند تا ببینیم دست پخت آخر دولت روحانی برای ملت در آخرین ماه های قرن چهاردهم هجری شمسی چیست. سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ شمسی برگزار می شود.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۴ نظر

ورود

  • مهدی مهر ۲, ۱۳۹۹

    چیزی که مشخص هست هر رئیس جمهوری در طی سالیان اختیار و قدرتی نداشته بلکه قدرت در دستان افرادی دیگر است .

  • امراله مهماندوست مهر ۲, ۱۳۹۹

    برای مردم عادی کشور که اینجانب هم احدی از آنان هستم آقای محمود احمدی نژاد بهترین رئیس جمهور در کشور ایران بوده است (مسکن مهر + سهام عدالت + یارانه + واگذاری زمین برای باغ چه و باغ و کشاورزی برای همه مردم ایران که امام خامنه ای با آن مخالفت کردند) بقیه رئیس جمهورها (به غیر از شهید رجایی) برای مردم عادی در کشور ایرن چه کاری انجام داده اند؟

    • علی زمانی مهر ۲, ۱۳۹۹

      همه مصیبت های امروز ایران، محصول محمود احمدی نژاد است که ۸ سال به امثال شما، ۴۵۵۰۰ داد و تا امروز هم همان ۴۵۵۰۰ است. سهام عدالتی که شما ۱۲ سال حتی یک ریال هم به آن دسترسی نداشتی چه فایده ای برای شما داره با تورم ۱۰۰۰ درصد؟ اره. مسکن مهر خوب بود. البته با ۱۰۰ هزار میلیارد تومان هدر دادن سرمایه ملت ایران برای شما و افراد دیگر، مسکن مهر ساخته شد!!