چرا در بعضی کشورها حلقه ازدواج را دست چپ می اندازند و در بعضی دیگر دست راست؟

چرا در بعضی کشورها حلقه ازدواج را دست چپ می اندازند و در بعضی دیگر دست راست؟

سنت ها یکی از اساسی ترین بخش های زندگی ما هستند اما به ندرت پیش می آید که درباره ی آن ها فکر کنیم، در حالی که اغلب اوقات اهمیت فرهنگی و تاریخی زیادی دارند.

در ادامه می خواهیم ببینیم چرا در بعضی کشورها حلقه ازدواج را دست چپ می اندازند و در بعضی دیگر دست راست. دانستن چنین تفاوت های کوچک اما مهمی همیشه بسیار جالب است.

اصلاً چه شده که انگشت چهارم انگشت حلقه شد؟

رمی ها و مصریان باستان اعتقاد داشتند در انگشت حلقه یک عصب یا رگ وجود دارد که از آنجا مستقیم به قلب می رسد. رمی ها حتی روی آن اسم گذاشته بودند و به آن می گفتند «رگ عشق». وقتی کسی انگشتری در انگشت حلقه ی خود می اندازد یعنی قلبش تصرف شده.

حلقه در دست راست؛ پیشینه، کشورها و رسوم

رمی های باستان اولین کسانی بودند که حلقه ازدواج را به دست راست انداختند. آن ها اعتقاد داشتند دست چپ ناراضی و «غیر قابل اعتماد» است.

تا سال ها در هند رسم بود که فقط دست راست انگشتر بیندازند چون هندی ها دست چپ را «ناپاک» می دانند. امروزه اما زوج های هندی می توانند حلقه ازدواج را در هر دستی بیندازند.

در آلمان و هلند، حلقه نامزدی از طلا است و آن را به دست چپ می اندازند و حلقه ازدواج هم به دست راست انداخته می شود. این کار برای نشان دادن تغییری است که در موقعیت اجتماعی فرد به وجود می آید.

مردان یهودی طبق سنت به نشانه ی نامزدی یک حلقه به انگشت اشاره ی نامزد خود می اندازند. زنان یهودی معمولاً بعد از ازدواج آن حلقه را در انگشت حلقه ی همان دست خود می اندازند.

برخی کشورهایی که در آن ها حلقه ازدواج را به دست راست می اندازند: نروژ، دانمارک، اتریش، لهستان، بلغارستان، روسیه، پرتغال، اسپانیا و بلژیک (در بعضی مناطق)، گرجستان، صربستان، اکراین، یونان، لتونی، مجارستان، کلمبیا، کوبا، پرو و ونزوئلا.

انداختن حلقه در دست چپ؛ پیشینه، کشورها و رسوم

انداختن حلقه ازدواج در دست چپ یک رسم نسبتاً جدید است که تازه از اوایل قرن هجدهم به وجود آمد. پیش از آن، حتی در کشورهای انگلیسی زبان، حلقه را در دست راست می انداختند.

در برخی منابع قدیمی گفته شده تغییر دستی که از آن برای انداختن حلقه استفاده می شود از دست راست (دست غالب) به دست چپ (دست غیر غالب) به یک نشانه بدل شد که زنان با استفاده از آن احترام خود نسبت به همسرشان را ابراز می کردند (مردان در آن زمان حلقه ازدواج به دست نمی کردند).

در لبنان، ترکیه، سوریه و برزیل حلقه ازدواج را قبل از ازدواج به دست راست می اندازند و بعد از ازدواج به دست چپ.

برخی کشورهایی که در آن ها حلقه ازدواج را به دست چپ می اندازند: استرالیا، کانادا، بتسوانا، مصر، ایرلند، نیوزلند، آفریقای جنوبی، انگلیس، آمریکا، فرانسه، سوئد، فنلاند، جمهوری چک، سوئیس، رومانی، اسلوانی، کرواسی و اغلب کشورهای آسیایی.

چند حقیقت جالب دیگر

در سریلانکا داماد حلقه ازدواج را دست راست می اندازند و عروس دست چپ.

در کشورهایی که حلقه ازدواج را به دست چپ می اندازند، بسیاری بعد از مرگ همسر حلقه ی خود را در انگشت حلقه دست راست می اندازند. این کار نمادی است از پیوند ناگسستنی فرد با همسر درگذشته ی خود.

قبل از جنگ جهانی دوم مردان حلقه ازدواج به دست نمی کردند. سربازانی که در جایی دورتر از خانه و خانواده ی خود می جنگیدند به انداختن حلقه ازدواج روی آوردند که برای آن ها حکم یک یادآوری تسلی بخش داشت که همسر عزیزشان منتظر آن ها است.

با همه ی این ها اگر از آن دست آدم هایی هستید که علاقه ای به پیروی از سنت ها ندارند، انتخاب دستی که از آن برای انداختن حلقه ازدواج استفاده می شود مقوله ای است که باید با درنظر گرفتن راحتی خود و ترجیح شخصی تان در مورد آن تصمیم بگیرید. مثلاً بعضی چپ دست ها حلقه ازدواج خود را دست راست می اندازند صرفاً به این خاطر که نمی خواهند رنگ حلقه شان برود یا خش بردارد.

تماشای این ویدئو را به شما پیشنهاد می کنیم:

منبع: brightside
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود