برنامه جهانی غذا سازمان ملل برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۲۰ شد

برنامه جهانی غذا سازمان ملل برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۲۰ شد

بالاخره انتظارها به پایان رسید و کمیته نوبل نروژ جایزه صلح نوبل ۲۰۲۰ را امروز جمعه نهم اکتبر مصادف با هجدهم مهر ماه به برنامه جهانی غذا اهدا کرد، کمیته ای متعلق به سازمان ملل که در یک سال گذشته تلاشی قابل ستایش برای مبارزه با گرسنگی میلیون ها نفر در سراسر جهان انجام داده بود. برنامه جهانی غذا در واکنش به دریافت جایزه صلح نوبل در پیامی توییتری نوشت :«صلح و ریشه کنی گرسنگی تفکیک ناپذیرند». کمیته نوبل در نروژ برنامه جهانی غذا سازمان ملل را به خاطر مقابله با گرسنگی و کمک  به بهبود شرایط انسان های گرفتار در مناطق درگیری نظامی شایسته دریافت این جایزه دانست.

برنامه جهانی غذا برنده جایزه صلح نوبل 2020 شد

این کمیته اعلام کرد که برنامه جهانی غذا مانند «نیروی محرکی در تلاش برای ممانعت از به کار گیری گرسنگی به عنوان ابزاری نظامی در جنگ و درگیری ها» عمل کرده است. در بیانیه این کمیته آمده است: « نیاز به همبستگی بین المللی و همکاری چند جانبه “بیش از هر زمان دیگری آشکارتر است.  لازم به ذکر است که دونالد ترامپ، رییس جمهور ایالات متحده نیز از نامزدهای دریافت جایزه صلح نوبل بود. در کل ۲۱۰ شخص و ۱۰۷ سازمان در فهرست نامزدهای دریافت این جایزه قرار داشتند که از برجسته ترین آن ها می توان به گرتا تونبرگ، جریان دموکراسی خواه هنگ کنگ و لوجین ال هثلول فعال حقوق زنان عربستان سعودی اشاره کرد.

برنامه جهانی غذا برنده جایزه صلح نوبل 2020 شد

برنامه جهانی غذا بزرگترین گروه بشردوستانه در جهان است که به طور خاص گرسنگی را برطرف می کند و در جهت امنیت غذایی تلاش می کند». ارزش جایزه صلح نوبل ۱۰ میلیون کرون سوئد معادل ۱.۱ میلیون دلار است. تاکنون ۱۰۱ نفر یا سازمان برنده جایزه صلح نوبل شده است. سال ۲۰۱۸ نیز این جایزه به دنیس موکویگ اهل کنگو و نادیا مراد دختر ایزدی اهل عراق به خاطر تلاش هایشان برای پایان دادن به خشونت های جنسی به عنوان ابزاری جنگی تعلق گرفت. سال گذشته این جایزه به ابی احمد علی، نخست وزیر اتیوپی اهدا شد که با انعقاد یک توافق صلح با اریتره به یک بن بست نظامی ۲۰ ساله بین دو کشور به خاطر مشکلات مرزی پایان داد. باراک اوباما رییس جمهور ایالات متحده نیز در سال ۲۰۰۹ برنده این جایزه شده بود.

برنامه جهانی غذا برنده جایزه صلح نوبل 2020 شد

از دیگر چهره های سرشناس دریافت کننده این جایزه می توان به جیمی کارتر، ملاله یوسف زی، اتحادیه اروپا، سازمان ملل، کوفی عنان و مادر ترزا اشاره کرد. طی روزهای گذشته برندگان جایزه نوبل در بخش پزشکی، فیزیک، شیمی و ادبیات اعلام شده و فردا نیز برنده جایزه اقتصاد نوبل معرفی می گردد. اهدای جایزه نوبل براساس وصیت آلفرد نوبل، مخترع سرشناس سوئدی آغاز شد و اولین جایزه در سال ۱۹۰۱ اهدا شد.

لازم به ذکر است که هر برنده جایزه نوبل یک مدرک نوبل که یک اثر هنری خاص است، یک مدال نوبل و یک جایزه نقدی دریافت می کند که در صورت تعدد برندگان بین آن ها تقسیم می شود و هر برنده باید هنگام دریافت جایزه سخنرانی کند. البته این بدان معنا نیست که همه ساله این جوایز اهدا می شود بلکه در صورتی که فردی یا سازمانی شایسته دریافت جایزه شناخته نشود، جایزه ای اهدا نخواهد شد در دوران جنگ جهانی دوم اهدای جایزه نوبل برای چندین سال متوقف گردید.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود