دیدار با سردار ایرج مسجدی؛ سفیر ایران در عراق

دیدار با سردار ایرج مسجدی؛ سفیر ایران در عراق

ایرج مسجدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق، هفته پیش در فهرست تحریم های جدید ایالات متحده قرار گرفت. تنها ۲ هفته مانده به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ۱۳ آبان ماه امسال، ایرج مسجدی به همراه ۵ نهاد دیگر ایران به فهرست بلند بالای تحریم های کاخ سفید اضافه شد.

ایرج مسجدی در پی قرار گیری نامش در فهرست تحریم های کاخ سفید اعلام کرد که از تحریم توسط سران آمریکا خوشحال است. سردار سرتیپ پاسدار ایرج مسجدی، از مسئولان بلند پایه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که تصدی سفارت ایران در کشور عراق را از چند سال پیش بر عهده گرفت. ایرج جمشیدی ۶۴ سال دارد و متولد استان خوزستان است.

آمریکا علت تحریم ایرج جمشیدی را ادعای دخالت وی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور که ۳ نوامبر ۲۰۲۰ میلادی برگزار می شود اعلام کرده است. اکنون نام ایرج مسجدی در کنار ۵ نهاد ایرانی و ۲ عضو حزب الله لبنان در فهرست آخرین تحریم های آمریکا پیش از انتخابات این کشور قرار گرفته است.

سردار ایرج مسجدی در بخش نیروی زمینی نیروی قدس سپاه پاسداران مدت ها فعال بوده و از فرماندهان ایران در جنگ تحمیلی هشت ساله رژیم بعث علیه ایران بود. ایرج مسجدی به عنوان مشاور عالی سردار سپهبد قاسم سلیمانی در نیروی قدس نیز فعالیت می کرد. ایرج مسجدی پس از پایان فعالیت حسن دانایی فرد، سفیر ایران در بغداد شد. ریاست ستاد قرارگاه رمضان که نخسین قرارگاه برون مرزی سپاه پاسداران است، از کلکسیون فعالیت های ایرج مسجدی است.

انتخاب سردار سرتیپ پاسدار ایرج مسجدی به عنوان سفیر ایران در عراق در ۲۶ دی ماه سال ۱۳۹۵،؛ بازتاب های زیای در رسانه های خارجی داشت. ایرج مسجدی چند هفته پیش گفته بود که روابط ایران و عراق در همه زمینه های نظامی، سیاسی واقتصادی در سال ۲۰۲۱ میلادی توسعه خواهد یافت.

ایرج مسجدی سفیر ایران در عراق سال پیش اظهار نظر جنجالی داشت که با واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز مواجه شد. عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به اظهارات ایرج مسجدی درباره حمله به سربازان آمریکایی در عراق توسط نیروهای مسلح ایران اعلام کرد که تهران امیدواراست در خاورمیانه جنگی رخ ندهد و اوضاع تشدید نشود.

ایرج مسجدی سفیر ایران در عراق از مقتدا صدر به عنوان رهبر جریان مهم اجتماعی و مذهبی در عراق یاد کرده بود.

ایرج مسجدی
تصویر حضور سردار سرتیپ پاسدار ایرج مسجدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در اجتماع بزرگ مدافعان حرم در شهرستان آمل استان مازندران

ایرج مسجدی در سال ۲۰۱۹ میلادی در برنامه تلویزیونی دیدگاه در شبکه دجله گفته بود که در صورت حمله آمریکا به ایران، نیروهای آمریکایی را در عراق و هر جای دیگر مورد هدف قرار خواهیم داد و آمریکا به خوبی می داند که نیروهای مسلح ایران، اصلا شوخی ندارند.

در پی اظهارات سفیر ایران در عراق، سرلشکر تحسین الخفاجی، سخنگوی وزارت جنگ عراق اعلام کرد که بغداد به کشوری اجازه نمی دهد که قلمرو آن، میدان درگیری طرف های متنازع شود. مقامات عراقی تاکید کرده اند که عراق، نقطه شروع حمله به ایران نخواهد بود.

با این حال ، در پی ترور فرمانده نیروی قدس سپاه در بغداد در سال ۱۳۹۸، ایران برای نخستین بار پس از جنگ جهانی دوم و پس از پایان جنگ تحمیلی، یک پایگاه بزرگ نظامی آمریکا در عراق را با ۱۱ موشک دوربرد زمین به زمین مورد اصابت قرار داد که امریکایی ها هنوز از میزان تلفات وارده، طفره می روند. طفره رفتن آمریکایی ها از میزان تلفات، به اولین مناظره تلویزیونی کاملا هریس و مایک پنس معاونان نامزدهای ریاست جمهوری امریکا نیز کشیده شد. مقامات آمریکایی گفته بودند که ده ها تن از نیروهای آمریکایی پایگاه عین الاسد، دچار ضربه مغزی خفیف شده اند.

ایرج مسجدی مثل سردار دکتر قاآنی فرمانده جدید سپاه کل سپاه و سردار علیرضا رزم منش وزیر جدید صمت دولت حسن روحانی، هم رزم شهید سلیمانی بود. او چند وقت پیش مهمان برنامه دستخط شبکه ۵ سیما بود. اظهارات مسجدی در برنامه تلویزیونی ایران را در ویدیو بالا تماشا کنید که شما را با این فرمانده سپاه و سفیر ایران در عراق بیشتر آشنا می کند.

سفیر ایران در عراق گفته بود که در بامداد ۱۳ دی سال ۹۸ در زمان ترور سردار سلیمانی در سفارت بوده و پس از اعلام خبر، به محل حادثه رفته و توضیحاتش را در ویدیو بالا مشاهده کنید. ایرج مسجدی ارتباطی با عباس مسجدی رئیس سازمان پزشکی قانونی ندارد.

ایرج مسجدی متولد آبادان است و سالها در خاک عراق به عنوان مسئول نظامی ایران فعالیت داشته است. دوستان سردار مسجدی وی را ورزشکار فعال می دانند که مهربان و صبور است و همسرش میگفت که آشپزی بلد نیست.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • محمد اسفند ۲۱, ۱۳۹۹

    با سلام زمان دفاع مقدس این عزیز فرمانده من بود چطور می توانم یه ارتباطی با او داشته باشم