توقف آزمایش واکسن کرونای چین در برزیل به دنبال مرگ یک تن

توقف آزمایش واکسن کرونای چین در برزیل به دنبال مرگ یک تن

برزیل هفته ی گذشته آزمایش بالینی واکسن کرونای چین را به دنبال مرگ یکی از داوطلبین شرکت کننده در آزمایش متوقف کرد. محققان می گویند مرگ این شخص ارتباطی به واکسن کرونای چین نداشته.

مؤسسه ی بوتانتان که در شهر سائوپائولوی برزیل واقع شده، از سوم ماه جولای آزمایشات بالینی نمونه واکسن شرکت سینوواک چین را آغاز کرده بود.

اما با این حال سازمان نظارت بر سلامت برزیل دوشنبه ی هفته ی گذشته در بیانیه ای از وقوع «عوارض شدید جانبی» در روز ۲۹ اکتبر و توقف آزمایشات بالینی واکسن کرونای چین خبر داد.

دیماس کوواس رئیس مؤسسه بوتانتان به رسانه های داخلی برزیل از مرگ یک تن خبر داد اما گفت این اتفاق ربطی به واکسن چین ندارد.

کوواس گفت: «از آنجایی که در حال حاضر بیشتر از ۱۰ هزار داوطلب در این آزمایش با ما همکاری دارند، ممکن است شاهد مرگ برخی از آن ها باشیم. مرگ این شخص ارتباطی به واکسن ندارد و به همین دلیل حالا زمان توقف آزمایش ها نیست.»

سازمان نظارت بر سلامت برزیل اعلام کرد اطلاعات بیشتری در خصوص مرگ این شخص منتشر نخواهد کرد.

آزمایش واکسن کرونای چین در برزیل

این سازمان بیان کرد: «بر اساس اصول محرمانگی، شئون انسانی و اصل محافظت از شرکت کنندگان پژوهش ها، اطلاعات مربوط به داوطلبان تحقیقات بالینی باید محرمانه باقی بماند.»

«با توجه به توقف تحقیقات، به هیچ داوطلب جدیدی نباید واکسن تزریق شود.»

شرکت سینوواک چنین در بیانیه ای که روز چهارشنبه در وبسایت خود منتشر کرد، اعلام کرد واکسن تولیدی آن نقشی در این اتفاق نداشته است.

در این بیانیه آمده: «ما متوجه شدیم که رئیس مؤسسه بوتانتان معتقد است که این عوارض شدید جانبی ارتباطی به واکسن ندارد.»

«ما از بی خطر بودن این واکسن اطمینان داریم.»

مؤسسه ی بوتانتان قرار است یک نشست خبری در این زمینه برگزار کند.

خبر توقف واکسن کرونای چین کمی پس از آن منتشر شد که شرکت آمریکایی فایزر اعلام کرد واکسن کرونایی که با همکاری شرکت آلمانی بایون تک ساخته، ۹۰ درصد مؤثر است.

واکسن آزمایشی شرکت سینوواک یکی از چندین واکسنی است که چین آن ها را برای استفاده ی ضروری تأیید کرده و روند واکسینه کردن کادر درمان اصلی این کشور و خانواده های آن ها از چند هفته ی قبل آغاز شده است.

توقف آزمایشات واکسن کرونا اتفاق غیرمعمولی نیست.

۱۲ اکتبر شرکت آمریکایی جانسون اند جانسون به دنبال ابتلای یکی از شرکت کنندگان به یک بیماری ناشناخته آزمایش واکسن کرونای خود را متوقف کرد و در ماه سپتامبر شرکت بریتانیایی-سوئدی آسترازنکا به دلیل نگرانی ناشی از واکنش شدید احتمالی یک شرکت کننده ی انگلیسی، آزمایش واکسن خود را متوقف کرد.

در اواخر ماه اکتبر یک داوطلب ۲۸ ساله ی آزمایش واکسن کرونای شرکت آسترازنکا در برزیل بر اثر عوارض ناشی از ابتلا به ویروس کرونا درگذشت، گرچه برخی رسانه های برزیلی اعلام کردند به این شرکت کننده به جای واکسن آزمایشی، دارونما تزریق شده بود.

نماینده ی گروه واکسن آکسفورد که با شرکت آسترازنکا در ساخت این واکسن همکاری دارد، به رسانه ها اعلام کرد در آن زمان آزمایشات ادامه پیدا کرد چون هیچ نگرانی ای از بابت ایمنی واکسن وجود نداشت.

با وجود همکاری دولت برزیل با شرکت سینوواک چین در ساخت واکسن کرونا، ژائیر بولسونارو، رئیس جمهور برزیل، در ماه اوت اعلام کرد دولت او در نظر دارد ۱۰۰ میلیون دوز از واکسن کرونای شرکت آسترازنکا را به قیمت ۳۶۰ میلیون دلار پیش خرید کند.

بیشتر بخوانید:

هر آنچه که باید در مورد واکسن کرونا ساخته شده توسط شرکت داروسازی فایزر بدانید

با زوج ترک تبار کاشف واکسن کرونا آشنا شوید

 

تماشای این ویدئو را به شما پیشنهاد می کنیم:

منبع: businessinsider
بدون نظر

ورود