چین از بی خطر و مؤثر بودن واکسن کرونا خود خبر داد

چین از بی خطر و مؤثر بودن واکسن کرونا خود خبر داد

نتایج تحقیقات اولیه از بی خطر بودن یک واکسن کرونا چین و توانایی آن در ایجاد پاسخ ایمنی حکایت دارد.

فاز یک و دو آزمایش یکی از واکسن های کرونای چین به نام کروناواک (CoronaVac) با شرکت بیش از ۷۰۰ داوطلب عاری از بیماری ۱۸ تا ۵۹ ساله در چین از ۱۶ آوریل تا ۵ مه انجام شد.

بر اساس نتایج اولیه ی منتشر شده در نشریه ی The Lancet Infectious Diseases به نظر می رسد این واکسن بی خطر بوده و در تمامی دوزهای تست شده نتایج خوبی داشته است.

شایع ترین عارضه جانبی گزارش شده برای این واکسن احساس درد در قسمت تزریق بوده است.

طی ۱۴ روز آزمایش دوز نهایی، بعد از دو بار تزریق واکسن مذکور با دو هفته فاصله زمانی،  محققان شاهد ایجاد پاسخ های آنتی بادی قدرتمندی بودند. این مسأله حتی درباره ی کمترین دوز آزمایش شده، به میزان ۳ میلی گرم، هم صدق می کرد.

اثربخشی واکسن کرونا چین

محققان می گویند سطح آنتی بادی تولید شده توسط این واکسن کمتر از میزان مشاهده شده در بدن کسانی است که به کووید-۱۹ مبتلا شدند و از آن بهبود یافتند. اما آن ها می گویند این واکسن ممکن است از ما در برابر ویروس کرونا محافظت کند.

هدف اصلی این تحقیق ارزیابی پاسخ ایمنی و بی خطر بودن واکسن بود و قرار نبود میزان مؤثر بودن آن در جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا مورد بررسی قرار گیرد.

یافته های فاز سوم آزمایش واکسن کمک خواهد کرد محققان پی ببرند آیا پاسخ ایمنی ایجاد شده بر اثر واکسن کروناواک برای محافظت از افراد در برابر بیماری کافی است یا نه.

بر اساس مقاله ی منتشر شده، پاسخ های ایمنی ناشی از این واکسن ممکن است ظرف ۲۸ روز بعدی اولین ایمن سازی، از طریق تزریق دو دوز از واکسن کرونا با فاصله ی زمانی ۱۴ روز، ایجاد شوند.

این تحقیق تنها بر روی افراد بزرگسال عاری از بیماری ۱۸ تا ۵۹ ساله صورت گرفته بود و به تحقیقات دیگری نیاز است تا واکسن مورد نظر در دیگر گروه های سنی و همینطور افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای هم مورد آزمایش قرار گیرد.

پروفسور فنگای ژو، سرپرست تحقیق، از مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های چین گفته: «یافته های ما نشان می دهد واکسن کروناواک قادر به ایجاد پاسخ ایمنی سریع ظرف ۴ هفته ی بعدی ایمن سازی، از طریق تزریق دو دوز از واکسن با فاصله ی زمانی ۱۴ روز است.»

«ما معتقدیم که این امر این واکسن را برای استفاده ی اضطراری در این همه گیری مناسب می کند.»

«در طولانی مدت، زمانی که ریسک ابتلا به کووید-۱۹ کمتر است، یافته های ما نشان می دهد دریافت دو دوز از واکسن با فاصله ی زمانی یک ماهه، به جای فاصله ی دو هفته ای، احتمالاً برای ایجاد پاسخ های ایمنی قوی تر و طولانی تر مناسب تر است.»

«با این حال به تحقیقات بیشتری نیاز است تا معلوم شود پاسخ آنتی بادی ایجاد شده تا چه مدت بعد از هر دو شیوه ی واکسیناسیون دوام می آورد.»

واکسن کروناواک از یک ویروس ساخته شده که به روش شیمیایی غیر فعال شده و بر اساس گونه ای از ویروس کرونا است که از یک بیمار در چین کشت شده بود.

محققان چینی اما به نقاط ضعف متعدد پژوهش خود هم اشاره کرده اند، از جمله اینکه در فاز دوم آزمایش پاسخ های سلول های T مورد بررسی قرار نگرفت، سلول هایی که یکی دیگر از سلاح های پاسخ ایمنی به عفونت های ویروسی هستند. این امر در فاز سوم تحقیق مورد مطالعه قرار خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید:

توقف آزمایش واکسن کرونای چین در برزیل به دنبال مرگ یک تن

اثر بخشی ۹۵ درصدی واکسن کرونا شرکت آمریکایی مادرنا

۳ پزشک روسی دریافت کننده واکسن کرونا «اسپوتنیک وی» به کووید-۱۹ مبتلا شدند

هر آنچه که باید در مورد واکسن کرونا ساخته شده توسط شرکت داروسازی فایزر بدانید

با زوج ترک تبار کاشف واکسن کرونا آشنا شوید

 

تماشای این ویدئو را به شما پیشنهاد می کنیم:

منبع: mirror
دیجیاتو
بدون نظر

ورود