تصمیم ترامپ برای لغو دریافت تابعیت آمریکا از طریق تولد در این کشور

تصمیم ترامپ برای لغو دریافت تابعیت آمریکا از طریق تولد در این کشور

وبسایت The Hill به نقل از دو منبع در گزارشی بیان کرد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در فکر اقدامی اجرایی برای لغو قانون دریافت تابعیت آمریکا از طریق تولد در این کشور، در هفته های پایانی حضورش در کاخ سفید است.

طبق قانون دریافت تابعیت از طریق تولد، هر کسی که در خاک ایالات متحده متولد شود تابعیت آمریکا را در دم دریافت می کند، چه پدر و مادرش شهروند آمریکا باشند و چه نه.

بیشتر از ۳۰ کشور دنیا که عمده ی آن ها در نیمکره ی غربی زمین هستند، قانون اعطای تابعیت از طریق تولد را دارند.

کامالا هریس، معاون جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا از جمله افرادی است که تابعیت آمریکا را از این طریق دریافت کرده اند. وقتی هریس در سال ۱۹۶۴ در ایالت کالیفرنیا به دنیا آمد مادر هندی و پدر جاماییکایی اش شهروند آمریکا نبودند اما او خود تابعیت آمریکا را دریافت کرد.

ترامپ از سال ۲۰۱۶ که در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شرکت کرد، مخالفت خود با این قانون را ابراز کرده است، امری که سبب درگرفتن بحث های ضد مهاجرتی در آمریکا شد. او این موضوع را بار دیگر در مصاحبه ی سال ۲۰۱۸ خود با وبسایت Axios مطرح کرد. ترامپ در این مصاحبه گفت ممکن است که فرمان اجرایی ای برای پایان دادن به این رویه صادر کند.

با این حال، اکثریت قریب به اتفاق متخصصان محافظه کار و لیبرال حوزه ی قانون در آمریکا این ادعا را رد کرده اند. به قانونی که در قانون اساسی آمریکا آمده تنها با یک اصلاحیه ی جدید می توان پایان داد.

بحث های ضد و نقیضی طی سالیان درباره ی قانون دریافت تابعیت از طریق تولد در آمریکا وجود داشته است.

به گفته ی آر. جی. هامن، مدیر روابط دولتی فدراسیون اصلاحات مهاجرتی آمریکا می گوید قانون اصلی که در قانون اساسی آمریکا آمده برای تضمین اعطای تابعیت آمریکا به برده هایی بود که آزاد می شدند. هامن اعطای خودکار تابعیت به فرزندان مهاجران غیرقانونی و کسانی که صرفاً برای زایمان در خاک آمریکا به این کشور می آیند را استفاده ی نادرست از این قانون می داند.

به گفته ی هامن اگر رئیس جمهور بالاخره فرمانی اجرایی برای محدود کردن دریافت تابعیت از طریق تولد صادر کند، این وظیفه ی دیوان عالی آمریکا خواهد بود که یک بار برای همیشه این مسأله را حل کند.

جان ایستمن، عضو مؤسسه ی راست گرای کلرمونت هم که از مخالفان این قانون است می گوید معنای بخشی از آن این است که کسی می تواند هنگام تولد تابعیت آمریکا را دریافت کند که والدینش تابعیت کامل سیاسی آمریکا را داشته باشند، یعنی افرادی که گرین کارت آمریکا را دارند یا شهروند آن هستند.

با این حال صحبت های هامن و ایستمن مخالفانی هم در آمریکا دارد و برخی تفسیر آن ها از این قانون را نادرست می دانند.

به گفته ی وبسایت The Hill، دولت ترامپ می داند در صورت صدور فرمان اجرایی برای این قانون، این موضوع فوراً در دادگاه به چالش کشیده می شود، به همین دلیل آن ها امیدوارند بتوانند خود کنترل تصمیم گیری درباره ی این قانون را در دست گیرند.

بیشتر بخوانید:

کندوکاوی در ریشه آلمانی اسکاتلندی دونالد ترامپ ؛ ترامپ های مهاجر چطور از آمریکا سردر آوردند؟

منبع: businessinsider
بدون نظر

ورود