واکنش سینمای ایران به درگذشت استاد پرویز پورحسینی

واکنش سینمای ایران به درگذشت استاد پرویز پورحسینی

پرویز پورحسینی هنرپیشه پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون کشورمان صبح روز ۷ آذر ماه ۹۹ به کاروان هنرمندان قربانی کرونا پیوست و دار فانی را وداع گفت. چند روز پیش، چنگیز جلیلوند (استاد دوبله ایران و صدای ماندگار) و استاد کامبوزیا پرتوی (فیلمنامه نویس و کارگردان سینمای ایران) هم قربانی کرونا شد و درگذشت.

پرویز پورحسینی چندمین هنرمند صاحب نام ایران در سال کرونایی ۹۹ است که قربانی کووید ۱۹ می شود. پرویز پروحسینی در سن ۷۹ سالگی درگذشت و ایران یکی از چهره های مطرح بازیگری خود را از دست داد. پرویز پورحسینی صبح جمعه در بیمارستان فیروزگر تهران جان باخت. او در بیش از ۱۰۰ فیلم و تئاتر و سریال در ۴۰ سال اخیر نقش آفرینی کرده بود.

پرویز پورحسینی شخصیت آرام و موجه و با ادب و آرامی داشت و بعضی ها در شبکه اجتماعی به وی لقب «همه چی دان» داده اند. استاد پرویز پورحسینی متولد بیستم شهریور ماه سال ۱۳۲۰ در تهران بود. در سال چهل و هشت، از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران در رشته بازیگری دانش آموخته شده و در آثار کارگردانان نامداری چون پیتر بروک، بهرام بیضایی، استاد علی حاتمی و حمید سمندریان و مسعود کیمیایی، نقش آفرینی کرد.

واروژ کریم مسیحی و امرالله احمدجو نیز از جمله کارگردانان سینمای ایران است که سابقه همکاری با پرویز پورحسینی دارند. پرویز پورحسینی ۲ پسر به نام پورنگ و صادق داشت. پرویز پورحسینی از ۲۴ آبان ماه ۹۹ در پی ابتلا به ویروس کووید ۱۹، در بیمارستان فیروزگر تهران بستری شده بود. پرویز پورحسینی سابقه دریافت سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم و تئاتر فجر نداشت و صفحه ای در اینستاگرام ندارد.

استاد پرویز پرستویی نیز در پی درگذشت پرویز پورحسینی نوشت لعنت بر کرونا. پرویز، هنرمند خوش اخلاق و فهیم بود. افتخار همکاری در اداره تئاتر با وی داشتم. بهنوش بختیاری دیگر هنرپیشه سینما و تلویزیون ایران نیز پرویز پورحسینی را استاد مسلم بازیگران دانست و درگذشتش را به هنر ایران تسلیت گفت. بهنوش طباطبایی (همسر سابق مهدی پاکدل) نیز در اینستانوشته ای، درگذشت پرویز پورحسینی را به عنوان بازیگر مهربون و شریف تسلیت گفت.

عکس های پرویز پورحسینی
اینستانوشته پرویز پرستویی در سوگ پرویز پورحسینی
اینستانوشته بهنوش بختیاری در سوگ پرویز پورحسینی
اینستانوشته بهنوش طباطبایی در سوگ پرویز پورحسینی

در تلویزیون، بیش از ۳۰ سال شاهد نقش آفرینی پرویز پورحسینی بودیم. کارهای تلویزیونی پرویز پورحسینی در ۲۰ سال اخیر به شرح زیر است:

  • سریال بیگانه با من است در سال ۱۳۹۸ به کارگردانی احمد امینی در شبکه ۲
  • سریال تاریکی شب روشنایی روز به کارگردانی حجت قاسم زاده اصل در سال ۱۳۹۷ در شبکه ۲
  • سریال بچه مهندس فصل اول و دوم به کارگردانی علی غفاری در شبکه ۲
  • سریال گمشدگان به کارگردانی رضا کریمی در شبکه ۲
  • سریال میکائیل به کارگردانی سیروس مقدم در شبکه ۱
  • سریال هفت سنگ به کارگردانی علی رضا بذرافشان از شبکه ۳
  • سریال شیدایی به کارگردانی محمد عسگرپور در شبکه ۳
  • سریال مثل هیچ کس به کارگردانی حسین برزیده شبکه ۲
  • سریال سایه تنهایی به کارگردانی بیژن شکر ریز محصول شبکه ۱
  • سریال یک مشت پر عقاب به کارگردانی اصغر هاشمی محصول شبکه ۳

آثار سینمایی پرویز پورحسینی

پرویز پورحسینی از سال ۱۳۵۱ تا به امروز در ده ها فیلم سینمایی نقش آفرینی کرد. فیلم کمال الملک علی حاتمی در سال ۱۳۶۲ نخستین کار سینمایی او بود. بعد در مردی که موش شد بازی کرد. سپس خط پایان در سال ۱۳۶۴ و میهمانی خصوصی در سال ۶۵ .سپس در باشو غریبه کوچک در سال ۶۵ حضور یافت و به کشتی آنجلیکا که بیگ پروداکشن در سال ۶۷ بود پیوست. سفر عشق، راز کوکب، چاووش، مریم مقدس، خواب لیلا، کمیته مجازات،قاتل اهلی، صدای منو می شنوید،پشت دیوار سکوت و جاده قدیم از آثار سینمایی مرحوم پرویز پورحسینی بود.

پرویز پور حسینی چند سال پیش در برنامه دورهمی شبکه نسیم به مجری گری مهران مدیری حضور یافت که در ویدیو بالا تماشا کنید. او درباره زندگی و آثارش حرف های جالبی زده بود.

ویدیو حضور پرویز پورحسینی در برنامه خندوانه شبکه نسیم با مجری گری رامبد جوان را نیز در ویدیو زیر تماشا کنید.

انجمن بازیگران سینمای ایران نیز درگذشت پرویز پورحسینی را تسلیت گفت. درگذشت پرویز پورحسینی آذر ماه غمناکی را در اینستاگرام سلبریتی های ایرانی عرصه بازیگری به وجود آورد و برخی با انتشار تصاویری، یاد پرویز پورحسینی هم بازی آن ها در برنامه های مختلف را گرامی داشتند.

تصویر آخرین نکوداشت استاد در تهران در حضور بزرگان سینما و تئاتر ایران

 سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز                             مرده آن است که نامش به نکویی نبرند

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۲ نظر

ورود