محققان: تمساح ها می توانند دم تازه درآورند

محققان: تمساح ها می توانند دم تازه درآورند

خزندگان کوچکی مثل انواع مارمولک به توانایی خارق العاده شان در رشد دوباره ی دم خود مشهورند که مهارت نجات بخشی در طبیعت محسوب می شود. اما تحقیقات نشان داده این خزندگان تنها عضو از خانواده ی مهرداران تخم گذار نیستند که از توانایی رشد دوباره ی دم خود برخوردارند.

محققان کشف کردند بچه تمساح ها هم قابلیت رشد دوباره ی دم خود تا حداکثر ۲۳ سانتیمتر یا ۱۸ درصد از کل طول بدن شان را دارند.

گروهی از دانشمندان دانشگاه ایالت آریزونا و دپارتمان حیات وحش و شیلات لوییزیانا با استفاده از تکنیک های پیشرفته ی عکس برداری و متدهای اثبات شده ی مطالعه و بررسی آناتومی و شکل گیری بافت، متوجه شدند دم جدید تمساح ها از یک اسکلت اصلی غضروفی تشکیل شده بود و هیچ استخوانی در آن وجود نداشت، دو موردی که از ویژگی های هم فرآیند احیاء بافت هستند و هم فرآیند ترمیم زخم.

کنرو کوسومی، از محققان این پژوهش گفته: «اسکلتی که دوباره رشد کرده بود با بافت و پوست متصل کننده احاطه شده اما فاقد هر گونه ماهیچه ی اسکلتی بود (در مارمولک ها دم جدید با ماهیچه ی اسکلتی رشد می کند).»

کوسومی همچنین گفت که حتی یک دم جدید بدون ماهیچه هم برای این شکارچیان عظیم الجثه ضروری است.

این گروه تحقیقاتی می گویند درک این محدودیت ها ممکن است به ایجاد روش های درمانی احیا کننده در انسان ها کمک کند.

جین ویلسون رالز دیگر محقق دست اندر کار در این پژوهش گفته: «ما می دانیم انسان ها – که قدرت رشد دوباره ندارند – از همان سلول ها و خط سیری برخوردارند که در دیگر حیوانات برای رشد دوباره مورد استفاده قرار می گیرد.»

«اگر این حیوان عظیم الجثه این توانایی را دارد، آیا ما می توانیم از این مسأله برای کمک به کسانی بهره بگیریم که دست و پای خود را از دست داده اند یا قربانیان سوختگی که به بازسازی پوست نیاز دارند؟»

کوسومی البته افزود این اتفاقی نیست که بتوانیم فردا شاهد آن باشیم اما ممکن است تا پایان قرن به آن دست یابیم.

بیشتر بخوانید:

۱۲ حقیقت جالب درباره توانایی های خارق العاده «مارمولک ها»

اژدهای کومودو؛ سوسمار غول پیکری که بدون جفت گیری نیز تولید مثل می کند

با پرل آشنا شوید: تمساحی فوق العاده با پوستی سفید و نادر

 

تماشای این ویدئو را به شما پیشنهاد می کنیم:

منبع: cnn
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود