راهنمای خرید هواپز: جانشین های سالم برای سرخ کن

راهنمای خرید هواپز: جانشین های سالم برای سرخ کن

غذاهای ترد مثل سیب زمینی که بدون روغن یا با کمترین میزان روغن تهیه می شوند این روزها طرفداران زیادی دارند. سرخ کردن با کمترین روغن هم اخیرا از طریق دستگاه هایی به نام هواپز میسر شده است که به گفته شرکت تحقیقات بازار NPD Group حالا طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارند.

هواپزها غذا را سرخ نمی کنند و در اصل یک فن با به گردش درآوردن هوای داغ، غذای موجود درون آنها را با سرعت بالا می پزد و ترد می کند. این دستگاه ها همچنین قابلیت طبخ یا گرم کردن غذا هم دارند. Consumer Reports با بررسی ۲۰ مدل هواپز موجود در بازار از برندهای مختلف از جمله فیلیپس و نینجا راهنمای خرید خوبی را برای انتخاب هواپز منتشر کرده که در ادامه توجه شما را به برخی از مهم ترین نکات در این باره جلب می کنیم.

سیب زمینی سرخ شده و بال کبابی صرفا دو مورد از غذاهایی هستند که میتوان با خرید هواپز در منزل طبخ کرد و هواپزها قابلیت پختن مواد غذایی متنوعی از قبیل ماهی، سبزیجات شامل کلم بروکلی و بسیاری موارد دیگر را دارند.

آزمایش شده برای آشپزخانه شما

هواپزها میتوانند طیف وسیعی از غذاها شامل سیب زمینی سرخ شده، بال کبابی و ناگت مرغ را از طریق محصولات تولیدی برندهای مختلف بپزند. بد نیست اشاره کنیم که هواپزها (خرید هواپز ساپر از دیجی کالا) صرفا به چند دقیقه برای گرم شدن نیاز دارند، این در حالیست که سرخ کن ها باید دست کم ۱۵ دقیقه از قبل روشن شوند تا روغن را به دمای مناسب برسانند. البته سرخ های قدیمی سریع تر از هواپزها کار سرخ کردن را انجام می دهند اما اگر صرفا بخواهید از نظر زمان لازم برای گرم شدن انتخاب کنید هواپزها بهتر هستند.

هنگام خرید به چه نکاتی دقت کنیم

ظرفیت و فضای آشپزخانه

هواپز

هواپزها در ظرفیت ها و ابعاد مختلف در بازار موجود هستند که به ترتیب در پایین به آنها اشاره شده است.

نیم تا دو لیتر

این ظرفیت برای افراد مجرد یا آشپزخانه هایی مناسب است که فضای پیشخوان کوچکی دارند. افرادی که کاروان های سفری دارند هم بهتر است از هواپزهای نیم تا دو لیتری در فضای کوچک خودروی خود استفاده نمایند. البته در صورتی که بخواهید چندین بار خوراکی مورد نظرتان را با دستگاه سرخ کنید، این ظرفیت به خانواده های کوچک هم توصیه می شود.

۲ تا ۴ لیتر

این ظرفیت برای زوج ها و خانواده های کوچک مناسب است. همچنین خانواده های تک نفره که زیاد از سرخ کن استفاده می کنند هم بهتر است به جای مدل نیم لیتری این ظرفیت را خریداری کنند. هواپزهای دو تا ۴ لیتری با ظرفیت متوسط خود برای آنهایی مناسبند که علاقه ای به مدل های چندان جاگیر ندارند.

۴ تا ۶ لیتری

این گزینه برای خانواده های سه تا پنج نفره و آشپزخانه های بزرگ مناسب است. اگر هم دوست دارید غذا را به مقدار زیاد برای طول هفته خود آماده کنید این ظرفیت مخصوص شماست.

امکانات هواپزها هم به شرح زیر است:

هواپزها بسته به پولی که بابت خریدشان پرداخت میکنید دارای امکانات و قابلیت های مختلف هستند که در میانشان برخی کاربردی و برخی دیگر بلااستفاده هستند. در ادامه به برخی از این امکانات اشاره خواهیم کرد.

  • سینی جمع کننده روغن که روغن اضافه را حین طبخ گوشت در خود جمع می کند تا راحت تر بتوانید دستگاه را تمیز کنید.
  • مد ویژه گرمکن که برای آماده سازی زودهنگام غذا مناسب است. با این تنظیمات میتوانید غذا را با دمای مناسب برای سرو آماده کنید.
  • طراحی مناسب برای شستشو و قطعات ایمن برای استفاده در ماشین ظرفشویی که تمیز کردن دستگاه را بسیار ساده می کنند. پوشش نچسب در بخش کشویی و سبد این هواپزها کار تمیز کردنشان را بسیار راحت می کند.
  • قطعات جانبی: شما میتوانید با کمک یک سینی دو لایه ظرفیت هواساز خود را دوبرابر کنید و غذا را به صورت دو طبقه درون دستگاه بگذارید. همچنین برخی مدل ها دارای لوازم جانبی جداگانه برای گریل کردن هستند.
  • حالت های مختلف برای طبخ غذا: برخی هواپزها دارای حالت های مختلف از جمله roast (برشته کردن)، تستر، گرم کن یا آرامپز هستند.
  • همزن خودکار: برخی هواپزها دارای مکانیزمی به نام همزن خودکار هستند که حین پختن غذا آن را هم میزند تا دیگر نیازی به باز کردن درب دستگاه و جابجا کردن غذا برای طبخ یکدست آن نداشته باشید.
  • سبد چرخان: در برخی هواپزها علاوه بر اینکه مخزن دستگاه با زوایه مشخصی کج می شود، سبد آن نیز به صورت خودکار می گردد تا غذا به صورت یکنواخت طبخ شود و این قابلیت میتواند بسیار کاربردی باشد.
  • تایمر: برخی هواپزها مانند فیلیپس دارای تایمر دستی برای تنظیم زمان طبخ غذا هستند و برخی دیگر نظیر محصولات تفال تایمر دیجیتالی دارند که بهتر از انواع دستی است.
  • کنترل دما: برخی هواپزها از جمله محصول تفال دارای مکانیزم کنترل دما هستند که امکان انتخاب دمای طبخ از ۸۰ تا ۲۰۰ درجه سانتی گراد را برای کاربرانشان فراهم می کنند هرچند داشتن این قابلیت لزوما به معنای عملکرد بهتر است و ثابت شده که بعضا مدل های فاقد کنترلر دما بهتر عمل می کنند.

 

منبع: which
دیجیاتو
بدون نظر

ورود