پای ویروس کرونا به قطب جنوب هم باز شد

پای ویروس کرونا به قطب جنوب هم باز شد

آنتارکتیکا یا همان قاره قطب جنوب که زمانی تنها قاره ای محسوب می شد که ویروس کرونا به آن راه پیدا نکرده بود، از اولین موارد ابتلا به کووید-۱۹ در خود خبر داده است. ۳۶ نفر از نیروهای یک پایگاه تحقیقاتی کشور شیلی به این ویروس مبتلا شده اند که ۲۶ نفر آن ها عضو ارتش شیلی و ۱۰ نفر دیگر از کارگران بخش تعمیر و نگهداری پایگاه هستند.

روز دوشنبه ی این هفته یک رسانه ی اسپانیایی زبان از شیوع ویروس کرونا در یکی از پایگاه های تحقیقاتی کشور شیلی در قطب جنوب خبر داد.

ارتش شیلی در بیانیه ای اعلام کرد: «انجام بهنگام اقدامات پیشگیرانه کمک به پرسنل مذکور را ممکن ساخت. این افراد تحت کنترل پزشکی قرار گرفتند و تست پی سی آر بر روی آن ها انجام شد که نتیجه ی آن مثبت بود.» به گفته ی رسانه ها، تست کرونای ۳ نفر از خدمه ی کشتی پشتیبانی پایگاه هم بعد از بازگشت آن ها از مأموریت خود به قطب جنوب مثبت از آب درآمده است.

۳۶ نفری که تست آن ها مثبت از آب در آمده به شهر پونتا آرناس شیلی منتقل شده اند که گفته می شود در آنجا قرنطینه شده اند و در شرایط مناسبی به سر می برند.

پایگاه تحقیقاتی مذکور یکی از ۱۳ پایگاه کشور شیلی در قطب جنوب است.

تلاش ها برای در امان نگهداشتن قاره قطب جنوب از ویروس کرونا هزینه هایی در پی داشته است. تمامی پروژه های بزرگ تحقیقاتی در قطب جنوب متوقف شده است. این اتفاق فعالیت تحقیقاتی دانشمندان سرتاسر دنیا را مختل ساخته است.

گرچه قاره قطب جنوب ساکنین دائمی ندارد، اما هزار محقق و مسافر دیگر در زمستان در این جزیره اقامت داشتند.

در ماه مارس زمانی که بیشتر کشورهای دنیا در واکنش به شیوع سریع ویروس کرونا دست به قرنطینه و محدودیت های شدید کرونایی زدند، برای مسئولین برنامه های در حال اجرا در قاره قطب جنوب مسجل شد که این همه گیری به فاجعه ای بزرگ بدل خواهد شد. این قاره که شدیدترین توفان ها و سردترین دماها را دارد و مساحت آن تقریباً به اندازه ی کشور ایالات متحده آمریکا و مکزیک است، برای کارکنان پایگاه های ۴۰ ساله ی آن همواره خطرناک بوده است.

منبع: theguardian
بدون نظر

ورود