خوابیدن با دهان باز در کودکان چه مضراتی دارد؟

خوابیدن با دهان باز در کودکان چه مضراتی دارد؟

تماشای تک تک لحظات زندگی فرزند خود بسیار لذتبخش است، از چهار دست و پا راه رفتن و غذا خوردن او گرفته تا برداشتن اولین قدم های زندگی یا خوابیدنش. بعضی پدر و مادرها خوابیدن کودک شان با دهان باز را اتفاق بامزه و شیرینی می دانند اما نفس کشیدن از دهان در کودکان آنقدری که در نگاه اول ممکن است به نظر برسد بی ضرر نیست. در حقیقت این مسأله می تواند نشان دهنده ی مشکلاتی جسمی مختلفی باشد و در عین حال مشکلات دیگری هم ایجاد کند.

در ادامه می خواهیم ببینم خوابیدن با دهان باز در کودکان چه مضراتی دارد.

تنفس از دهان در خواب امر طبیعی ای نیست

ما به گونه ای خلق شده ایم که از بینی نفس بکشیم و این مسأله علل مختلفی هم دارد. برخی فواید حیاتی تنفس از بینی برای سلامت ما به این شرح است:

  • بینی ما هوا را هنگام تنفس فیلتر و آن را از سموم و ذرات خارجی پاک می کند. علاوه بر این، هوا در مجاری بینی مرطوب می شود.
  • بینی ما هوا را طوری گرم می کند که دمای آن برای ریه ها مناسب باشد.
  • بینی ما کمک می کند دنیای پیرامون خود را استشمام کنیم.

گرچه تنفس گاه و بیگاه از دهان امری طبیعی است (مثل زمانی که صحبت می کنیم یا درگیر کاری فیزیکی ای می شویم)، اما به گونه ای خلق شده ایم که عمدتاً از بینی خود نفس بکشیم.

مشکلات پزشکی زیادی هست که می توانند باعث شوند کودک شما از دهان نفس بکشد. این مشکلات عبارتند از: گرفتگی بینی (در اثر آلرژی، سینوزیت یا دیگر مشکلات)، التهاب یا دیگر انواع گرفتگی همچون پولیپ. عادت تنفس از دهان در برخی از ما از دوران کودکی شکل گرفته است.

اگر کودک تان عادت دارد با دهان باز بخوابد، این مسأله را باید نگران کننده تلقی کنید. برخی از مشکلات جسمی ای که در اثر تنفس از دهان در کودکان به وجود می آیند به این شرح است:

۱- اختلال وقفه تنفسی در خواب

به گفته ی پزشکان، تنفس از دهان می تواند آغازگر اختلال وقفه تنفسی در خواب باشد (یا اگر فرد از قبل به این اختلال مبتلا باشد، باعث تشدید آن شود) و یکی از جدی ترین عوارض جانبی عادت تنفس از دهان محسوب می شود.

اختلال وقفه تنفسی در خواب نوعی اختلال خواب است و زمانی رخ می دهد که تنفس فرد یکباره قطع می شود و سپس دوباره ادامه پیدا می کند. علائم اختلال وقفه تنفسی در خواب عبارتند از قطع ناگهانی تنفس در خواب، خروپف با صدای بلند، خشکی دهان بعد از بیدار شدن از خواب، بی خوابی و احساس خستگی در طول روز. اختلال وقفه تنفسی در خواب به خودی خود خطرناک است و می تواند باعث مشکلات دیگری هم مثل مشکلات قلبی، کبدی و متابولیک شود.

در تصویر بالا نوع انسدادی اختلال وقفه تنفسی به تصویر کشیده شده که زمانی رخ می دهد که ماهیچه های حلق شل می شوند و اجازه نمی دهند هوا از مسیر درست عبور کند.

۲- خشکی دهان و پوسیدگی دندان ها

وقتی از دهان نفس می کشیم جریان هوا باعث خشکی لب ها و کل دهان از جمله لثه ها می شود. این مسأله باعث بروز تغییراتی در باکتری هایی می شود که به طور طبیعی در دهان ما زندگی می کنند، امری که می تواند موجب پوسیدگی دندان ها و بروز مشکلاتی در لثه ها شود.

۳- به هم ریختگی دندان ها و دیگر مشکلات دندانی و فکی

عادت تنفس از دهان به جای بینی مشکلات زیادی برای دندان ها و فک ایجاد می کند. شکستگی و به هم ریختگی دندان ها، جفت نشدن دندان ها رو هم و مشخص شدن لثه هنگام خنده، تنها گوشه ای از این مشکلات هستند.

تنفس از دهان باعث می شود صورت شکل نامناسبی پیدا کند به طوری که چانه کوچک تر و بینی بزرگ تر به نظر برسد.

۴- کشیده و باریک شدن صورت

طبق تحقیقات، تنفس از دهان و نحوه ی قرارگیری زبان در این حالت باعث کشیده شدن قسمت تحتانی صورت می شود. این مسأله در کودکان بعد از ۵ سالگی آشکار می شود. تنفس از دهان می تواند باعث محدب شدن صورت هم شود، حالتی که در آن چانه کوچک و پیشانی برآمده است.

منبع: brightside
بدون نظر

ورود