پیدا شدن تخم کرم در مغز زن استرالیایی پس از ۷ سال سردرد

پیدا شدن تخم کرم در مغز زن استرالیایی پس از ۷ سال سردرد

پزشکان پی بردند سردردهای یک زن ۲۵ ساله ی استرالیایی که به قدری شدید بود که او را دچار مشکلات شدید بینایی کرده بود، به دلیل وجود تخم های یک کرم نواری در مغز او بوده است.

طبق آنچه در نشریه ی علمی Tropical Medicine and Hygiene منتشر شده این زن استرالیایی از ۱۸ سالگی ۲ تا ۳ بار در ماه دچار سردردهایی آنچنان شدید می شد که دید او را مختل می کرد.

گرچه مصرف داروهای مسکن بدون نسخه به رفع سردردها کمک می کرد اما وضعیت بینایی او بدتر می شد و سردردهایش دوباره باز می گشتند. این زن بالاخره تصمیم گرفت به پیش پزشک رود.

پزشکان در جریان عمل جراحی مغز این زن کیستی مملوء از لارو یافتند

پزشکان برای بررسی علت سردردهای این زن از مغز او ام آر آی گرفتند و در آن به تصور خود یک تومور مغزی یافتند.

اما وقتی این زن برای برداشتن تومور تحت عمل جراحی قرار گرفت، پزشکان کشف باورنکردنی ای کردند: آن غده یک تومور مغزی نبود، بلکه کیستی مملوء از لارو یا تخم کرم نواری بود.

پزشکان موفق شدند کیست را بدون مشکل بردارند و زن استرالیایی به درمان بیشتر نیاز پیدا نکرد.

اما اگر کرم ها از تخم بیرون آمده و به دیگر قسمت های بدن زن رفته بودند، این مسأله می توانست جان او را به خطر اندازد.

کرم های نواری اگر در بدن باقی بمانند، می توانند باعث مشکلی به نام سیستی ‌سرکوزیس یا تجمع لارو در دستگاه عصبی، ماهیچه ها، پوست و چشم ها شوند، امری که می تواند منجر به تشنج شود.

پزشکان نمی دانند لاروها چگونه از مغز این زن سردرآورده بودند

پزشکان می گویند مطمئن نیستند این کیست ابتدا چگونه در مغز زن شکل گرفته بود، چرا که عفونت کرم نواری در استرالیا شایع نیست.

در دیگر کشورها به دلیل پرسه زنی آزادانه ی خوک ها احتمال ابتلا به عفونت کرم نواری و سیستی ‌سرکوزیس در افراد بیشتر است چون فرد باید تخم کرم نواری را ببلعد تا به آن آلوده شود.

این اتفاق معمولاً زمانی رخ می دهد که فرد آب یا غذای آلوده ای مصرف یا سطح آلوده ای را لمس کند و بعد تصادفاً انگشتان خود را در دهانش فرو ببرد.

اما این زن یک باریستا بود و هرگز به خارج استرالیا سفر نکرده بود، به همین دلیل پزشکان از علت سردردهای او متعجب شدند.

پزشکان این نظریه را مطرح کرده اند که تماس مداوم با گردشگران دیگر کشورها به دلیل نوع شغل این زن ممکن است او را مستعد این مسأله کرده باشد.

آن ها می گویند گرچه منبع دقیق این عفونت مشخص نیست اما شاید این زن سهواً تخم های کرم نواری ای را بلعیده بود که از بدن شخصی حامل آن ها برجای مانده بود.

منبع: insider
دیجیاتو
بدون نظر

ورود