ابتلای گوریل های در معرض انقراض آمریکا به ویروس کرونا

ابتلای گوریل های در معرض انقراض آمریکا به ویروس کرونا

۸ گوریل پارک سافاری باغ وحش سن دیگو در ایالت کالیفرنیای آمریکا از قرار معلوم به واسطه ی یکی از مربیان باغ وحش به ویروس کرونا مبتلا شده اند.

تست کرونای یکی از این حیوانات مثبت از آب درآمده که اولین مورد شناخته شده ی انتقال ویروس کرونا از انسان به بزرگ میمون ها به شمار می رود.

۳ گوریل از دسته گوریلی که در این پارک حیات وحش زندگی می کنند و به شدت در معرض انقراض هستند، نشانه هایی از این ویروس تنفسی مثل سرفه کردن از خود نشان داده اند.

با این حال، هیچ یک از آن ها بیماری شدیدی ندارند و انتظار می رود همگی به طور کامل بهبود یابند.

از یکی از گوریل هایی که نشانه ی سرفه را داشت، نمونه ی مدفوع گرفته شد و بررسی های آزمایشگاهی از ابتلای این حیوان ویروس کرونا حکایت داشت.

گرچه از تنها یکی از این حیوانات آزمایش کرونا گفته شده اما مقامات باغ وحش تصور می کنند همه ی ۸ گوریل در معرض ویروس کرونا بوده و به آن مبتلا شده اند.

یاغ وحش سن دیگو در بیانیه ای اعلام کرد: «گوریل ها هم در زیستگاه طبیعی ما و هم در طبیعت گروهی زندگی می کنند و ما باید فرض را بر این بگیریم که همه ی اعضای این خانواده در معرض بیماری بوده اند، همانگونه که این کار را در مورد انسان ها و خانواده ی آن ها انجام می دهیم.»

کارشناسان می گویند جمع آوری نمونه ی مخاط یا آب دهان از یک به یک گوریل ها، یعنی به همان شکلی در مورد انسان ها صورت می گیرد، برای بزرگ میمون ها، امری بسیار مخاطره آمیز محسوب می شود.

به گفته ی مقامات باغ وحش سن دیگو، تصور بر آن است که این گوریل ها به واسطه ی یکی از کارکنان باغ وحش که به نوع بدون نشانه ی کووید-۱۹  مبتلا شده بود این ویروس را گرفتند، علیرغم پیروی کامل وی از پروتکل های سختگیرانه ای که مطابق با دستورالعمل های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا بود.

پیش از شیوع کرونا هم اقدامات سختگیرانه ای در جهت کنترل بیماری در این باغ وحش صورت می گرفت چون بزرگ میمون ها که نزدیکی بیولوژیکی زیادی به انسان ها دارند، در برابر عوامل بیماری زایی که انسان ها حامل آن ها هستند بسیار آسیب پذیرند و در عین حال، از ایمنی طبیعی در برابر آن ها برخوردار نیستند.

مقامات این باغ وحش می گویند نمی دانند ویروس کرونا در نهایت چه اثری بر این گوریل ها خواهد داشت یا چه علائم دیگری ممکن است در آن ها بروز کند.

آن ها در بیانه ی خود اظهار کردند: «جدا از قدری گرفتگی بینی و سرفه، گوریل ها حال خوبی دارند.»

«این گوریل ها هنوز باهم قرنطینه در هستنند و به تغذیه ی آن ها رسیدگی می شود. امیدواریم به طور کامل بهبود یابند.»

ویروس کرونا در تعدادی از دیگر حیوانات باغ وحش ها هم دیده شده است.

اما گوریل های باغ وحش سن دیگو اولین مورد شناخته شده ی ابتلا به ویروس کرونا در بزرگ میمون ها به شمار می روند.

گوریل ها عضوی از خانواده ای از نخستی سانان هستند که به بزرگ میمون ها یا انسان گونه ها مشهورند، از جمله شامپانزه ها، اورانگوتان ها، بونوبوها و انسان ها.

این ویروس در تعدادی از سگ ها و گربه های خانگی هم دیده شده است.

منبع: mirror
مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود