راهکارهایی طبیعی برای تقویت و حفظ بینایی

راهکارهایی طبیعی برای تقویت و حفظ بینایی

استفاده از عینک یا لنز می تواند کمک کند دنیای اطراف خود را واضح تر ببینیم اما روش های مهمی هم برای تقویت بینایی وجود دارد. چیزهای زیادی در سبک زندگی شما هست که می تواند روی بینایی شما تأثیر بگذارد.

در ادامه چند راهکار طبیعی به شما معرفی خواهیم کرد که می توانند به تقویت بینایی شما و حفظ چشم هایتان کمک کنند.

۱- مطمئن شوید که به اندازه ی کافی ویتامین A دریافت می کنید

دریافت ویتامین A برای بینایی شما ضروری است چون به شبکیه چشم ها کمک می کند، بافتی در پشت چشم ها که با مغز در ارتباط است.

درون شبکیه سلول هایی به نام فتورسپتور وجود دارد که نور را حس می کنند و به مغز سیگنال می فرستند تا چیزی که می بینید را تفسیر کند. مولکول اصلی که وظیفه ی ایجاد این سیگنال را برعهد دارد، نوعی ویتامین A است.

برخی منابع غذایی خوب ویتامین A عبارتند از: سیب زمینی شیرین، کدو تنبل، هویج و تخم مرغ.

کارشناسان توصیه می کنند هفته ای سه وعده مواد غذایی حاوی ویتامین A مصرف کنید.

۲- سیگار را ترک کنید

مصرف سیگار می تواند به شبکیه چشم ها صدمه بزند و باعث تباهی لکه زرد شود، مشکلی که می تواند موجب تاری دید یا ایجاد لکه های تیره در برابر چشم ها شود.

چون مصرف سیگار می تواند میزان اکسیژنی که به شبکیه می رسد را کاهش دهد و به عروق خونی کوچک درون چشم ها صدمه بزند.

کارشناسان می گویند هیچوقت برای ترک سیگار و جلوگیری از صدمه دیدن شبکیه چشم ها دیر نیست.

۳- عینک آفتابی بزنید

وقتی بدون عینک آفتابی در آفتاب می روید چشم ها در معرض مقادیر زیادی پرتو فرابنفش قرار می گیرند. این امر می تواند به قرنیه چشم ها صدمه بزند، بافت شفافی که روی مردمک چشم قرار دارد.

قرارگیری زیاد در معرض نور خورشید می تواند در برخی افراد باعث سرطان پوست در قسمت پوست حساس دور چشم ها و گاهی روی سطح چشم ها شود.

اما همه ی عینک های آفتابی کمک کننده نیستند چون بعضی از آن ها نور فرابنفش را فیلتر نمی کنند. در واقع زدن عینک آفتابی بدون فیلتر می تواند بدتر از نزدن عینک آفتابی باشد.

وقتی عینک آفتابی می زنیم مردمک چشم ها گشاد می شود و وقتی هم که این اتفاق رخ می دهد پرتوهای مضر بیشتری می توانند وارد چشم ها شوند.

برای مراقبت از چشم های خود عینک آفتابی بزنید که هم پرتوهای فرابنفش A و هم پرتوهای فرابنفش B را فیلتر کند. میزان جذب پرتو فرابنفش عینک باید ۴۰۰nm یا ۱۰۰ درصد باشد.

۴- قانون ۲۰-۶-۲۰ را رعایت کنید

نگاه کردن به صفحه ی وسایل الکترونیک به مدت طولانی می تواند فشار زیادی به چشم ها وارد کند. این مسأله باعث صدمات دائمی نمی شود اما می تواند چشم درد یا تاری موقت دید را به دنبال داشته باشد.

چون زمانی که به صفحه ی وسایل الکترونیک نگاه می کنیم کمتر پلک می زنیم و این مسأله باعث خشک شدن چشم ها می شود و آن ها را اذیت می کند. نگاه مداوم به نور زیاد صفحه وسایل الکترونیک و تمرکز روی چیزهای کوچکی مثل متن ها هم برای چشم ها دشوار است.

کارشناسان توصیه می کنند زمانی که از فاصله ی نزدیک با صفحه ی وسایل الکترونیک مثل تلفن همراه یا لپ تاپ کار می کنید، از شیوه ای به نام ۲۰-۲۰-۲۰ استفاده کنید تا بتوانید فشار وارده بر چشم های خود را کنترل کنید.

  1. هر ۲۰ دقیقه استراحت کوتاهی به خود دهید و نگاه خود را از صفحه بردارید.
  2. در این مدت جسمی پیدا کنید که دست کم ۶ متر با شما فاصله داشته باشد.
  3. پیش از برگرداندن نگاه تان به صفحه، دست کم ۲۰ ثانیه روی این جسم تمرکز کنید.

برخلاف تبلیغات موجود درباره ی عینک هایی که نور آبی را فیلتر می کنند تحقیقات نشان داده این عینک ها از فشار وارد بر چشم ها نمی کاهند چون میزان پلک زدن را افزایش نمی دهند.

۵- از محافظ چشم استفاده کنید

بسیاری از مشاغل به گونه ای هستند که خطر آسیب دیدگی چشم ها در آن ها وجود دارد اما استفاده از تجهیزات حفاظتی می تواند به حفظ چشم ها و بینایی کمک کند. طبق ارزیابی های کارشناسان استفاده از محافظ چشم می تواند جلوی ۹۰ درصد صدمات چشمی حین کار را بگیرد.

هنگام کار با این مواد باید از محافظ چشم استفاده کنید:

  • مواد شیمیایی
  • ذرات هوابرد چوب، فلز یا دیگر مواد
  • تشعشعات از جمله پرتوهای فرابنفش یا لیزر
  • خون یا مایعات بدنی

۶- مراقب قند خون تان باشید و دیابت تان را کنترل کنید

بیماری دیابت می تواند خطر جدی برای بینایی ایجاد کند چون باعث تضعیف عروق خونی سرتاسر بدن از جمله عروق درون شبکیه چشم ها می شود.

این عروق خونی به تدریج به قدری صدمه می بینند که دیگر قادر به انتقال اکسیژن و مواد مغذی به اندازه ی کافی برای تغذیه ی شبکه چشم ها نیستند و برخی از سلول های شبکیه صدمه می بینند و از میان می روند.

با تحت کنترل نگه داشتن قند خون، فشار خون و کلسترول خود می توانید ریسک ابتلا به بیماری های چشمی مرتبط با دیابت را کاهش دهید. این امر می تواند شامل تغییر رژیم غذایی، ورزش یا هر اقدام دیگری باشد که مورد توصیه ی پزشک شما است.

اگر مبتلا به دیابت هستید باید سالی یک بار برای معاینه ی چشم های خود به چشم پزشک مراجعه کنید.

منبع: insider
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود