آیا دلار ۱۵۰۰۰ تومانی در سال ۱۴۰۰ محقق می شود؟

آیا دلار ۱۵۰۰۰ تومانی در سال ۱۴۰۰ محقق می شود؟

دلار ۱۵۰۰۰ تومان میشود اگر و البته اگر! این فرمایش جدید حسن روحانی است که در آخرین جلسه چهارشنبه هیات دولت در دی ۹۹ بر زبان آورد. دلار در دوران دولت تدبیر و امید بیش از ۱۰۰۰ درصد رشد قیمتی تجربه کرد که در دوران دولت های پس از انقلاب، چنین رشدی عجیبی، بی سابقه بود.

باور اینکه دلار حوالی ۳۰۰۰ تومان به یک باره بالای ۳۵۰۰۰ تومان معامله شود، هنوز هم در باور خیلی ها نمی گنجد! این در حالی است که رئیس کل بانک مرکزی (دکتر همتی)، همواره روند آهسته صعودی قیمت دلار در بازار آزاد را تصنعی وغیر واقعی خطاب می کرد و بر عزم دولت بر ثبات بازار ارز و کنترل قیمت ارز تاکید داشت. موضوعی که با واقعیت اقتصاد ایران و آنچه مردم در فردوسی و صرافی ها می دیدند، تطابق نداشت.

قیمت دلار در سال ۹۷ به روند صعودی ادامه داد و در شهریور ۹۷ به حوالی ۱۹ هزار تومان رسید که پس از آن با کاهشی موقتی به حوالی ۱۰ هزار تومان بازگشت. اما پس از آن و با خروج آمریکا از برجام و افزایش تحریم های بین المللی و کاهش قیمت نفت، دلار از حوالی ۱۰ هزار تومان تا ۳۵ هزار تومان صعود کرد و اکنون مدتی است که حوالی ۲۵ هزار تومان جا خوش کرده است.

به نظر می رسد با تغییر شرایط بین المللی و روی کار آمدن جو بایدن و بازگشت به برجام و آزاد شدن منابع ارزی ایران در کره جنوبی و سایر کشورهای جهان به خصوص تصویب FATF در مجمع تشخیص مصحلت نظام، دلار بتواند زیر ۲۰ هزار تومان تثبیت شود.

در پایان سال ۹۹ باید منتظر صدور رای محاکمه ۲۱ متهم ارزی بانک مرکزی از سوی دادگاه شعبه ۱۰۶۵ کیفری تهران باشیم. ناگفته پیداست که برخی از  نوسانات بارز ارز در سال های اخیر، به دفتر مدیران وقت بانک مرکزی برمیگردد. راز افسارگسیختگی دلار در دادگاه مدیران ارزی متخلف قابل رمزگشایی است که در رسانه های سال ۹۹ بازتاب زیادی پیدا کرد.

خبر ۸ مرداد ۹۹ همشهری آنلاین درباره اظهارات یکی از مدیران سابق بانک مرکزی

از نظر دولت، ارز ۴۲۰۰ تومانی به ۱۷۵۰۰ تومان تغییر خواهد کرد و به نظر می رسد که باید در صورت اماده شدن شرایط سیاسی واقتصادی کشور در سال ۱۴۰۰ با کاهش تحریم ها و آسان شدن تبادلات پولی و بانکی ایران، منتظر دلار آزاد حوالی ۱۷۰۰۰ تومان باشیم. این ها با اما و اگرها بسیاری همراه است و وضعیت اقتصادی کشور به گونه ای شده که امکان تحلیل و پیش بینی را از تحلیلگران سلب کرده است.

اولین واکنش بازار ارز به دلار ۱۵۰۰۰ تومانی حسن روحانی، قابل توجه نبود و ارز زیر ۲۵ هزار تومان قرار گرفت. ورود دلار آمریکا به کانال ۲۴۰۰۰ تومان و روی کارآمدن دولت جو بایدن، می تواند وضعیت ارز را در روزهای پایانی سال ۹۹ با کاهش بیشتری مواجه کند. اظهارات بی سابقه حسن روحانی درباره قیمت گذاری نرخ دلار با واکنش تحلیلگران و رسانه ها نیز همراه شده است.

منحنی تکنیکال روند قیمت دلار آمریکا در ایران در سال های اخیر را مشاهده می کنید که می تواند حتی عددهای بالای ۵۰ هزار تومان را در صورت عدم ثبات در اقتصاد و فاکتورهای موثر در کاهش قیمت دلار، ببیند.

قیمت دلار
منحنی تکنیکالی روند صعودی قیمت دلار در ایران در سال های اخیر را مشاهده میکنید که امکان ورود به کانال ۵۰ هزار تومانی را نیز دارد

رئیس جمهور اذعان کرده است که دست بانک مرکزی در اعمال سیاست بر نرخ ارز بسته است اما قول داده که شرایط ایرانیان در ۲ ماه پایانی سال ۹۹ بهتر شود. دلار صرافی ملی روز ۵ شنبه ۲۵ دی ۹۹ به حوالی ۲۴۰۰۰ تومان رسیده است. بازار غیر رسمی ارز برای کاهش قیمت ارز و پایداری در کاهش قیمت، نیازمند ما به ازاهای واقعی در اقتصاد ایران عصر ۱۴۰۰ است و مصاحبه نمی تواند قیمت دلار آزاد را به صورت واقعی، پایین نگهدارد.

قیمت ارز در ایران همواره تحت تاثیر معاملات سیاسی، بالاتر از قیمت واقعی است و نوساناتش، بیش از آنکه به اقتصاد کمک کند، جیب دلالان را پر کرده است. با این حال، کاهش عدد سکه بهار آزادی در نیمه دوم سال ۹۹ از ۱۶ میلیون تومان به حوالی ۱۰ میلیون تومان، اتفاق خوبی است که می تواند زمینه را برای آزادسازی پول های حبس شده در سکه و ارز و طلا فراهم کرده و منجر به تقویت بازارهای موازی مثل تولید مسکن و سرمایه گذاری در بورس و رونق اشتغال مولد شود.

نمودار هفتگی دلار به ریال در دی ۹۹: در محدوده سقف کانال دوبل، شاهد واگرایی منفی و احتمال ریزش هستیم. حمایت اول محدوده ۲۴ هزار تومان است و می تواند زیر ۲۰ هزار تومان نیز برود.

به نظر می رسد در صورتی که در سال ۱۴۰۰ شاهد تداوم روند نزولی قیمت ارز و تثبیت زیر ۱۵۰۰۰ تومان باشیم، خرید ارز به فهرست سرمایه گذاری های کوتاه مدت و میان مدت ایرانیان مجددا اضافه شود. مگر اینکه شاهد ثبات سیاست های مالی دولت و افزایش مشوق های سرمایه گذاری غیر سوداگرانه (اوراق مشارکت، بورس و.. .) بوده و فرآیند اعمال مالیات بر خرید و فروش ارز و سوداگری مسکن، عملیاتی تر از قبل شود.

کاهش قیمت دلار به حوالی ۱۵۰۰۰ تومان در سال ۱۴۰۰ شمسی، خبر خوبی برای سرمایه گذاران در بازار بورس و هم چنین علاقمندان به مهاجرت است که می توانند با دلار ارزان تر به نسبت اوایل سال ۹۹، فرآیند مهاجرت و ارزیابی دارایی های خود به منظور اخذ تمکن مالی در پروسه مهاجرت را دنبال کنند. همچنین برای عاشقان جهانگردی و دانشجویان مشتاق به تحصیل در خارج از کشور، کاهش قیمت ارز و تثبیت قیمتی آن، اتفاق خوبی در عصر پسا کرونا و دولت سیزدهم خواهد بود.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۳ نظر

ورود

  • آرمان دی ۲۶, ۱۳۹۹

    متاسفانه یه عده نمی خوان ارز بیاد پایین چون خودشون ارز ، طلا و سهام های حبابی به امید دلالی کردن خریدن و فکر می کنن خیلی از بقیه باهوش تر و گرگ تر هستند. امیدوارم کلا از صحنه ی روزگار حذف بشن

  • علیرضا دی ۲۷, ۱۳۹۹

    فقط امیدوارم قیمت اجناس هم پایین بیاد فعلا که همچنان با دلار ۳۰ تومنی حساب میکنن

  • ایرانی آذر ۱۸, ۱۴۰۱

    می گم عمو جان سر کوچه شما دلار چنده ؟؟ ما که صرافی که هیچ تاکسی محلمون دلار ۳۵ هنوز حساب می کنه !!! دولت سیزدهم نمی خواد از امام رضا ع یا علم الهدا یه کمکی بگیره یه گشایشی بشه بلکم دلار برگشت به همون ۵۰۰۰ تومن این رییس جمهوره اقتصاد دان ما و معجزه ی قرنم رخ داد !!! خدا را چی دیدی کاکو، اینا که همشون دستای خدان . خدام بهشون نظر خاص داره ! پس بسم الله او گشایشو بگو شروع کنن ….