جزئیات حادثه سقوط مرگبار محمد بزرگی چترباز معروف + ویدئو

جزئیات حادثه سقوط مرگبار محمد بزرگی چترباز معروف + ویدئو

محمد بزرگی چترباز ۲۷ ساله ی معروف کشورمان روز پنجشنبه دوم بهمن ماه حین پرش از نردبان مرتفع آتش نشانی شهرک اکباتان به دلیل عمل کردن چترش جان خود را از دست داد.

محمد بزرگی تصمیم گرفته بود در مراسم سالگرد شهدای آتش نشان ساختمان پلاسکو با حرکتی نمادین یاد قهرمانان از جان گذشته ی وطن را زنده نگاه دارد که متأسفانه به بهای جانش تمام شد.

محمد بزرگی

در این مراسم قرار بود محمد بزرگی با پریدن از بالای نردبان جرثقیل آتش نشانی با چتر به زمین فرود بیاید. اوساعت ۸ صبح روز پنجشنبه دوم بهمن ماه به پایین پرید اما در فاصله ی ۵۰ متری زمین چترش به جای باز شدن به دورش پیچید و گره خورد. محمد بزرگی که به دلیل کمی ارتفاع زمان زیادی برای نجات و باز کردن گره چترش نداشت با شدت روی زمین سقوط کرد.

مسئولان حاضر در محل سریعاً با خبر کردن اورژانس او را به بیمارستان منتقل کردند اما به دلیل شدت جراحات وارده متأسفانه این چترباز جوان به کام مرگ فرو رفت.

(هشدار: تماشای این ویدئو ممکن است برای برخی آزاردهنده باشد.)

این چترباز ۲۷ ساله سال های زیادی در این عرصه فعالیت داشت. او که در چند دوره رقابت های کشوری نیز مدال هایی بدست آورده بود، یکی از بهترین های رشته ی چتربازی محسوب می‌ شد. محمد بزرگی دوره‌ های مختلف چتربازی را در روسیه، دبی و چند کشور دیگر دیده بود و بارها از برج‌ های زیادی مثل برج آزادی پریده بود. حتی پیش از این حادثه ی تلخ چهار مرتبه از ارتفاعی مشابه نردبان آتش‌ نشانی بدون هیچ مشکلی پریده بود.

به گفته ی اطرافیان محمد بزرگی وی همواره به تنهایی به چتربازی می رفت و اعتقاد داشت می تواند کارهای عجیبی انجام دهد. این حادثه ی تلخ در حالی رقم خورد که مسئولان آتش نشانی پرش از ارتفاع ۵۸ متری نردبان را خطرناک می دانستند و مخالف تصمیم محمد بزرگی بودند. اما او با اصرار و تلاش زیاد در نهایت موافقت آن ها را جلب کرد.

به گفته ی دانیال وحدت،ی از دوستان صمیمی محمد بزرگی که در روز حادثه در آنجا حضور داشت، شرایط آب و هوایی در آن روز مناسب نبود و محمد بزرگی نیز خود به این موضوع آگاه بود اما به دلیل آنکه جمعیت زیادی در آنجا حضور پیدا کرده بود تصمیم گرفت پرش خود را انجام دهد.

محمد بزرگی

دانیال وحدتی می گوید محمد که پیش از این هم بارها خطر کرده و تا پای مرگ پیش رفته بود تصور می کرد این بار هم از پس آن برمی آید. اما ناگهان باد پیچید و چترش باز نشد. به گفته ی وحدتی، محمد بزرگی همیشه می گفت اگر قرار باشد به زودی بمیرد دوست دارد در پرواز این اتفاق رخ دهد.

محمد بزرگی متولد سال ۷۲ بود و از سال ۹۴ پرواز را شروع کرد. تا پیش از آن خلبان پاراگلایدر بود. شغلش هم پیمانکار خطوط انتقال آب بود. اما تمام عشقش پرواز بود. همسرش پریسا بختیاری هم چترباز است. به گفته ی دانیال وحدتی، محمد بزرگی برای آتش‌ نشانان احترام بسیار ویژه‌ ای قائل بود و تمام دغدغه‌ اش آن بود که به یاد شهدای پلاسکو این کار را انجام دهد. او تمام مجوزهای لازم از ارگان های مربوطه را گرفته و هزینه ی زیادی هم کرده بود.

امیر حزینی، از مربیان حرفه‌ ای ورزش‌ های هوایی و از دوستان محمد بزرگی در خصوص علت وقوع حادثه می‌ گوید: «محمد یک دوربین روی کلاهش نصب کرده بود. وقتی او بعد از پرش چتر کوچک را به پشتش انداخت تا باز شود در یک لحظه به‌دلیل تغییر جهت باد، چتر کوچک جلوی صورتش آمد و به پایه دوربین گیر کرد. محمد فوراً چتر را از پایه دوربین جدا کرد و در ادامه چتر بزرگ عمل کرد اما این کار حدود ۳ ثانیه زمان برد و چتر بزرگ به‌طور کامل باز نشد و محمد سقوط کرد. اگر این ۳ ثانیه از دست نمی‌ رفت یا اینکه ارتفاع حدود ۱۰متر بیشتر بود این حادثه اتفاق نمی‌ افتاد.»

او درباره ی اینکه چرا از تشک نجات استفاده نشده بود نیز می‌ گوید: «در چنین پرش‌ هایی چون ورزشکار به‌ خودش اطمینان دارد مرسوم نیست که از تشک استفاده شود اما اگر تشک در محل حادثه بود محمد دچار حادثه نمی‌ شد. باز نشدن چتر اصلاً حادثه معمولی نیست و اگر یک میلیون بار دیگر محمد می‌ پرید این حادثه اتفاق نمی‌ افتاد.»

محمد بزرگی
محمد بزرگی در کنار همسرش پریسا بختیاری

متخصصان چتربازی در تمام دنیا اعتقاد دارند که این کار حداقل نیاز به هزار تا هزار و پانصد متر ارتفاع دارد و اینکه یک چترباز حرفه‌ ای بخواهد از ارتفاعی کوتاه مثل ۵۸ متر به پایین بپرد، بسیار خطرناک است.

ابراهیم کریمی، نایب رئیس انجمن ورزش‌ های هوایی ضمن عرض تسلیت به خانواده ی محمد بزرگی در این خصوص گفت: «این پرواز کاملاً شخصی بوده که این چترباز فوت شده است. طراحی این پرواز کار شخصی بوده و ارتباطی با انجمن نداشته است. ما مجوزی در این خصوص صادر نکرده بودیم. یک چترباز به طور شخصی می‌ تواند از هر جایی بپرد.»

روز گذشته همسر محمد بزرگی، پریسا بختیاری که روز حادثه نظاره گر این اتفاق دلخراش بود فیلمی از آخرین اظهارات همسرش در اینستاگرام محمد بزرگی منتشر کرد که مربوط به صبح همان روز حادثه بود.

او در این پست نوشت:

«حرف آخر

من پریسا بختیاری، همسر محمد بزرگی

این فیلم ۷ صبح ۲ بهمن گرفته شده که به درخواست خودش منتشر میکنم…

از دو سه ماه پیش به این فکر بودیم که برای یادبود شهدای آتش نشان پلاسکو پرشی انجام و تقدیم شود

تمام نکات فنی بارها و بارها بررسی شده و محمد از هر جهت امنیت پرش را در نظر گرفته بود.

۵ روز پیش جهت شبیه سازی در مکانی با همین ارتفاع، پرشی انجام داد تا اطمینان کافی برای یک پرش موفقیت آمیز، با لباس مخصوص آتش نشانان را به دست آورد.

اتفاق دردناکی که رخ داد به شدت نادر بود و من به عنوان شریک زندگی محمد شاهد انگیزه و تلاش بی وقفه برای تمامی اهدافش از جمله این پرش بودم و پایانی قهرمانانه مثل زندگی اش داشت…

همیشه همیشه به یادتم»

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود