بررسی سوابق «محمد علی دهقان دهنوی»: رئیس جوان سازمان بورس

بررسی سوابق «محمد علی دهقان دهنوی»: رئیس جوان سازمان بورس

محمد علی دهقان دهنوی ، جوان ترین رئیس سازمان بورس ایران شد. وی جایگزین دکتر حسن قالیباف اصل ، سکاندار پیشین بازار سرمایه کشور شد و سکانداری سازمان بورس و اوراق بهادار تهران را از هفتم بهمن ۹۹ در دست گرفت.

محمدعلی دهقان دهنوی همچون دکتر قالیباف اصل، دکترای علوم اقتصادی دارد و سوابق تالیفی، تدریسی و فعالیت در حوزه بالادستی امور اقتصادی کشور را در کارنامه دارد. شورای عالی بورس که ۶ عضو آن از طرف دولت تعیین می شوند، به ریاست محمدعلی دهقان دهنوی به ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار تهران رای دادند.

محمد علی دهقان دهنوی معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی بود و در بانک مسکن نیز سابقه عضویت در هیات مدیره داشت. محمدعلی دهقان دهنوی، متولد چهاردهم اردیبهشت سال پنجاه و هفت است و استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی محسوب می شود.

ایشان دروس علم اقتصاد، بازار پول و سرمایه و مدیریت ریسک و ارزیابی سیستم ها را در مقطع کارشناسی و ارشد در این دانشکده تدریس می کند. کتاب الزامات تحقق اقتصاد مقاومتی و نقشه راه قوه قضاییه، کتابی بود که محمدعلی دهقان دهنوی در سال ۹۳ برای دانشگاه علوم قضایی نوشته بود.

محمدعلی دهقان دهنوی از سال ۱۳۸۴ تا کنون ده ها مقاله در نشریات و کنفرانس های داخلی ارائه کرده است که موضوع بسیاری از این مقالات، مسائل بانکی و پولی و بورس و مدیریت بنگاه های مالی و غیر مالی می باشد.

پایان نامه دکتری محمدعلی دهقان دهنوی در سال نود و هفت به دانشگاه علامه طباطبایی ارائه شد و موضوعش: آینده پژوهی وضعیت اعتبارات بانکی ایران در افق ۱۴۰۴ بود.

محمد علی دهقان دهنوی را باید جوان ترین رئیس سازمان بورس اوراق بهادار تهران از زمان تاسیس این سازمان در سال ۱۳۴۸ تا کنون دانست. محمدعلی دهقان هنوی سابقه عضویت در گروه مالی دانشگاه علامه و معاونت آموزشی موسسه عالی آموزش بانکداری ایران را نیز در کارنامه دارد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی، در تاریخ ۱۸ فروردین سال ۹۸، جوان ترین معاون این وزارت خانه را منصوب کرد و قرعه فال به نام محمدعلی دهقان دهنوی افتاد.

معاون وزیر اقتصاد، دکترای تخصصی اقتصاد صنعتی دارد و اگر چه سابقه حضور در هیات مدیره ۵ شرکت مادر بازار سرمایه ایران: شرکت بورس تهران (با نماد بورس)، شرکت فرابورس ایران (با نماد فرابورس)، شرکت بورس انرژی ایران (با نماد انرژی۳) و شرکت بورس کالا (با نماد کالا) و شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه (با نماد سپرده) را در کارنامه ندارد، اما سوابق گسترده ای در حوزه مطالعات بازار سرمایه و مشاورت اقتصادی قوه قضاییه و دولت را در کارنامه دارد.

محمدعلی دهقان دهنوی
محمدعلی دهقان دهنوی، جوان ترین معاون وزیر اقتصاد و جوان ترین رئیس سازمان بورس است

محمدعلی دهقان دهنوی، هم چنین مشاور مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران، مشاور بانک قوامین،مشاور بانک ایران و ونزوئلا و مشاور مدل سازی و محصولات جدید بانک مسکن بود.

فهرست پایان نامه های کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه علامه  طباطبایی که با سرپرستی رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار تهران در سال های اخیر تالیف شده است را در نشانی اینترنتی به آدرس: http://simap.atu.ac.ir/cv/241185 مشاهده کنید.

به نظر میرسد رئیس جوان سازمان بورس و اوراق بهادار تهران در سخت ترین سال بورس که شاهد رشد ۳۰۰ درصدی شاخص کل در چند ماه بودیم و سپس با ریزش دستوری بورس، ضرری بیش از ۷۰ درصدی به جامعه میلیونی سهامداران ایران وارد شده است، سکاندار این نهاد شده و یکی از سخت ترین مسئولیت ها را در دولت حسن روحانی عهده دار شده است.

امیدواریم رئیس جوان سازمان بورس، بر توسعه بازار دارک، کاهش تصدی گری دولت بر بازار سرمایه، افزایش فرهنگ بورس در جامعه و حمایت از تشکیل نهاد حقوقی سهامداران خرد ایران، تاکید ورزد تا آینده اقتصاد ایران عصر ۱۴۰۰ بر بال بورس و فناوری، زمینه ثبات در بازار سرمایه کشور را که آرمان بین المللی شدن نیز دارد، فراهم کند.

انتظار می رود راهبردهای ایشان مبتنی بر جلب اعتماد و ثبات در بورس باشد و بتوانند دولت را جهت حمایت همه جانبه از بورس و تزریق نقدینگی به بورس متقاعد کنند. دولت تدبیر و امید هر چه بوده ، ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ شمسی، اداره کشور را به منتخب صندوق های رای در ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ شمسی خواهد سپرد.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود

  • آدریان مرادیان فروردین ۱۱, ۱۴۰۰

    آقا دهنوی داشاق تُرشی
    دستور بدید دربهای این کشمش خونه رو ببندن، هفت هشت روز مونده به انتخابات بازش کنن.

    به شکل مضحک، رکیک و زجرآوری بازار فلج و بی تحرک شده…
    اون کاری که قراره بعدا واسه مشارکت مردم در پای صندوق ها بکنید، اگه یه ماه زودتر انجام بدید خیلی متضرر میشید؟!!!!!!!