دانشمندان: کرونا قدرت باروری مردان را کم می کند

دانشمندان: کرونا قدرت باروری مردان را کم می کند

پژوهش جدیدی می گوید ویروس کرونا ممکن است اثری منفی بر کیفیت اسپرم ها داشته باشد و قدرت باروری مردان را کاهش دهد. این تحقیق نشان می دهد ابتلا به کرونا می تواند باعث افزایش مرگ، التهاب و استرس اکسیداتیو در سلول های اسپرم شود، امری که به کاهش کیفیت اسپرم و احتمالاً کاهش قدرت باروری می انجامد. این یافته ها اولین شواهد مستقیم آزمایشگاهی هستند که نشان می دهند دستگاه تناسلی مردان ممکن است مورد هدف ویروس کرونا قرار گیرد و صدمه بیند. این شواهد همچنین حکایت از آن دارد که بعد از ابتلای مردان به کووید-۱۹ عملکرد تناسلی آن ها باید مورد ارزیابی قرار گیرد تا از بروز مشکلات باروری بیشتر در آن ها جلوگیری شود.

کووید-۱۹ گرچه عمدتاً ریه ها، کلیه ها، روده ها و قلب را درگیر می کند اما تحقیقات نشان داده این بیماری می تواند بر روی اندام های تناسلی مردان هم اثر بگذارد، امری که به تولید اسپرم صدمه می زند و هورمون های جنسی را مختل می کند. این یافته ها نشان می دهد دستگاه تناسلی مردان به طور بالقوه در برابر عفونت ویروس کرونا آسیب پذیر است. با این حال، آثار این ویروس بر عملکرد دستگاه تناسلی مردان روشن نیست.

بهزاد حاجی زاده ملکی دانشجوی دکترا و پژوهشگر ارشد و گروه تحقیقاتی اش از دانشگاه یوستوس-لیبیش آلمان به بررسی آثار بیماری کووید-۱۹ بر روی قدرت باروری مردان پرداختند. آن ها برای این منظور نشانگرهای التهاب، استرس اکسیداتیو و مرگ سلول های اسپرم و کیفیت منی را مورد ارزیابی قرار دادند. این تحقیق با فواصل زمانی ۱۰ روزه ظرف مدتی در مجموع ۶۰ روز با شرکت ۸۴ مرد مبتلا به کرونا و یک گروه کنترل متشکل از ۱۰۵ مرد سالم با همان سنین افراد گروه اول صورت گرفت. ابتدا یک کارشناس اورولوژی برخورداری همه ی مردان از قدرت باروری را تأیید کرد. در مردان مبتلا به کرونا نشانگرهای التهاب و استرس اکسیداتیو در سلول های اسپرم در مقایسه با مردان همسن و سال آن ها در گروه کنترل که از سلامت برخوردار بودند، به میزان چشمگیر ۱۰۰ درصد افزایش یافته بود، عواملی که مرگ سلول ها را تسهیل می کرد فعال شده بودند و تراکم اسپرم ها و جنبش آن ها به ترتیب به میزان ۵۱۶ درصد و ۲۰۹ درصد کاهش یافته بود و شکل اسپرم ها نیز به میزان ۴۰۰ درصد تغییر کرده بود. این ها علائم مشکلی به نام Oligoasthenoteratozoospermia هستند که یکی از شایع ترین عوامل ناباروری در مردان به شمار می رود.

بهزاد حاجی زاده ملکی در اینباره اظهار کردد: «این تأثیرات بر سلول های اسپرم با کاهش کیفیت اسپرم ها و توان باروری همراه است. گرچه این تأثیرات اغلب به مرور زمان بهبود می یافتند اما در افراد مبتلا به کرونا به میزان چشمگیر و غیر طبیعی بالاتر بودند و شدت این تغییرات هم با شدت بیماری کووید-۱۹ مرتبط بود.»

این یافته های جدید درک بیشتری از بیماری کووید-۱۹ به ما می دهند و حکایت از آن دارند که مردانی که از این بیماری بهبود می یابند ممکن است به دلیل کم شدن غیر طبیعی کیفیت اسپرم های آن ها سخت تر بچه دار شوند. این امر نشان می دهد که پس از ابتلای مردان به ویروس کرونا عملکرد تناسلی آن ها باید توسط متخصصان تحت نظر و مورد ارزیابی قرار گیرد تا جلوی بروز مشکلات شدید باروری در آینده برای مردان گرفته شود.

بهزاد حاجی زاده ملکی افزود: «به علاوه نتایج این تحقیق نشان می دهد دستگاه تناسلی مردان را باید اندامی آسیب پذیر در برابر عفونت کرونا در نظر گرفت و سازمان جهانی بهداشت می بایست آن را اندامی پرریسک از این جهت اعلام کند.»

برای تأیید اعتبار نتایج استخراج شده از این پژوهش و تعیین دقیق نحوه ی اثرگذاری ویروس کرونا بر دستگاه تناسلی و قدرت باروری مردان به تحقیقات گسترده تر و بیشتری نیاز است.

منبع: medicalxpress
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود