چه کنیم که یک مشاجره کوچک تبدیل به دعوایی بزرگ نشود؟

چه کنیم که یک مشاجره کوچک تبدیل به دعوایی بزرگ نشود؟

جر و بحث با عزیزان خود امری کاملاً عادی و طبیعی است. شما افکار و احساسات خود را ابراز می کنید و این کار کمک می کند به تصمیمی برسید که برای هر دوی شما مناسب باشد. با این حال، به راحتی ممکن است مغلوب احساسات خود شوید، در نتیجه همه چیز خراب شود و کسی که برایتان اهمیت دارد را برنجانید.

در ادامه می خواهیم ببینیم چه کنیم که مشاجرات کوچک تبدیل به دعوایی بزرگ نشوند.

۱- با ملایمت شروع کنید

از روی ۳ دقیقه ی ابتدایی یک مشاجره می توان فهمید که چطور به پایان خواهد رسید. اگر از همان اول واقعاً عصبانی و احساساتی شده باشید، ممکن است جر و بحث تان پایان بدی داشته باشد و رسیدن به توافق هم سخت تر خواهد شد. بنابراین اگر از کاری که کسی انجام داده گله و شکایتی دارید یا ناراحت هستید، سعی کنید طوری رفتار نکنید که انگار می خواهید شخص مقابل تان را متهم و قضاوتش کنید. برعکس سعی کنید خونسردی و آرامش خود را حفظ کنید. این کار تضمین می کند که بقیه ی گفتگوی شما به شکل دوستانه تری ادامه پیدا خواهد کرد.

۲- از «نسبت جادویی» استفاده کنید

تحقیقی در دهه ی ۱۹۷۰ بر روی زوج ها نشان داد در نحوه ی تعامل زوج های شاد هم جنبه ی منفی وجود دارد هم جنبه ی مثبت. اما برای اینکه این دو جنبه با هم در تعادل قرار گیرند، باید نسبت ۵ به ۱ رعایت شود. این بدان معنی است که زوج های شاد باید در ازای هر ۵ تعامل مثبت خود یک تعامل منفی با یکدیگر داشته باشند.

چیزی که می تواند به تعدیل احساسات منفی در طول یک مشاجره کمک کند ۵ کار مثبتی است که شریک عاطفی شما پیش از مشاجره انجام داده است. برای آنکه حساب این لحظات را بهتر داشته باشید، خوب است که یک دفتر یادداشت روزانه داشته باشید و هر بار که شریک عاطفی تان کاری می کند که شما را خوشحال می کند یا سپاسگزار آن هستید، یادداشتش کنید. وقتی بحث تان شد، یا به سراغ دفتر یادداشت تان بروید و آن فهرست را تنها برای خودتان بخوانید یا با صدای بلند بخوانید تا شریک عاطفی تان هم آن را بشنود.

۳- به جای «تو» بگویید «من»

وقتی جمله ی خود را با «تو (اشتباه کردی)» شروع می کنید، شخص مقابل احساس می کند مورد حمله قرار گرفته و سعی می کند از خود محافظت کند، یعنی خشمگین می شود و او هم با متهم کردن شما متقابلاً حمله می کند. برای آنکه صحبت خود را به شکل محترمانه تری مطرح کنید، به شخص مقابل تان بگویید که رفتار آن ها چه احساسی در شما ایجاد کرده است اما برای این کار جملات خود را با «من» و «احساس می کنم» شروع کنید. با این کار دیگر اینطور به نظر نمی رسد که همه ی تقصیر را به گردن او انداخته اید، برعکس، می خواهید به او توضیح دهید که چیزی شما را ناراحت کرده یا رنجانده است.

۴- حد وسط را پیدا کنید

به خاطر داشته باشید اگر با کسی مشاجره می کنید که دوستش دارید و برایتان مهم است، عاقلانه ترین کار این است که هر چه زودتر بحث را خاتمه دهید و سعی نکنید به هر قیمتی برنده ی این بحث باشید. چون اگر سعی کنید در بحث برنده شوید ممکن است در نهایت کسی که برایتان اهمیت دارد را برنجانید و رابطه تان کم کم از هم بپاشد. به جای این کار، سعی کنید حد وسط را پیدا کنید. حتی اگر در نهایت به هر چیزی که می خواستید نرسید هم می دانید که هر دوی شما و شخص مقابل تان دست کم به بخشی از چیزی که مد نظرتان بوده می رسید و در عین حال رابطه تان دوستانه باقی می ماند.

۵- از تخیل و حس شوخ طبعی تان استفاده کنید

ما معمولاً بحث را رفته رفته به جای مضحکی می کشانیم، تا جایی که با حالتی عصبی شروع به خندیدن می کنیم. بنابراین، مثلاً به جای آنکه به شریک عاطفی تان بگویید که به اندازه ی کافی همدیگر را نمی بینید و به عشق او به خود دچار تردید شده اید، می توانید بگویید: «پس رفته ای مریخ و حتی به من نگفته ای!»

۶- زبان فرد مقابل را تقلید کنید

در یک مشاجره ما اغلب احساس می کنیم از حرف هایمان اشتباه برداشت شده و گویی شخص مقابل به حرف هایمان گوش نمی دهد. به همین خاطر است که باید خوب گوش دهید و با تکرار حرف های شخص مقابل و گفتن آنکه حرف هایش را درک می کنید، به او نشان دهید که گوش تان با او است.

۷- یک کلمه ی بی خطر انتخاب کنید

اگر متوجه شده اید که مشاجرات تان اغلب از حد فراتر می رود و قادر به کنترل شان نیستید، با شریک عاطفی تان بر سر انتخاب یک کلمه ی بی خطر به توافق برسید. این کلمه باید چیزی خنثی یا مثبت باشد و به گونه ای نباشد که کارتان را برای حل و فصل مشاجره بیشتر کند. معنای این کلمه این خواهد بود: «اول باید آرام شویم تا بتوانیم بحث را ادامه دهیم.»

۸- به احساسات گوش دهید، نه کلمات

ما در اوج عصبانیت معمولاً چیزهایی می گوییم که واقعاً منظوری از آن ها نداریم. به همین دلیل بهتر است تمرکزتان را روی احساسات شخص مقابل تان بگذارید، نه صحبت هایش. با این کار حرف ها دیگر برایتان آزاردهنده نخواهند بود و باعث نمی شوند بیشتر از طرف مقابل تان ناراحت شوید.

منبع: brightside
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود