تولید «زغال فشرده»: کسب و کاری پر سود

تولید «زغال فشرده»: کسب و کاری پر سود

تولید زغال فشرده به عنوان کسب و کاری پر فروش و پر سود که هزینه راه اندازی خط تولید آن، میلیاردی نیست و درآمد میلیاردی برای کارآفرینان به ارمغان می آورد، از جمله ایده‌های جالبی است که در برنامه «میدون» شبکه ۳ سیما نیز بر روی آن بحث شده است. زغال فشرده ، شغلی سودآور با سرمایه مناسب است. یعنی سرمایه میلیاردی برای راه اندازی این کسب و کار نیاز نیست.

استقبال از راه اندازی خط تولید زغال فشرده در سال های اخیر در ۳۱ استان کشور افزایش یافته و می توان با مواد اولیه ارزان قیمت در کنار سرمایه گذاری مناسب، شغلی پر سود را انتظار داشت.

برخی از کسب و کارها برای راه اندازی خط تولید آن، مثل تولید آنژیوکت در تجهیزات پزشکی، نیازمند سرمایه و مواد اولیه گران است. اما در تولید زغال فشرده، با توجه به این که زیرساخت هایش فراهم است، می توان با سرمایه مناسب، سود دهی مناسبی هم انتظار داشت.

تولید زغال زیستی از پوسته بادام مینی از جمله فعالیت‌هایی است که شرکت‌های دانش بنیان در سال های اخیر در دستور کار داشتند و آلایندگی کمتری به نسبت فرآیندهای سنتی تولید زغال دارد.

اخیرا نخستین کارخانه تولید زغال فشرده در شهرستان فردوس بیرجند با ۳۵۰ میلیون تومان سرمایه راه اندازی شد.

گزارشی درباره تولید زغال زیستی

زغال فشرده در واقع فرآورده ای است که جایگزین زغال سنتی یا همان زغال چوب شده است. بر خلاف زغال چوب که باید شاخه های درختان قطع شود، در زغال فشرده درختی قطع نمی شود. ضایعات چوب که بازیافت شده اند در تولید زغال فشرده استفاده می شود.

تولید زغال فشرده در کارگاه‌های کوچک و متوسط بیرون شهرها امکان پذیر است

خاک اره، اصلی ترین ماده برای تولید زغال فشرده است. از پوست گردو و خاک زغال و پوست بادام و پسته نیز می توان به عنوان ماده اصلی زغال فشرده استفاده کرد.

در فرآیند تولید زغال فشرده، مواد اولیه جمع آوری شده را به آسیاب می برند تا خرد شده و سپس سرند می کنند که نوعی الک است. زمانی که مواد، یکدست شد، خاک اره باید خشک شود. خشک کن های سینوسی یا دوار این وظیفه را بر عهده دارند.

رطوبت گیری از خاک اره انجام شده و با مواد دیگر ترکیب می شود. فشرده سازی، مهم ترین بخش در فرآیند تولید زغال فشرده است. دستگاه اکسترور این کار را انجام می دهد که زغال ساز نامیده می شود.

زغال فشرده
بریکت ها پس از پخته شدن در کوره

زغال خام را فشرده سازی کرده و سپس بریکت ها یا قالب های تولید شده به کوره برده می شود تا پخته شوند و تبدیل به زغال فشرده شود. زغال با دستگاه برش زغال فشرده به ابعاد کوچک تر قابل تقسیم است.

قیمت خط تولید زغال فشرده و دستگاه های جانبی برای راه اندازی خط تولید زغال فشرده حدود ۳۰۰ میلیون تومان است.

ذغال، زغال، زگال، ژگال، ژکال، شگال  و شگار و … املاهای مختلف این واژه‌اند. (در همه‌شان حرف نخست، حرکت پیش (-ُ) دارد) اصولا هیچ واژه فارسی با ذال آغاز نمی‌شود.

دکتر معین اصولا املای با ذال را غلط می‌داند. دهخدا چنین استدلال می‌کند که «…ظاهرا چنان‌ که معمول نیز همان است، با ذال صحیح باشد چه «دغل» با دال مهمله نیز به معنی خس و خاشاکی است که در حمام‌ها سوزند».

علتِ آن که از داغ کردن یا سوزاندن چوب یا استخوان حیوان، زغال پدید می آید؛ این است که آن ها بر اثر حرارت، آب و گازهای نهفته در خود را از دست می دهند، و فقط جسم جامدی از خود بر جای می نهند.

راهنمای تولید زغال فشرده و آشنایی با کارگاه های تولید زغال فشرده در ویدیوی ۵ دقیقه ای زیر تماشا کنید.

اگر تجربه و دیدگاهی در استفاده و تولید زغال فشرده دارید، مراتب را از طریق بخش کامنت به اشتراک بگذارید. برای اطلاع از تجارب دیگر در کارآفرینی، لینک‌های زیر را به علاقمندان به کارآفرینی غیر آی تی محور (ICT) توصیه می کنیم. از تاسیس گلخانه هیدروپونیک تا پرورش شترمرغ.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود

  • میلاد بهمن ۲۸, ۱۳۹۹

    اکیدا توصیه میکنم برا قلیون ازش استفاده نکنید سردرد میاره ، برا قلیون فقط از زغال لیمو ، مخصوصا لیمو جهرم استفاده کنید