چرا هرگز نباید از یک زوج پرسید کی بچه دار می شوند؟

چرا هرگز نباید از یک زوج پرسید کی بچه دار می شوند؟

نزدیک به ۵۰ میلیون نفر در سرتاسر دنیا از مشکل ناباروری رنج می برند و قادر به بچه دار شدن نیستند. پرسیدن این سؤال از یک زوج که چه زمانی بچه دار می شوند نه تنها بی رحمانه است، بلکه تجاوز به حریم خصوصی آن ها هم محسوب می شود.

در ادامه می خواهیم ببینیم چرا هرگز نباید این سؤال را از یک زوج پرسید.

۱- چون خودتان زود بچه دار شدید معنایش آن نیست که دیگران هم باید همینطور باشند

یکی از باورهای رایج اما غلطی که درباره ی بارداری وجود دارد این است که زنان بعد از ۳۵ سالگی دیگر نمی توانند باردار شوند. و اگر هم شانس آورند و موفق به این کار شوند، بچه ی سالمی نخواهند داشت. اما حقیقت آن است که زنان تا زمانی که بدن آن ها تخمک تولید کند، می توانند باردار شوند و بچه ی سالمی هم خواهند داشت. حتی بارداری در سنین پایین تر هم با خطراتی همراه است. بعد از ۳۰ سالگی این خطرات تنها ۵ درصد افزایش می یابد. بهترین زمان برای بچه دار شدن وقتی است که خودتان آمادگی اش را داشته باشید، نه زمانی که جامعه انتظار آن را از شما دارد.

۲- نزدیک به ۵۰ میلیون نفر در دنیا از مشکل ناباروری رنج می برند

بر اساس برخی گزارشات، نزدیک به ۱۵ درصد از جمعیت دنیا با مشکل ناباروری دست و پنجه نرم می کنند و تعداد این افراد نیز رو به افزایش است. میزان سقط جنین غیر عمد نیز به سرعت در حال افزایش است. در حقیقت برخی تحقیقات نشان داده این روزها اغلب بارداری ها به سقط جنین ناخواسته می انجامد، امری که شرایط روحی زوج هایی که در انتظار به دنیا آمدن فرزند خود هستند را تحت تأثیر قرار می دهد. بچه دار شدن هرگز امر ساده ای نبوده اما امروزه از هر زمان دیگری دشوارتر شده است. حتی اگر منظور بدی نداشته باشید، با پرسیدن این سؤال از یک زوج که چه زمانی قصد بچه دار شدن دارند، ممکن است باعث رنجش آن ها شوید.

۳- عوامل مختلف دیگری هم در تصمیم یک زوج برای بچه دار شدن دخیل است

به طور قطع مشکل ناباروری نقشی اساسی در این مسأله دارد اما عوامل دیگری هم هست که باید پیش از بچه دار شدن آن ها را در نظر گرفت: وضعیت اقتصادی یک زوج، استحکام رابطه، سلامتی، اهداف شغلی آن ها و غیره. شما زمانی باید بچه دار شوید که خود در فکر بچه دار شدن باشید و فرصت کافی برای مراقبت مناسب از او را داشته باشید.

۴- لازم نیست به زنی یادآوری کنید که دارد فرصت مادر شدن را از دست می دهد، او خود به خوبی به این موضوع واقف است

طرز فکر غلطی درباره ی زنانی که بعد از ۳۵ سالگی بچه دار می شوند وجود دارد که باید به آن پایان داد. مثلاً وقتی کامرون دیاز، بازیگر مشهور هالیوودی، از بارداری خود خبر داد و چندی قبل در سن ۴۷ سالگی فرزند خود را به دنیا آورد، واکنش های منفی نسبت به این موضوع در فضای مجازی صورت گرفت. بچه دار شدن از طریق تخمک فریز شده، لقاح مصنوعی یا هر روش دیگری هیچ ایرادی ندارد وقتی امکان بارداری به شکل طبیعی وجود ندارد. لازم نیست به زنان یادآوری شود که فرصت مادر شدن آن ها دارد به سر می رسد، آن ها خود کاملاً به آن واقفند.

۵- بعضی ها اصلاً تمایلی به بچه دار شدن ندارند که این مسأله ایرادی هم ندارد

بچه دار نشدن هم مانند بچه دار شدن باید به امری عادی بدل شود. بعضی ها علاقه ای به بچه دار شدن ندارند و پرسیدن علت آن یا گفتن این حرف به آن ها که بعداً پشیمان خواهند شد، کار درستی نیست. باید این را درک کنید که همانطور که شما عقایدی برای خود دارید، دیگران هم اعتقادات خودشان را دارند و نباید نظر خود را به کسی تحمیل کنید.

۶- نمی دانید به دیگران چه می گذرد پس با آن ها مهربان باشید

خلاصه ی کلام اینکه پرسیدن این سؤال از دیگران که چه زمانی بچه دار می شوند تحت هیچ شرایطی کار درستی نیست. یک زوج ممکن است در زندگی زناشویی خود مشکلاتی داشته باشند، از مشکل ناباروری رنج ببرند، دچار مشکل سقط جنین غیر عمد باشند، یا به دلایل شخصی تمایلی به بچه دار شدن نداشته باشند. شما هرگر نمی دانید که پشت درهای بسته چه بر آدم ها می گذرد. از پرسیدن سؤالاتی که ممکن است اشک به چشمان کسی آورد خودداری کنید. درک داشته باشید و مهربان باشید.

منبع: brightside
دیجیاتو
بدون نظر

ورود